Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

hallo allemaal,

ik ben net nieuw hier.

ik ben niet zo goed in scheikunde, en krijg ik er ook zelden mee te maken.

vandaar dat ik mij richt tot jullie, in de hoop jullie me kunnen helpen.

voor een electrisch project moet ik weten wat voor effect verschillende vormen van plastic op mineraal olie heeft.

in dit geval gaat het om de "trafo olie" verse, maar ook gewone mineraal olie word gebruikt.

de vloeistof moet onder alle omstandigheden volledig onveranderd blijven, en nu ben ik verteld dat sommige plastics (en rubbers) invloed kunnen hebben op deze vloeistof(fen).

de vraag is dus, wat doet plastic, plexieglas, rubber (en eventuele andere soorten plastic en rubber) met deze vloeistoffen.

ik hoop dat jullie mij wat meer info kunnen geven, op dit moment kan ik niet verder tot ik zekerheid heb.

dank u.

vincent.

edit: ik vergat te vermelden dat siliconenkit ook in aanraking kan komen met de vloeistof.

Berichten: 4

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

niemand heeft enig idee??

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

Dat schudden wij ook niet zo maar even uit de mouw.

Die olie zal bovendien ook wel allerlei additieven bevatten die invloed op de kunststoffen kunnen hebben.

Dat zal googlen worden, bijvoorbeeld met: "transformer oil" rubber compatibility

En voor andere (kunst)stoffen vervang je het woordje rubber door wat anders.

Algemener kun je bovendien googlen met: chemical compatibility table

of: chemical compatibility chart
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

de vraag is dus, wat doet plastic, plexieglas, rubber (en eventuele andere soorten plastic en rubber) met deze vloeistoffen.
Volgens mij moet je de vraag andersom stellen: wat doet de olie met kunststof, rubber, enz...

Het antwoord: ze lossen er (gedeeltelijk) in op.

Hoewel ik het spul in mijn werk reglematig heb gezien ben ik er geen expert in. Maar trafo-olie is een minerale olie, dus vergelijkbaar met smeerolie, waar echter alle vocht en zure bestanddelen uitgehaald zijn.

De olie die ze bij ons gebruikten was van Shell en heette Diala C. Misschien kun je via google ergens een overzicht van de eigenschappen vinden.

Berichten: 4

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

dank jullie wel, ik heb de tips opgevolgt en veel gevonden over deze stof.

echter kan ik met mijn beperkte kennis hier eigenlijk niet echt uit opmaken wat de reactie op rubber of plastic zou zijn.

er word echter wel meerdere malen gezegd dat "transformer oil" NIET chemisch reageert met andere stoffen.

(wat mij een heel klein beetje sterk lijkt....).

iemand hier nog een theorie?

in de tussentijd zit ik voorlopig nog wel even op google.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

Je zou de vrag ook eens bij Shell kunnen droppen. Als die het niet weten, dan weet niemand het.

Berichten: 4

Re: Eigenschappen trafo olie ("mineraal olie").

er zit in tilburg een oliehandel die toevallig diverse vormen van mineralen olie verkoopt.

heb daar een paar vragen laten vallen, en zover het aan hun bekend is heeft mineraal olie toetaal geen enkele invloed op welke stof dan ook.

niet op rubber, niet op plastic, niet op plexiglas, zelfs niet op lucht, stof, water of enige andere stof dan ook.

klinkt als de perfecte olie haha.

zover ik heb kunnen vinden, en mensen mij hebben kunnen vertellen blijkt mijn antwoord gevonden te zijn: mineraal olie heeft geen enkele invloed op een andere stof (en ook niet andersom), dus ook niet op plastic of rubber.

dank u allen zeer voor jullie tips en hulp.

Reageer