Goniometrie in de cirkel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 26

Goniometrie in de cirkel

Beste allen,

Met wiskunde giniometrie loop ik helemaal vast, ik volg een duale opleiding maar ben de laatste 2 keer ziek geweest en heb de uitleg gemist van de circel. het gaat om deze cirkel

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/comm...e-trig6.svg.png

nu heb ik ook nog een paar mooie sommen waar ik ook echt geen touw aan vast kan knopen, behoor ik dit op te kunnen lossen met deze cirkel?

vereenvoudig zo ver mogelijk (sinx + cosx)^2 + (sinx - cosx)^2

bereken cos 2t als tan t = √2

indien gegeven is sin x = a bereken dan sin(½π-x)

hoe doen we dat??

ik hoor het graag, alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 111

Re: Goniometrie in de cirkel

Wel als je een paar formuletjes kent zijn deze oefeningen niet zo heel erg moeilijk hoor. De formules die je moet kennen zijn: de grondformule , verdubeling formule en de som en verschilformule. (je kan deze formules allemaal afleiden of bewijzen d.m.v. de goniometrishe cirkel)

voor de eerste opgave zou ik gewoon de kwadraten uitwerken en dan zul je 2 keer de grondformule te zien krijgen (cos^2+sin^2=1), het dubbelproduct kun je weg werken uit beide termen.

voor de tweede opgave moet je weten dat cot2*t gelijk is aan cos^2t-sin^2t en dat tan t galik is aan sint/cost dan wat in vullen en wat bewerken en je zult de oplosing vinden

voor de derde opgave kun je de verschil formule gebruiken en zo je oplosing uitwerken of in 1 stap. want je weet dat sin(½π-x) gelijk is aan cosx

Reageer