kerk tot Basiliek

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 113

kerk tot Basiliek

De paus moest en kerk twee onderscheidingen geven om het een basiliek te mogen noemen.

Dat was de staande bijl en nog iets

Weet iemand dat toevallig?

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: kerk tot Basiliek

Op Wikipedia vond ik dit erover:
Heden ten dage krijgt een rooms-katholieke kerk de benaming basiliek als een eretitel (bijvoorbeeld voor een bekend bedevaartsoord). Dit gebeurt bij besluit van het Vaticaan en de kerk wordt dan voorzien van conopeum en tintinnabulum.
"conopeum"
In een basiliek is het conopeum een half dichtgeslagen zonnescherm (of paraplu) dat in processies wordt meegedragen achter het tintinnabulum. Het conopeum bestaat uit rode en gele stroken van zijde. Aan de onderkant staan wapens die verwijzen naar de paus, de kardinaal, de abt, de gemeente, de abdij, enz.
"tintinnabulum"
Tegenwoordig is een tintinnabulum een klokje in een mooi versierde houder met daarbij het beeld van de patroonheilige van een kerk.
Algemeen:
Aan conopeum en tintinnabulum kan men herkennen of een kerk de eretitel van 'basilica minor' (basiliek) heeft gekregen. Ze staan aan weerskanten van het hoofdaltaar.
conopeum:

Afbeelding

tintinnabulum:

Afbeelding

(bron)

Over die "staande bijl" heb ik bij wikipedia niets kunnen vinden.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: kerk tot Basiliek

... 'basilica minor'....


uit interesse: is er ook een basilica major?
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 367

Re: kerk tot Basiliek

Even voor de goede orde:

Ik schreef het zelf niet, het was een quote vanaf wikipedia :wink:

Maar om op je vraag in te gaan:
katholieknieuwsblad.nl schreef:Hoegenaamd alle basilieken zijn 'basilica minor'.

Daarnaast kent de Kerk nog vijf patriarchale basilieken, die het predicaat 'basilica major' hebben. Dat zijn in Rome de St.-Pieter, de Sint-Jan van Lateranen, de Maria Maggiore en de Sint-Paulus-buiten-de-muren. Buiten Rome mag de basiliek van Sint-Fransiscus van Assisi� zich 'basilica major' noemen.

Een basilica major is in het bezit van heilige deuren, die alleen in het heilig jaar geopend worden. De heilige deuren in de vier patriarchale basilieken in Rome zullen bij aanvang van het Jubeljaar 2000 alle door paus Johannes Paulus II zelf worden geopend, te beginnen met de Sint-Pieter in de kerstnacht tot die van de Sint-Paulus-buiten-de-muren op 18 januari, het begin van de gebedsweek voor de eenheid. Een basilica major moet verder een pauselijk altaar hebben.
(bron)

Ze zijn er dus wel, al zijn het er niet veel.
Living on Earth can be expensive, but it does include a free trip around the sun.

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: kerk tot Basiliek

Ok, bedankt
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Reageer