Offerte maken met kortingen etc.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Offerte maken met kortingen etc.

Hallo,

Ik zou graag hulp krijgen bij het berekenen van een offerte. Het gaat dan om speciale voorwaarden.

Speciale voorwaarden:

Mee betalen aan promotie materiaal

Factuur korting

Producten gratis leveren

Producten met korting leveren

Producten voor normale prijs leveren

Ik weet niet of dit voldoende informatie is.

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: Offerte maken met kortingen etc.

Ik weet niet of dit voldoende informatie is.
Ik denk dat de belangrijkste vraag ontbreekt: wát voor hulp wil je? Je vraag is wel erg algemeen.
Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Offerte maken met kortingen etc.

Dit lijkt me eerder iets economisch (marketing/bedrijfsstrategisch) dan een echt wiskundig probleem, of wat zoek je precies...?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: Offerte maken met kortingen etc.

Hallo,

Ik zou willen weten hoe ik een prijs kan maken (uitrekenen) waar al deze voorwaarden in zijn meegenomen.

Met andere woorden wat moet ik nu anders doen tov een normale prijs zonder al deze voorwaarden.

Is hier een formule voor?

Thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Offerte maken met kortingen etc.

Mee betalen aan promotie materiaal

Factuur korting

Producten gratis leveren

Producten met korting leveren

Producten voor normale prijs leveren
Het ligt er dan aan op welke manier je de kortingen in rekening wil brengen: een vast bedrag of een percentage van het huidige totaal. Dat kan verschillend zijn voor de verschillende voorwaarden die je hierboven opgeeft.

Bijvoorbeeld:
\(T = k_P P + k_L L - k\)
T is het totaal te betalen bedrag door de klant. De oorspronkelijke kost is opgesplitst in P (de prijs van het product zonder levering) en L (de kost van de levering). Bij de prijs hoort een procentuele korting kP (ligt dus tussen 0 voor gratis en 1 voor geen korting), bij de levering is dit kL (ook tussen 0 voor gratis levering en 1 voor normale prijs). Ten slotte is er een vast bedrag k dat als korting gegeven kan worden omdat de klant mee aan promotie doet. Je krijgt dus een volledig "kortingloze" prijs met kP=1, kL=1 en k=0 (inderdaad: je hebt dan gewoon T = K + P).

Eventueel kan je die laatste korting ook procenteel kiezen, bijvoorbeeld op het hele totaal waar kP en kL al in rekening werden gebracht:
\(T = k\left( {k_P P + k_L L} \right)\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer