Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Beste Mensen,

Ik ben bezig aan m'n aquarium, en nou schijnt het dat vuilniszakken niet giftig zijn als ze in het water liggen (iets dat praktisch is om ruimte onder het zand te besparen bij een verhoging/heuvel). Ik vroeg me af of dat ook geldt voor PET-flessen. Daarom is mijn vraag eigenlijk: wat is de chemische samenstelling van PET flessen en vuilniszakken?

Alvast bedankt Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Je zegt het zelf al. Als je weet waar PET voor staat is het makkelijk.

PET=polyethyleen (tereftalaat)

staat ook op google :wink:

Een vuilniszak is ook gemaakt van een plastic (welke weet ik zo niet meer) die niet schadelijk is als het in contact komt met water. Op zich is dit best wel logisch anders was het veel te gevaarlijk om vuiniszakken buiten te zetten. Volgens mij waren deze ook van PET gemaakt, echter dit weet ik niet zeker
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Wouter_Masselink schreef:Je zegt het zelf al. Als je weet waar PET voor staat is het makkelijk.

PET=polyethyleen (tereftalaat)

staat ook op google :wink:

Een vuilniszak is ook gemaakt van een plastic (welke weet ik zo niet meer) die niet schadelijk is als het in contact komt met water. Op zich is dit best wel logisch anders was het veel te gevaarlijk om vuiniszakken buiten te zetten. Volgens mij waren deze ook van PET gemaakt, echter dit weet ik niet zeker
Ja ok, maar

a) Is PET giftig?

b) Zitten er nog meer stoffen in die flessen?

c) Zijn die dan giftig?

Als vuilniszakken ook van PET zijn gemaakt en beiden verder geen andere componenten hebben is het natuurlijk snel opgelost want ik weet dat vuilniszakken niet giftig zijn Afbeelding

IIG bedankt!

Berichten: 14

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Trouwens, PET-flessen zullen ook niet echt giftig zijn voor vissen, we drinken er zelf ook uit :shock: (maar ik vraag me nog steeds af waar ze pcies van gemaakt zijn Afbeelding)

EDIT: http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbri...elghani/pet.htm, mmm, interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Ga na: PET flessen bevatten vaak drinken. (bronwater oid) Als dit giftig was dan zou dit niet worden gebruikt. PET is dus niet giftig.

Ps je zou ook vijverfolie kunnen gebruiken. Dit is steviger en zeker niet schadelijk voor je vissen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 14

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

Ga na: PET flessen bevatten vaak drinken. (bronwater oid) Als dit giftig was dan zou dit niet worden gebruikt. PET is dus niet giftig.
Ja, inderdaad.
Ps je zou ook vijverfolie kunnen gebruiken. Dit is steviger en zeker niet schadelijk voor je vissen.
Ja, maar PET-flessen zijn makkelijk te vullen met water, dan blijven ze liggen op de bodem, en bespaar ik op die plek zand [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... _smile.gif[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

ALs je PET flessen wil gebruiken dan kan ik je zeggen dat deze niet schadelijk zijn. ze zijn gemaakt van PET, niet meer, niet minder. (wel eerst eventueel het folie dat er omheen zit eraf halen.

je zou ook stenen kunnene gebruiken. Geeft ook een natuurlijker landschap. (moet je natuurlijk geen bakstenen of B2 betonblokken gebruiken :wink: 8) :wink: )
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Chemische samenstelling vuilniszak / PET fles.

wel eerst eventueel het folie dat er omheen zit eraf halen.
En de lijm lijkt me ook verstandig om eraf te halen.

Btw: al zou een vuilniszak PE of PP zijn, kan dat nog geen kwaad. Het zijn allemaal mooi stabiele stoffen die je vissen niets zullen doen.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer