Vloeistofpreparaat

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Vloeistofpreparaat

Hoi,

ik heb misschien een rare vraag,

maar ik kan helemaal niks vinden over hoe ik het beste een orgaan kan prepareren.

Ik heb bij de keurslager een varkenshart besteld en wil dit graag op sterk water zetten.

heeft iemand enig idee hoe ik dit het beste kan aanpakken?

wat kan ik het beste voor vloeistof gebruiken en hoeveel heb ik nodig?

waar kan ik die vloeistof kopen?

waar kan ik het preparaat het beste in doen?

moet er nog iets gebeuren met het hart?

help me out!!

thanks.

gr,

merel

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Vloeistofpreparaat

je kunt altijd formaline (=formaldehyde oplossing in water) in het hart injecteren met een injectienaald in de coronaire aders (op zoveel mogelijk plaatsen, het bloed stroomt immers niet meer.) en in het myocardium. !!!OPGELET!!!: zorg in hemelsnaam dat je je zelf niet prikt (want 1 druppel formaline in je aders, en je geeft gegarandeerd je pijp aan Maarten. En zorg dat je het niet inslikt of op je slijmvliezen (ogen hebben ook slijmvliezen) krijgt. nu, ik wil je niet bang maken of afschrikken, want ik heb al meerdere malen met formaline te maken gehad, en ben nog nooit wat tegen gekomen met deze stof. Uiterste alert- en voorzichtigheid is absoluut geboden.

vergeet op voorhand het hart niet te spoelen.

zet vervolgens je hart in een mooie glazen bokaal, die je hermetisch kan afsluiten. Bij contact met O2 gaat de formaldehyde-oplossing immers reageren tot mierenzuur en dit is nefast voor je preparaat. Als extra voorzorgsmaatregel, kun je ook een blokje marmer in je bokaal plaatsen, opdat eventueel gevormd mierenzuur dan geneutraliseerd wordt. Je kunt ook met een buffer (PH 7,2-7,3) werken. (je kunt ook het injecteren achterwege laten, maar dit leidt tot een minder esthetisch resultaat.)

Een andere mogelijke bewaar-oplossing is een ethanol 70% oplossing gebruiken. maar dit is redelijk duur. Een ander nadeel van de ethanol is dat het erg brandbaar is en bovenal zeer vluchtig. Dus ook hier de pot hermetisch afgesloten houden.

Ethanol heb ik persoonlijk nog nooit gebruikt als conserveringsmiddel voor een orgaan.

persoonlijk zou ik aanraden om de eerste mogelijkheid aan te wenden. Omdat ondanks de toxiciteit van formaldehyde, het vrij te verkrijgen is bij elke apotheek (in België toch) en omwille van de prijs. ook denk ik dat het resultaat beter is.

Ik hoop je een beetje verder geholpen te hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Vloeistofpreparaat

!!!OPGELET!!!: zorg in hemelsnaam dat je je zelf niet prikt (want 1 druppel formaline in je aders, en je geeft gegarandeerd je pijp aan Maarten.
Alsof die naald meteen intraveneus zit :D

Enfin, niet met dat spul gaan ouwehoeren.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 16

Re: Vloeistofpreparaat

dat weet ik wel, maar meestal komt dat toh in de bloedbaan terecht.

ik vermelde ook 'in je bloedbaan'.

Hoe dan ook moet je opletten.

daar ben je het toch mee over eens?

Berichten: 7

Re: Vloeistofpreparaat

dankjewel voor alle tips!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Vloeistofpreparaat

Is het gelukt of heb je het nog niet gedaan?

Als het al gelukt is heb je er nu weinig meer aan, maar: PFA oplossen in water gaat het beste in warm water (niet hoger dan 60 graden C). Voor fixeren van weefsel (coupes voor in-situ hybridisatie) gebruik ik in het lab 4% PFA in PBS. Dan nog moet je er op een verwarmd roerplaatje met een vlo twee uur voor uittrekken om een halve liter te maken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer