[Raadsel]Gemiddelde Afstand

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

[Raadsel]Gemiddelde Afstand

Dit raadsel is eigenlijk makkelijk, maar er gebeurt op een gegeven moment iets raars, vandaar dat ik het hier post en niet in huiswerk (wat het ook niet is). Misschien kunnen een aantal mensen hier nog iets van leren Afbeelding

Je gaat in het spitsuur van je huis naar de stad. Je gemiddelde is 20km/u. Wanneer je terugkomt, vroeg in de morgen, is je gemiddelde 30km/u.

Hoeveel is de gemiddelde snelheid van de hele afstand?
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Niet 25, maar 24 :wink:

t1 = s/v1

t2 = s/v2

=> t1 + t2 = (sv2+sv1)/(v1v2))

vgem = 2s/(t1 + t2) = (2sv1v2)/(sv2+sv1) = 2v1v2/(v2+v1) = (2*20*30)/(50) = 24

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Precies :shock:

Of zoals ik het deed:

t=x/20

t'=x/30

Ttot=x/24 Afbeelding

De gem. snelheid is dus 24 ;)
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Ik probeerde het een beetje netjes uit te schrijven hehe [img]http://www.wetenschapsforum.nl/public/s ... n_razz.gif[/img]

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Revelation schreef:Dit raadsel is eigenlijk makkelijk, maar er gebeurt op een gegeven moment iets raars, vandaar dat ik het hier post en niet in huiswerk (wat het ook niet is). Misschien kunnen een aantal mensen hier nog iets van leren :shock:

Je gaat in het spitsuur van je huis naar de stad. Je gemiddelde is 20km/u. Wanneer je terugkomt, vroeg in de morgen, is je gemiddelde 30km/u.

Hoeveel is de gemiddelde snelheid van de hele afstand?
Het is hier wel al eens ter sprake gekomen hoor! Zoeken op 'harmonisch gemiddelde'.

Vul je gegevens hier maar eens in:

Afbeelding
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

ik zou zeggen:

laten we stellen dat zijn werk op 60 Km afstand staat.

dan rijdt hij eerst 3 uur lang 20Km/uur.

en daarna 2 uur lang 30 Km/uur.

dan is de verhouding van weging:

Code: Selecteer alles

3*20 = 60

2*60 = 60

         _____ +

          120          
en aangezien 2+3=5

en je wilt het gemiddelde dan doe je 120/5=24.(echt waar)

Dit is waarschijnlijk het zelfde wat jullie doen,maar daar snapte ik de denk stappen niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Misschien moet het antwoord toch wel 25 km/u zijn.

De vraag is een beetje ongelukkig gesteld:
Hoeveel is de gemiddelde snelheid van de hele afstand?
Welk gemiddelde wordt hiermee precies bedoeld: de gemiddelde snelheid per afstandseenheid, of de gemiddelde snelheid per tijdseenheid?

Als je alleen vraagt naar "de gemiddelde snelheid" wordt in principe altijd het gemiddelde per tijdseenheid (per uur bijvoorbeeld) bedoeld, en dat is hier 24 km/u. Maar omdat er expliciet "gemiddelde snelheid van de hele afstand" staat, zou ik zeggen: je legt een afstand x af met snelheid a, en vervolgens nog eens diezelfde afstand x met snelheid b. Over de gehele afstand is dan de gemiddelde snelheid per km(*)... (ax+bx)/2x = 25 km/u.

(* of per meter, of per inch, dat maakt niet uit)
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Rogier schreef:Misschien moet het antwoord toch wel 25 km/u zijn.

De vraag is een beetje ongelukkig gesteld:
Hoeveel is de gemiddelde snelheid van de hele afstand?
Welk gemiddelde wordt hiermee precies bedoeld: de gemiddelde snelheid per afstandseenheid, of de gemiddelde snelheid per tijdseenheid?

Als je alleen vraagt naar "de gemiddelde snelheid" wordt in principe altijd het gemiddelde per tijdseenheid (per uur bijvoorbeeld) bedoeld, en dat is hier 24 km/u. Maar omdat er expliciet "gemiddelde snelheid van de hele afstand" staat, zou ik zeggen: je legt een afstand x af met snelheid a, en vervolgens nog eens diezelfde afstand x met snelheid b. Over de gehele afstand is dan de gemiddelde snelheid per km(*)... (ax+bx)/2x = 25 km/u.

(* of per meter, of per inch, dat maakt niet uit)
Ik denk idd dat je een punt hebt Rogier!

De vraag is in zijn geheel redelijk onbeholpen gesteld. Wellicht dat Revelation zelf daar uitsluitsel over kan geven wat hij bedoelde, maar volgens mij is het een typische vraag over het harmonische gemiddelde.
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Gebruikersavatar
Berichten: 2.364

Re: [Raadsel]Gemiddelde Afstand

Ik bedoelde het gemiddelde per tijdseenheid :shock:

Sorry, de vraag was idd onduidelijk.
“Quotation is a serviceable substitute for wit.” - Oscar Wilde

Reageer