Suikerbieten als opslag van co2

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Suikerbieten als opslag van co2

Ik onderzoek de haalbaarheid van opslag van CO2 uit de atmosfeer in suikerbieten of andere gewassen.

Door suikerbieten te telen en op te slaan heeft men een veilige manier om CO2 te binden.

1. Wat is de gewichtsconcentratie van koolstof in suikerbieten?

2. Wat is de dichtheid (= soortelijke massa) van suikerbieten?

3. Voorkom ik het rotten door de lucht rondom de opgeslagen bieten te vervangen door CO2?.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Zie al eerst of je bietenteelt CO2-neutraal is en of je er niet belachelijk veel land voor nodig hebt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Zie al eerst of je bietenteelt CO2-neutraal is ...
Denk aan de fotosynthese.
... en of je er niet belachelijk veel land voor nodig hebt.
Wellicht een wereldwijd project in het kader van het verdrag van Kyoto.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Ik mis een detail. Wil je de bieten diep begraven in een geologisch stabiele laag, zodat de opslag de komende generaties niet naar buiten komt. Of opslaan in silo's (en bietenvelden) aan de oppervlakte, als een kadootje voor de volgende generaties, waaruit alle CO2 ontsnapt zodra de silo's verwaarloosd worden?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Dit wordt een hopeloos verhaal, zowel technisch, als economisch, als ethisch. Technisch omdat je gewoon nooit genoeg bouwland bijeen kunt krijgen om op deze manier zinnige hoeveelheden op te slaan. Economisch, omdat deze teelt al niet rendabel is zelfs wanneer je de opgeslagen energie weer ten gelde brengt (=biobrandstof) en ethisch omdat je het simpelweg niet kunt maken om jaarlijks grote hoeveelheden voedsel te produceren en vervolgens op te slaan, terwijl er wereldwijd honderden miljonenen mensen honger lijden.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Ik mis een detail. Wil je de bieten diep begraven in een geologisch stabiele laag, zodat de opslag de komende generaties niet naar buiten komt. ...
Deze keus uiteraard.
... waaruit alle CO2 ontsnapt zodra de silo's verwaarloosd worden?
Verreweg de meeste CO2 zit gebonden in suikermoleculen (C12H22O11) en staat dus niet op druk.

@Marko: een mens kan niet uitsluitend van suiker(-bieten) leven.

Overigens is elke andere plant die per kg veel CO2 bindt ook bruikbaar.

Hopeloos, dat je de moed zo snel opgeeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 662

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Denk aan de fotosynthese.
Dat is de 'winst' aan CO2, maar er zijn ook heel wat verliesposten. De kost van het begraven van die bieten, bijvoorbeeld.
Wellicht een wereldwijd project in het kader van het verdrag van Kyoto.
En hoe ga je het verlies aan grond compenseren? Suikerbiet is ook een veeleisend gewas, dus al je goede landbouwgronden gaan eraan.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Deze keus uiteraard.Verreweg de meeste CO2 zit gebonden in suikermoleculen (C12H22O11) en staat dus niet op druk.
En toch zit het niet tot in de eeuwigheid gebonden. Het vervalt snel genoeg, tot CO2 dus, en ook nog wel zonder biologische rottingsprocessen.
@Marko: een mens kan niet uitsluitend van suiker(-bieten) leven.
Inderdaad. Maar dan nog is het volkomen onacceptabel om landbouwgrond in te zetten voor de productie van iets dat niet als voedsel wordt gebruikt.
Overigens is elke andere plant die per kg veel CO2 bindt ook bruikbaar.
En net zo onacceptabel
Hopeloos, dat je de moed zo snel opgeeft.
Kwestie van realistisch blijven. Er zijn talloze alternatieven die stuk voor stuk beter uit de verf komen.

Ik raad je aan om je een beetje meer in te lezen in dit soort duurzaamheidskwesties, want wat je hier voorstelt slaat eerlijk gezegd helemaal nergens op. En inlezen kan gemakkelijk, je hoeft er niet eens dit forum voor te verlaten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Discussie over de wijze van antwoord geven afgesplitst naar Feedback.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 4.502

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Wordt de opslagcapaciteit van CO2 door bieten mogelijk gecreeerd door een transparant vel en veel aanwezig water in de bieten of komt het via de grote bladeren door fotosynthese in de bieten terecht en speelt de biet als knol een toevallige rol en is de producent van omvorming van kool tot suikers (koolhydraten)als ik dit goed formuleer.

Als dat laatste het geval is zijn alle bladergewassen geschikt voor opname van koolzuur en moeten we erg zuinig zijn op de -vooral-tropische regenwouden.De kool uit de koolzuur is weer de grondstof voor hout (om,vorming tot cellulose?)

