plaatsen kerstboom

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

plaatsen kerstboom

Voor het plaatsen van een aantal kerstbomen wil ik toch wat zekerder van mijn zaak zijn

Het gaat om kerstbomen van 7 meter met een breedte van 3 meter geplaats op het trotoir
Deze wil ik in een stalen kruis op een een betonnen voet plaatsen (in eerste instantie dacht ik aan een stelcon plaat van 2x2x0.14= 056m3= ongeveer 1344kg)
in het centrum van een grote stad aan een winderige weg met redelijk hoge gebouwen

Nu heb ik de volgend vragen:
1:met welke windkrachten moet ik rekening houden
2: hoe zwaar moet de voet van beton zijn?
3: wat moet de dikte of wel de trekkracht zijn van de bouten waarmee ik het stalen kruis op de betonnen voet wil plaatsen. en hoe kan ik dat zien op de verpakking?

Zelf ben ik uitgegaan van de volgende formule: Fw = 0,1 * V^2 * A, Hierbij is Fw de kracht op de plaat, V^2 de windsnelheid (m/s) in het kwadraat en A de oppervlakte.

bij een windsnelheid van 130 km/u en een oppervlakte van 7*3*0,5=10,5 m2 kom ik op het volgende:
0,1*36,1*36,1*10,5=1368

Betekend dit nu dat de plaat 1368 kg moet zijn of moet hij zelfs 2 keer dat gewicht zijn
en moet de trekkracht van de bouten waarmee het kruis aan de betonnen plaat bevestigd wordt ook 1368 kg zijn

wie kan mij hierbij een beetje verder helpen

Berichten: 863

Re: plaatsen kerstboom

reken eens met 1KN/m2 voor de windbelasting.
neem aan dat hij ook niet om mag vallen je moet dus een kantelberekening maken.
waarin de hoogte van de boom een belangrijke parameter is.

Berichten: 2

Re: plaatsen kerstboom

Hoi boertje,

dank je wel voor je antwoord en hoe bereken je het kantel moment? En is het niet van belang dat een kerstboom geen dicht vlak is maa dat de wind er ook nog doorheen kan?
en eerlijk gezegd begrijp ik de formule ook niet helemaal 1Kn/m2

Berichten: 863

Re: plaatsen kerstboom

teken een schematisch aanzicht van de boom en zet daar 1kN per vierkante meter als belasting tegen aan.
dat de boom niet dicht is maakt vanzelfsprekend verschil maar dat doet er even niet toe.

Voor het kantelmoment bepaal je de totale winddruk en vermenigvuldigd met de hoogte van het zwaartepunt van de belasting (ca. 1/3 van de hoogte van de boom)

als het gewicht van de boom en het gewicht van de voet bij elkaar opteld en vermenigvuldigd met de halve voetbreedte moet dit getal hoger zijn anders blaast de wind de boom om

Reageer