Maya's

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 108

Maya's

Ik zat me af te vragen hoe het komt dat de Maya's technologisch niet op het zelfde niveau zaten als wij toentertijd (qua wapens enzovoorts) terwijl zij wetenschappelijk veel verder waren dan wij waren in die tijd. Dus als je hier wat meer over weet of een idee hebt, post het dan hier want ik zou het graag willen weten. Ik vind de Maya's persoonlijk zeer interessant.

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Maya's

''Rond het midden van de 14e eeuw verschijnen de eerste vuurwapens in Europa. De ontwikkeling van het kanon in de 15e eeuw met zijn tot dan toe ongekende kracht, maakt mede een einde aan de Middeleeuwen.'' Ik denk dat veel ontwikkelingen bij ons vooral te danken zijn door het ontdekken van bepaalde grondstoffen, en de handel hierin met andere landen.

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

Ja dat zou kunnen de Maya's hadden onderling veel ruzie, maar je zou toch zeggen als je wetenschappelijk ver gevorderd bent dat je op een andere manier dat soort wapens zou kunnen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 377

Re: Maya's

Ja inderdaad, het houdt mij ook bezig, en ik zou er geen verklaring voor hebben eigenlijk.

Lijkt me een geschikte vraag voor ?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Maya's

ik zou er geen verklaring voor hebben eigenlijk.
De algemeen geaccepteerde verklaring is dat het gebied waar de Maya's leefden uitzonderlijk arm is aan delfstoffen. Het hele Yucatan bijvoorbeeld is een schiereiland geheel bedekt met een dikke laag mineraalloos kalksteen.

Analoog voorbeeld: Zwitserland is technologisch absoluut bij de tijd. Maar baanbrekende ontwikkelingen in de scheepsbouw zijn er uit Zwitserland niet te verwachten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

Dat klinkt inderdaad vrij logisch.

Berichten: 105

Re: Maya's

Ik zat me af te vragen hoe het komt dat de Maya's technologisch niet op het zelfde niveau zaten als wij toentertijd (qua wapens enzovoorts) terwijl zij wetenschappelijk veel verder waren dan wij waren in die tijd.
Is dat zo?

Ze hadden een behoorlijk complexe kalender en de astronomie zal dus wel aardig op orde zijn geweest, althans voor zover het het simpel waarnemen van verschijnselen betreft. Daarbuiten kan ik niets bedenken (of ligt dat aan mij?) en zelfs daarbinnen zou ik het niet echt weten. Draaide de aarde voor hen om de zon?, konden zij zonsverduisteringen voorspellen? enz.

Hebt u misschien te veel 2012 onzin gelezen?

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

''De Maya's waren vergevorderde astronomen en wiskundigen. Ze hadden niet één kalender, maar drie met elkaar samenhangende. De eerste verdeelde de tijd in 260 dagen over 20 maanden. Dit werd gecombineerd met een tweede kalender, die 365 dagen telde. De twee kalenders vielen iedere 52 jaar samen, een zogenaamde "bundel", het Maya- equivalent van een eeuw. Geen van beide waren echter geschikt voor het meten van lange tijdspannes en dus bedachten de Maya's een derde kalender die bekend staat als de "Lange Telling". Het betrof hier wel de cyclus van 52 jaar, maar er werd gemeten in blokken van 5.125 jaar.

Ze gebruikten dit systeem om gebeurtenissen uit hun vroege geschiedenis te plaatsen. Alles was gebaseerd op nauwkeurige observaties van de planeet Venus, waarvan zij de loop vastlegden met een afwijking van slechts 14 seconden per jaar.'' (bron: http://www.mysterydatabase.com/viewtopic.php?f=27&t=25)

'''De berekening van het zonnejaar is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die als basis voor de Gregoriaanse kalender gebruikt is.'' ( http://nl.wikipedia.org/wiki/Maya_(volk)#Geschiedenis )

Berichten: 105

Re: Maya's

''De Maya's waren vergevorderde astronomen en wiskundigen. ... Alles was gebaseerd op nauwkeurige observaties van de planeet Venus, ... ''De berekening van het zonnejaar is zelfs iets nauwkeuriger dan de waarde die als basis voor de Gregoriaanse kalender gebruikt is.''
Dus inderdaad astronomische observaties en wiskunde voor zover die daarbij nodig is. Dat kan men toch moeilijk "wetenschappelijk veel verder" noemen.

Excuses overigens dat ik over 2012 begon; ik had niet gezien dat dat al een hot item was, hier en in de feedback.

