Rotatiesnelheid zwarte gaten

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Rotatiesnelheid zwarte gaten

ik ben op zoek naar de rotatiesnelheid van zwarte gaten. dit heb ik nodig voor een onderzoek maar helaas is dit nergens te vinden. ik ben benieuw of jullie het weten.

:D :P

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

In 1963 beschreef de Nieuwzeelandse wiskundige Roy Kerr een nieuwe oplossing voor de vergelijkingen uit de algemene relativiteitstheorie, waarbij sprake is van een roterend zwart gat. Het boek General Relativity: An Introduction for Physicists van M.P. Hobson, G. Efstathiou en A.N. Lazenby bevat een hoofdstuk (getiteld The Kerr geometry) waarin dit nader wordt omschreven.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 299

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

Volgens de volgende site:

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbri...l/Zwartgat.html

kan de rotatiesnelheid van een zwart gat van 0 tot bijna de lichtsnelheid hebben.

Hoe betrouwbaar de info op die site is weet ik niet,maar het was 1 van de resultaten die ik met Google heb gevonden.

Dus wie zoekt zal meestal ook wel iets vinden :D
login: yes

password: I don't know, please tell me

password is incorrect

login: yes

password: incorrect

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

Niet alle zwarte gaten roteren. Of ze wel of niet roteren is trouwens een belangrijke eigenschap van het zwarte gat, aangezien een (niet roterend) zwart gat

een singulariteit is, een nuldimensionaal punt. Dit is niet het geval bij roterende zwarte gaten, daar is er sprake van een ringvormige singulariteit omdat iets nuldimensionaals niet om zijn as kan draaien, je hebt dan een soort eendimensionale ring met alleen een breedte.

En idd, de rotatiesnelheid van een zwart gat kan bijna alles zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

Wellicht een stomme vraag, maar als een zwart gat symmetrisch is en verder geen uiterlijke kenmerken heeft, zou je dan uberaupt kunnen zien/merken dat een gat draait? Je zwaartekracht veld is neem ik aan anders?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 500

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

Dat is idd te zien aan het zwaartekrachtveld, dit heet Frame-dragging: http://en.wikipedia.org/wiki/Frame-dragging

Bij (roterende) zwarte gaten is dit proces duidelijk merkbaar, er is zelf een gebied rond het zwarte gat waar het door Frame-dragging onmogelijk is geworden om stil te staan, je moet dan namelijk sneller dan het licht tegen de rotatie in bewegen: http://en.wikipedia.org/wiki/Ergosphere

Berichten: 2

Re: Rotatiesnelheid zwarte gaten

dank jullie wel allemaal

ik zal het allemaal nog eens overlezen en verder opzoek gaan! :D

Reageer