Bestaat er een mogelijkheid om koolzuur te laten opslaan door het kweken van grote algenvelden en ook door het de pompen naar diep-koel(?)- zeewater,waar het mogelijk zou kunnen ontbinden in koolstof en zuurstof.

Ik ben geen alchemist,doch merk in dit forum wel meerdere soortgenoten op die ook weinig diep inzicht in de chemische verbindingen hebben.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Suikerbieten als opslag van co2

thermo1945 schreef:1. Wat is de gewichtsconcentratie van koolstof in suikerbieten?

2. Wat is de dichtheid (= soortelijke massa) van suikerbieten?

3. Voorkom ik het rotten door de lucht rondom de opgeslagen bieten te vervangen door CO2?
Het is effectiever om voortaan gewoon in het Engels googelen, niet in het Nederlands:

1. Many cultivars of sugar beet exist, almost all are capable of giving root yield of 40 tonnes or so per hectare at 15.5 - 18% sugar content, giving 6 -7 tonnes of sugar per hectare

2. Dry sugarbeet pulp, dry 208 kg/m3, wet sugarbeet pulp 561 kg/m3.

3. Nee, dat zit in je woordkeuze besloten. Rotting is anaeroob, vertering is aeroob.

Berichten: 567

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Iedere plant doet overdag aan fotocyntese. Overdag slaat hij CO2 op in de vorm van koolhydraten, en geeft zuurstof af.

s'nacht doet hij aan verbranding en verbruikt zuurstof en geeft CO2 af.

Neem je echter het volledigge plaatje van 24 uur dan heeft de plant meer zuurstof afgegeven dan het heeft opgenomen.

Trouwens persoonlijk heb ik soms ook de gedachte dat het fijnstof (wat zo ongezond is) op de bladeren blijft kleven, en na een regenbui in de humuslaag verder gesytetiseerd word.

>Kan je uberhaubt zeggen als het totaal aan "mundiale" plantengewassen afneemt, of dan de zuurstof concentratie ook daald , en andersom als het "totaal" aantal plantengewassen toeneemt, dat de CO2 afneemt, en O2 toeneemt?

>In de media in er momenteel spraken van grote boomplantacties in de Sahel, en elders ook geloof ik. Dit vind ik zeer goed, als het niet te laat is.

Want door de opwarming van de aarde komt er nu methaan vrij uit de thermofrost-gebieden in Rusland, en natuurlijk ook meer en meer waterdamp. Dat laatse is niet al te voordelig natuurlijk, i.v.m. de opwarming !

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Gelukkoos schreef:(...)

>Kan je uberhaubt zeggen als het totaal aan "mundiale" plantengewassen afneemt, of dan de zuurstof concentratie ook daald , en andersom als het "totaal" aantal plantengewassen toeneemt, dat de CO2 afneemt, en O2 toeneemt?
Neen, zomaar zou ik dit niet zeggen. De hoeveelheid CO2 en O2 aanwezig in de lucht hang af van een enorm aantal factoren. Je zal de concentratie aan O2 natuurlijk wel zien afnemen als je alle groene planten op aarde kapt.

Het hele systeem bestaat uit positieve en negatieve feedbacksystemen, je kan het dus niet oplossen door hier en daar wat boompjes bij te planten.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 567

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Een boom die in vijf jaar bijvoorbeeld 50 kg. toeneemt aan hout of cellulose heeft zijn gewichtstoename vooral toch te danken aan de atomen, Koolstof, Waterstof, en Zuurstof ! Tja wie nu wint of verliest weet ik ook niet .

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Suikerbieten als opslag van co2

Zoals Kravitz al aangaf: Er is sprake van een veelheid aan feedback-stromen. Als een boom bij wijze van spreken 10 kg aan C atomen opneemt uit de atmosfeer betekent dat niet dat de hoeveelheid C-atomen in de atmosfeer ook met 10 kg is afgenomen. Een deel kan bijvoorbeeld zijn aangevuld met CO2 dat uit de oceanen ontsnapt. Dat is een negatieve feedback.

Maar (als we het op beplanting op grote schaal hebben), een afname in de hoeveelheid CO2 kan leiden tot een daling van de temperatuur van de atmosfeer, het aardoppervlak en de oceanen, wat op zijn beurt weer kan leiden tot een verdere afname van de hoeveelheid CO2. Dat is een positieve feedback.

Dit zijn maar 2 voorbeelden. Zo zijn er nog een heel aantal werkzaam. Al met al is het een complex geheel, waar je in ieder geval 1 conclusie uit kan trekken: Zomaar wat boompjes bijplanten betekent niet dat de hoeveelheid CO2 in een keer afneemt.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer