Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 454

Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Hoi beste wetenschappers .ik heb altijd op school bij metaalbewerking geleerd dat hard niet op zacht slijt .Maar is dit nou ook andersom zo .Ik denk zelf eignl van niet maar mijn vader zegt altijd van wel dus ???.vb gehard staal op messing .Nog een voorbeeld een cilinder van een motor en een zuiger .?de cilinder is van hard chroom zuiger van aluminium .Ben benieuwt vrg vincent

Berichten: 863

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

dat hardt niet op zacht slijt is onzin
beide oppervlakten slijten hoeveel dat is hangt van het verschil in hardheid af.

neem als voorbeeld even een bronzen beeld dat wordt helemaal gepolijst op plekken waar het vaak wordt aangeraakt

Berichten: 1.816

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Of je voorbeeld met dat Bronzen beeld helemaal klopt, vraag ik me af. Denk eerder door chemische werking van zweet ed.

Berichten: 454

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Ja ik vind wel een oke voorbeeld maar oft klopt inderdaad .Bedoel hetgeen je polijst is immers niet echt zo hard meer als het orginele brons .Het is immers de oxidatie die je alleen verwijdert.Maar ik ben het wel eens dat alles slijt alleen niet zo snel dan bedoelde ze waarschnl op school

Berichten: 454

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

En het hangt natuurlijk ook van de gladheid van de materialen af .En een cilinder en zuiger heeft ook nog smering

Berichten: 1.816

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Waarom vind je dat wel een goed voorbeeld? Polijsten is voornamelijk glad maken.
Dat oxide-laagje is meestal veel kleiner dan de oneffenheden van het materiaal zelf en heeft ook een totaal andere hardheid en andere eigenschappen.
Dat Brons dat genoemd wordt is voornamelijk chemische polijsting en dus een slecht voorbeeld, als je het hebt over hardheid enz.
Een hard materiaal gaat langer mee, maar zal zeker slijten, als het veel in bewegend kontakt komt met zachter materiaal. Kwestie van tijd. Daarnaast zijn er nog andere factoren, zoals temperatuur, vibraties enz. waardoor hard- toch aangetast wordt door zacht materiaal.
Smering heeft ook een temp.functie oa en is eigenlijk buiten je vraag.

Een diamanten glassnijder gaat ook niet eeuwig mee, wel lang.

Berichten: 12.262

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Thionyl schreef: za 11 jan 2020, 10:55 Of je voorbeeld met dat Bronzen beeld helemaal klopt, vraag ik me af. Denk eerder door chemische werking van zweet ed.
Dat denk ik ook: het is niet echt dat die bronzen beelden gigantisch afslijten door dat aanraken, in de zin van dat er verdunningen of gaten in komen (extreme situaties daargelaten), maar meer dat het voortdurende aanraken en contact met zweet etc voorkomen dat er dezelfde patina (chemische oxidatielaag) ontstaat als op delen van het beeld die zelden worden aangeraakt.

Zachte materialen kunnen echter best door harde materialen heen gaan, zeker als er behoorlijk wat kracht op staat. Neem een aluminium boot met een anker aan een nylonkabel: hoewel dat nylon relatief zacht is zal het toch echt een gat in het aluminium waar het uit komt en langs schraapt langzaam maar zeker vergroten door slijtage. En gezien de nylon kabel slijt over haar gehele lengte en het aluminium maar op 1 plekje, is de kans behoorlijk dat de slijtage aan het aluminium veel eerder zichtbaar is dan die aan het nylon.

Berichten: 454

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Ja dat is ook weer waar allemaal.Misch zijn alleen sommige combinaties ideale partners.maar ja mijn leraar materialen leraar heeft dat vroeger toch echt gezegd hoor.Maar ik denk inderdaad dat het dan toch niet zo is

Berichten: 12.262

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Er zijn zoveel voorbeelden van harde materialen die slijten door langdurig gebruik met zachte materialen dat het gewoon geen stelregel kan zijn: neem bijvoorbeeld stenen trappen waarvan de treden door de eeuwen heen rond en glad zijn gesleten, soms zelfs helemaal opgesleten. En dat gaat het om trappen waar alleen over gelopen wordt door mensen, dus slijtage door schoenzolen of zelfs blote huid.


Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Professor Puntje schreef: zo 12 jan 2020, 15:25 Mooi voorbeeldje.
Vast héél hard water ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Under heaven nothing is more soft and yielding than water.
Yet for attacking the solid and strong, nothing is better;
It has no equal.
The weak can overcome the strong;
The supple can overcome the stiff.
Lao tse

Berichten: 12.262

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Met water is het wel even uitkijken natuurlijk: bepaalde gesteenten lossen op in water (in de zin van een chemisch proces), sommige heel snel en sommige heel langzaam, maar met honderden miljoenen jaren kan dat toch wel eens een relevante factor zijn.

Berichten: 454

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

:cry:Ha Ha grand canyon heb ik neteen doco over gezien op discovery .Is de vraag of je die vergelijking nog lang kan maken tr .Dus of het nog lang bestaat .Zijn geloof ik de grootste uranium vooraden van de wereld En het mooie blauwe water is daar nu al zwaar vervuild met straling :cry:

Berichten: 454

Re: Hard slijt niet op zacht .Maar is dat ook visa versa?

Maar is een leuk voorbeeld inderdaad .duurt wel lang maar uiteindelijk slijt het

Reageer