Berichten: 329

Re: Maya's

Ik ben geen wetenschapper of geen Maya-kenner, dus ik heb hier eigenlijk geen recht van spreken. Maar toch even proberen:

Ik denk dat de kou, honger en armoede in Europa hebben geleid tot het onweerstaanbaar verkennen van andere, relatief niet ver verwijderde culturen, op zoek naar handel, betere producten, fortuin, minder armoede... Daardoor ontstond een grote kennis van de scheepvaart en konden uiteindelijk zelfs ook ver verwijderde culturen worden ontdekt. Handel, communicatie en uitwisseling van kennis was het gevolg.

In het veel meer geïsoleerde Zuid-Amerika lag dat anders, zoals Jan van de Velde ook schrijft. Een warmer klimaat, geen honger, geen uitwisseling mogelijk met (totaal) andere culturen... Ook de religie en het godsbeeld waren wellicht een remmende factor op de ontwikkeling.

Denk ik...

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

Dus inderdaad astronomische observaties en wiskunde voor zover die daarbij nodig is. Dat kan men toch moeilijk "wetenschappelijk veel verder" noemen.
Klopt ook, alhoewel, ik heb in de 4e van de Havo een praktische opdracht over de Maya's gemaakt, maar ik heb het bestand noch de boeken en website die ik gebruikte in mijn bezit. Ik weet eerlijk gezegd ook niet meer welke dat waren. Dus aardig wat informatie ben ik verloren, maar goed.

En over dat 2012 gedoe, het ging er mij om dat het ''zo maar even'' als nonsens werd bestempeld.
Een warmer klimaat, geen honger, geen uitwisseling mogelijk met (totaal) andere culturen... Ook de religie en het godsbeeld waren wellicht een remmende factor op de ontwikkeling.
Ze hadden inderdaad minder uitwisseling met andere culturen maar de verschillende stammen hadden onderling veel ruzie, en ze waren daarbuiten ook zeer gewelddadig. Aanbaden veel goden aan wie ook veel levende offers werden gebracht. Dan zou je toch mogen aannemen als je veel oorlogen hebt dat je opzoek gaat naar technische verbeteringen van je wapens om zo doende de kansen op overwinning van een oorlog te vergroten?

Berichten: 329

Re: Maya's

Ze hadden inderdaad minder uitwisseling met andere culturen maar de verschillende stammen hadden onderling veel ruzie, en ze waren daarbuiten ook zeer gewelddadig. Aanbaden veel goden aan wie ook veel levende offers werden gebracht. Dan zou je toch mogen aannemen als je veel oorlogen hebt dat je opzoek gaat naar technische verbeteringen van je wapens om zo doende de kansen op overwinning van een oorlog te vergroten?
Da's juist, maar zoals Bobbyjong schrijft en om de redenen die ik hierboven beschreef, waren ze nooit tot in China geraakt om het buskruit te leren kennen. Wikipedia zegt daarover:
Het belangrijke en lastig te vinden of te maken ingrediënt salpeter is zeer waarschijnlijk wel aan de chinezen ontleend.
, zie hier.

En ja, je hebt gelijk: die levende offers en die oorlogen... ik las vanavond in de link die je aangaf over hun 'basketbal'-sport waarbij de hoofden van de verliezende spelers als bal werden gebruikt. Voor ons is dat weerzinwekkend, maar in hun tijdsgeest was dat wellicht een aanvaardbaar (religieus gerelateerd) verschijnsel, net zoals we bij ons vandaag ook aanvaarden dat er in het voorbije jaar 'slechts' 800 verkeersdoden gevallen zijn. 't Is relatief, maar evengoed weerzinwekkend wellicht in de ogen van de toekomstige generaties...

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

Ze waren inderdaad geen wereldreizigers, dus dat zou inderdaad een reden kunnen zijn plus wat Jan van de Velde zei ''uitzonderlijk arm is aan delfstoffen'', als dat inderdaad zo is dan is het vraagstuk wel redelijk opgelost.

En over hun 'basketbal'-sport, dat was normaal bij hen in die tijd net zoals slavernij bij de Romeinen en in de de Gouden Eeuw normaal was. Terwijl dat vandaag de dag barbaars en niet wenselijk is.

Één ding staat in ieder geval vast en dat is dat het geen lieverdjes waren.

Berichten: 329

Re: Maya's

Één ding staat in ieder geval vast en dat is dat het geen lieverdjes waren.


Juist! Net zoals wij hier in het verkeer (of in de economie, in de politiek, op dit forum...) ook geen lieverdjes zijn :D :P

Gebruikersavatar
Berichten: 108

Re: Maya's

Dat is waar. Maar de hebberigheid die zich in de zakenwereld afspeelde is redelijk afgestraft. Ach over een paar honderd jaar zullen ze terug kijken op deze tijd en blij zijn dat ze niet in deze tijd hebben geleefd met al die vervuiling etcetera :D

Reageer