Windows Genuine Advantage

Moderator: Rhiannon

Berichten: 388

Windows Genuine Advantage

Mijn XP is tot zo'n half jaar geleden geupdate, op dat moment heb ik het afgezet omdat Windows spyware wilde installeren (iets met authenticatie + blokkeren 'niet-legale' Windowsprogramma's , software waar ik niet om vraag) pi.gif .
Dan zet je toch niet gelijk alle updates af? :D

Gewoon kiezen voor "Aangepaste installatie" en dan vink je die dingen af. Zo doe ik het ook.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Windows Genuine Advantage

Daarvoor moet je naar de windows update web pagina gaan toch? Ik geloof dat dat genuine ding zit te zeuren als je automatische updates hebt aanstaan. (ik heb dat ook, tijd voor linux)

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Windows Genuine Advantage

Of gewoon een legale Windows, zó vreemd is dat toch niet...? pi.gif
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Windows Genuine Advantage

Ik heb inderdaad een legale windows bij deze laptop, maar dat is windows home edition en die heb ik er een keer afgegooit voor windows prof. Na 3 keer verhuizen is die windows home niet meer te vinden natuurlijk.

Berichten: 3.165

Re: Windows Genuine Advantage

Gewoon kiezen voor "Aangepaste installatie" en dan vink je die dingen af. Zo doe ik het ook.
Ik zal het eens proberen. Het werkte me op mijn zenuwen dat Windows de hele tijd zat te zeuren (elk kwartier weer dat ballonnetje) dus zette ik het maar af.

Ik heb overigens SP2 nog geïnstalleerd. Cycloon, zou die bug moeten zijn gefixed met SP2?
Of gewoon een legale Windows, zó vreemd is dat toch niet...? pi.gif
Wie zegt dat ik geen legale Windows heb? :D

Toevallig heb ik wel een legale Windows, simpelweg omdat het mijn 1ste pc was en ik van toeten noch blazen wist. De laatste pc die ik daarvóór gebruikte was een 3.86 (voorloper van de 4.86 die een voorloper is van de eerste Pentium) die nog draaide op DOS.

Windows XP was toen ook nog relatief nieuw (ik schat dat ik mijn pc in 2002 kocht) waardoor het moeilijker was om aan een copie te geraken.

Ik zal je eerlijk zeggen, als ik een nieuwe computer koop dan zal ik eerst proberen om aan een copie te geraken van Vista, dan overweeg ik Linux onder voorwaarde dat dit alle software kan draaien (wat nu nog een probleem is), dan pas zou ik het kopen. Simpelweg omdat ik de indruk heb dat Windows wel erg overpriced is (hoeveel kostte XP? 100-200 euro of zoiets?) en er een hoop opties op zit waar ik als gewone gebruiker niet om vraag (Windows media player, allerlei nutteloze tools, multinetwerkopties).

Zogauw Windows stopt met de koppelverkoop (oa Windows media player) en woekerwinsten dan beschouw ik het betalen weer als mijn burgerplicht, nu niet. Ik houd van eerlijkheid maar het moet wel van 2 kanten komen, ook vanuit de bedrijven. In dat licht bezien is deze kwestie vergelijkbaar met de downloaddiscussie.

Hoe dan ook, mijn huidige versie is legaal. Het probleem zit hem mogelijk in andere software die ik niet zo veel gebruik maar voor mijn studie wel nodig heb (Words, Powerpoint). :D

Nu weet ik niet ofdat die genuine-tool ook naar die software kijkt (ik vrees van wel gezien het registratienummer) maar los daarvan wil ik niet ongevraagd software op mijn pc krijgen. Mijn harde schijf staat zo al vol genoeg, mijn downloadcapaciteit is zo al veel te beperkt, mijn harde schijf is zo al veel te veel gefragmenteerd enz.

Dit klinkt misschien wat melodramatisch omdat het ongetwijfeld maar een klein programmaatje is maar het gaat mij om het principe. Vele kleine beetjes maken samen bovendien een grote hoop. Ik heb al meerdere keren meegemaakt dat een paar megabyte vrije ruimte het verschil maakte op mijn harde schijft (één keer heb ik zelfs het legendarische getal van nog 1 megabyte vrije ruimte op mijn scherm zien verschijnen :D ).

Ik moet overigens sowieso wellicht eens een extra harde schijf kopen ivm het risico op een crash. Ik ga daar eens een apart topic voor openen om daar wat meer over te vragen.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Windows Genuine Advantage

Omdat je de authentificatie niet wilde installeren ging ik er vanuit dat je geen legale versie had. Die authentificatie is niets mis mee hoor, het controleert alleen of er van jouw specifieke exemplaar niet meerdere kopieën zijn en of de registratiecode ook wel daadwerkelijk is uitgegeven. Het is echt geen spyware hoor. pi.gif
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 3.165

Re: Windows Genuine Advantage

Dat was dus vanwege de randsoftware (powerpoint, words). Je kan beter niet al te openlijk verkondigen ofdat je wel of niet zulke randsoftware legaal hebt gekocht, je weet het maar nooit he :D .
Omdat je de authentificatie niet wilde installeren ging ik er vanuit dat je geen legale versie had. Die authentificatie is niets mis mee hoor, het controleert alleen of er van jouw specifieke exemplaar niet meerdere kopieën zijn en of de registratiecode ook wel daadwerkelijk is uitgegeven. Het is echt geen spyware hoor. pi.gif
Dat weet ik niet precies. Het is geen spyware in die zin dat het programma aangeeft wat het doet. Het is wel spyware in die zin dat het een functie vervult waar ik als gebruiker niet om vraag en waar ik als gebruiker nooit vrijwillig voor zou kiezen. In ieder geval is het software waar ik als gebruiker niets aan heb, dus waarom zou ik daar toestemming voor geven? Het is toch mijn computer? :D

Bovendien heb ik er mogelijk belang bij dat Windows het moeilijk heeft om de authenticiteit te bevestigen omdat dat meer mogelijkheden schept om die dure randsoftware (powerpoint, words) te copiëren en te gebruiken tenzij het bestrijden van de 'illegale' copieën zou resulteren in een sterk verlaagde prijs.

Eerlijk of niet, het is voor een student een behoorlijk dure grap, zeker in het licht bezien dat je zulke software soms moet gebruiken maar je het daarbuiten helemaal niet gebruikt.

Bij een presentatie krijg je met powerpoint al snel een hoger cijfer dan zonder powerpoint, eerlijk of niet.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Berichten: 388

Re: Windows Genuine Advantage

Ik zal het eens proberen. Het werkte me op mijn zenuwen dat Windows de hele tijd zat te zeuren (elk kwartier weer dat ballonnetje) dus zette ik het maar af.
Zie bijlage...

(Screentje dat ik ooit voor iemand gemaakt heb.)
Ik heb overigens SP2 nog geïnstalleerd. Cycloon, zou die bug moeten zijn gefixed met SP2?
Waarschijnlijk niet gezien je het probleem nog hebt.

Edit:

En die spyware tool van MS had ik ook niet nodig pi.gif
Bijlagen
Windows_Update_2.JPG
Windows_Update_2.JPG (48.35 KiB) 704 keer bekeken

Berichten: 388

Re: Windows Genuine Advantage

Geen idee meer wanneer hij juist gefixed is geweest, ik weet enkel dat dit ooit gefixed is geweest in een update. En er is helemaal niks met die windows validation te installeren. Het wordt goed in de gaten gehouden door andere software fabrikanten en door fabrikanten van veiligheidssoftware. Windows Genuine Advantage controleert enkel of je window legaal is, is dit niet zo dan krijg je enkel een waarschuwing te zien maar je kan hem nog steeds verder gebruiken. Voor de rest doet dat stukje software totaal niks!
Die vervelende melding komt iedere keer terug ja... Daar word je nog gekker van dan dat ballontje dat elk half uur zit te zeuren in je systray.

Berichten: 3.165

Re: Windows Genuine Advantage

Omdat je de authentificatie niet wilde installeren ging ik er vanuit dat je geen legale versie had. Die authentificatie is niets mis mee hoor, het controleert alleen of er van jouw specifieke exemplaar niet meerdere kopieën zijn en of de registratiecode ook wel daadwerkelijk is uitgegeven. Het is echt geen spyware hoor. pi.gif
Een interessant stukje tekst van Wikipedia over Windows XP:
Strictly speaking, neither the download nor the install of the Notifications is mandatory; the user can change their Automatic Update settings to allow them to choose what updates may be downloaded for installation. If the update is already downloaded, the user can choose not to accept the supplemental EULA provided for the Notifications. In both cases, the user can also request that the update is not presented again, but in any case, all newer Critical Security Updates will not install either. However this setting will only have effect on the existing version of Notifications, so it can appear again as a new version.

As of 2006, Microsoft is currently involved in a class action lawsuit brought forth in California, on grounds that it violated the spyware laws in the state with its Windows Genuine Advantage Notifications program.[37]
Ik had dit dus nog niet eerder gelezen, het was gewoon mijn eigen opvatting dat dit spyware is of dicht tegen spyware aan zit.
Deze berggorilla wordt ernstig met uitsterven bedreigd doordat hun natuurlijk habitat wordt aangetast agv illegale bomenkap :(

We kunnen, nog, voorkomen dat deze prachtige dieren uitsterven. Familie laat je toch niet in de steek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: Windows Genuine Advantage

Ik had dit dus nog niet eerder gelezen, het was gewoon mijn eigen opvatting dat dit spyware is of dicht tegen spyware aan zit.


Eigelijk is het deels 'spyware'. Maar goed, waar ligt de grens tussen veiligheid/gerechtigheid en privacy?

Berichten: 4

Re: Windows Genuine Advantage

Eigelijk is het deels 'spyware'. Maar goed, waar ligt de grens tussen veiligheid/gerechtigheid en privacy?
Voor zover ik weet belt 't programma zonder jouw toestemming naar huis, het is dus gewoon spyware.

Berichten: 388

Re: Windows Genuine Advantage

Voor zover ik weet belt 't programma zonder jouw toestemming naar huis, het is dus gewoon spyware.
Volgens mij net voor je de updates installeert vraagt ie je even te bevestigen "ik ga akkoord" en dan laat ie je een gebruikersovereenkomst van tig bladzijden zien die geen kat leest.

Weet niet zeker of dat met die updates ook zo is, maar er zal wel ergens een addertje onder het gras zitten hoor.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: Windows Genuine Advantage

Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Berichten: 7.068

Re: Windows Genuine Advantage

(offtopic: Je kunt overdrijven... Cancel of Allow?)
That is freakin' brilliant!

Reageer