naamgeving

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

naamgeving

is 1,2,3,4,5-hydroxypentaan hetzelfde als 1,2,3,4,5-pentaanpentaol?

Gebruikersavatar
Berichten: 156

Re: naamgeving

volgensmij wel, allebei pentaan (5 C's) met daaraan 5 keer een X groep. (weet even niet meer wat hydroxy precies was :shock: ). Die je zowel het voorvoegsel hydroxy-, als het achtervoegsel -ol, kunt geven.
huh?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: naamgeving

bedoel je niet pentanol (ipv pentaanpentaol), dan heb je het geloof ik over een alcohol OH groep en een hydroxy groep is ook een OH groep. Ik weet niet meer precies wanneer je hydroxy moest gebruiken en wanneer nol. Volgens mij had het iets te maken met de belangrijkste sub-groep voor het molecuul. Als het om een belangrijke ester verbinding gaat ofzo dan moet je geloof ik je ester als einde zetten en je hydroxy in het begin. Nu je geen belangrijkere groep hebt dan je OH-groepen maakt het niet uit.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 30

Re: naamgeving

ja het is het zelfde..

maar volgens mij hoef je bij de tweede naamgeving geen pentaanpentaol te doen maar gewoon pentanol. omdat de cijfers ervoor al duiden op de OH groepen
sterf!

Berichten: 704

Re: naamgeving

is 1,2,3,4,5-hydroxypentaan hetzelfde als 1,2,3,4,5-pentaanpentaol?
maak van die eerste naam wel ff als de sodewiedeweerga 1,2,3,4,5 - pentahydroxypentaan !

hoewel ze allebij dezelfde stoffen voorstellen, heeft de tweede naam de voorkeur

Gebruikersavatar
Berichten: 37

Re: naamgeving

Volgens mij had het iets te maken met de belangrijkste sub-groep voor het molecuul.
In volgorde van hoogste naar laagste proiriteit (de subgroep met de hoogste proiriteit krijgt een achtervoegsel, de overige subgroepen een voorvoegsel:

Carbonzuren

Sulfonzuren (-SO3H)

Zuuranhydriden

Esters

Zuurchloriden

Amiden

Nitrillen

Aldehyden (Alkanalen)

Ketonen (Alkanonen)

Alcoholen (Alkanolen)

Fenolen

Thiolen (-SH)

Aminen

Ethers

Halogeenverbindingen

Nitroverbindingen
Es gibt keine vernünftigere Erziehung, als Vorbild zu sein, wenn es nicht anders geht, ein abschreckendes.

Reageer