Epigenetica

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 579

Epigenetica

http://noorderlicht.vpro.nl/artikelen/40204008/

Ik vind het een boeiend artikel.. maar heb wat vraagjes.
Ze waren net verwekt toen de honger op z’n ergst was, en daardoor is hun erfelijk materiaal blijvend van andere ‘slotjes’ voorzien dan dat van hun broers of zussen
Is dit vergelijkbaar met wat ik ooit las dat kinderen geboren van mensen die besmet zijn met AIDS-virus zelf een soort van 'gewapend' zijn hier tegen?

Hoe verloopt dat nou? Heeft iemand anders daar ook over gelezen?
De genetische code zelf is niet veranderd door het voedselgebrek, maar de manier waarop de slierten DNA in de cel verpakt zitten wel.
Wat bedoelen ze met 'verpakt'?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 339

Re: Epigenetica

De lettervolgorde (A, c, G, T) is niet veranderd. Maar de letters krijgen soms een 'accent', in de vorm van een extra chemische groep. Dat heet methylering. De mate waarin een stuk van het chromosoom van deze extra groepen is voorzien heeft, beinvloedt hoe de genen die daar liggen gebruikt worden: ze worden vaker of minder vaak in eiwit omgezet.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Epigenetica

De hoeveelheid DNA in een menselijke cel is belachelijk: 12 miljard basenparen! Ik heb wel eens gelezen dat het gestrekt bijna 2 meter lang zou zijn, maar wat daar precies van waar is weet ik niet. Wel kan je bedenken dat het over enorme moleculen gaat die al met al zo'n 30.000 genen bevatten. Die genen (en andere stukken DNA) moeten goed toegankelijk zijn voor de machinerie die het bewerkt (transcriptie bijvoorbeeld, vorming van -uiteindelijk- mRNA).

Je kan je dan ook wel voorstellen dat je dit spul goed geordend in een cel wil wegleggen zodat het geen snoer kerstlichtjes wordt dat je eerst een halve dag moet ontwarren voor je er wat mee kan. En daar komt methylering om de hoek.

Het methyleringspatroon op een stuk DNA heeft invloed op hoe het weggeborgen is, zie het als een filter voor wat wel en niet toegankelijk is voor de cel. Maar nogmaals: de werkelijke code van het DNA is onveranderd.

Een soortgelijk proces vindt plaats in een cel die teennagel wordt: die hoeft niet te weten wat hij nodig heeft om spier te worden en dus is dat laatste onderdrukt in die cel.

(ik weet dat ik hier waarschijnlijk op mijn kop krijg omdat het geen volledig antwoord is, maar op dit instapniveau is het een aardige vergelijking :D )
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Epigenetica

Ik heb wel eens gelezen dat het gestrekt bijna 2 meter lang zou zijn, maar wat daar precies van waar is weet ik niet.


Een nucleotide is 0,33 nm lang en ongeveer 22 tot 26 nm breed (volgens de Wik), dus 12 miljard vermenigvuldigt met een derde nanometer is 0,33e-9 keer 12 e9 is hetzelfde als 0,33 keer 12 is dus zelfs 4 meter lang volgens de getallen van de wiki.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Epigenetica

Bedankt 8-) iig weer een stukje duidelijker (@ Mrtn: ik heb idd biologie laten vallen in 4 VWO dus basiskennis is niet om naar huis over te schrijven :D )

Maareh...
Is dit vergelijkbaar met wat ik ooit las dat kinderen geboren van mensen die besmet zijn met AIDS-virus zelf een soort van 'gewapend' zijn hier tegen?

Hoe verloopt dat nou? Heeft iemand anders daar ook over gelezen?
Ik ben heel benieuwd of anderen ook eea hebben gelezen over aids-babies (kinderen van ouders die besmet zijn met virus). In docu of iets dergelijks gehoord dat deze kinderen minder kans hebben om ook daadwerkelijk ziek te worden. Da's best interessant, dat zou toch kunnen samenhangen met die methylering?
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 339

Re: Epigenetica

Een nucleotide is 0,33 nm lang en ongeveer 22 tot 26 nm breed (volgens de Wik), dus 12 miljard vermenigvuldigt met een derde nanometer is 0,33e-9 keer 12 e9 is hetzelfde als 0,33 keer 12 is dus zelfs 4 meter lang volgens de getallen van de wiki.
Volgens de engelse wiki is het haploid (23 chromosomen) genoom 3 miljard baseparen groot; de totale aantal baseparen is dan 6 miljard. Dan kom je dus wel op die 2 meter uit.

Berichten: 339

Re: Epigenetica

Henriette schreef:Bedankt 8-) iig weer een stukje duidelijker (@ Mrtn: ik heb idd biologie laten vallen in 4 VWO dus basiskennis is niet om naar huis over te schrijven :D )

Maareh...

Ik ben heel benieuwd of anderen ook eea hebben gelezen over aids-babies (kinderen van ouders die besmet zijn met virus). In docu of iets dergelijks gehoord dat deze kinderen minder kans hebben om ook daadwerkelijk ziek te worden. Da's best interessant, dat zou toch kunnen samenhangen met die methylering?
Ik heb het niet gelezen. Maar de kans op besmetting met het HIV-virus hangt (ook) af van de geheugenfunctie van het afweersysteem. Als het afweersysteem normaal gesproken een virus eenmaal herkent, kun je niet meer daarmee besmet worden - da's ook het principe achter vaccineren. (De nuance dat dat voor sommige virussen, zoals griep en hiv wat gecompliceerder ligt laten we rusten). Het lijkt mij waarschijnlijker dat het afweersysteem het HIV-virus al (een beetje) herkent, en daardoor beter beschermd is. Dat heeft op zich weinig met methyleren te maken.

Groet Gesp

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: Epigenetica

dank je wel 8-)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer