vochtprobleem in huis

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.350

vochtprobleem in huis

In het huis van een vriend ben ik aan het kijken naar een vochtprobleem. Hier een foto van buiten. Het probleem manifesteert zich het felst op de scheiding van beide delen links van de ladder.
IMG_20240324_102353.jpg
Ik heb binnen een deel van het bezetsel afgebroken.
IMG_20240324_102246.jpg
Op een hoogte van een tiental cm zie ik iets zwart. Dat is een waterkeringslaag veronderstel ik?
IMG_20240324_102215.jpg
De mortel tussen de bakstenen is slecht opgevuld.
IMG_20240324_102233.jpg
Links op de foto zie je ook vocht. Dat is een binnenmuur tussen slaapkamer en living.
We hebben een kit tegen opstijgend vocht gekocht van aquaplan. Heeft het nut om te injecteren als er al zo een waterkeringslaag is aangebracht? Heeft het nut om te injecteren in die binnenmuur? Is het belangrijk dat de muur beter dichtgemetst wordt? Ik vermoed dat het probleem is dat de geinjecteerde vloeistof anders te veel wegloopt en verloren gaat? Er is geen kelder.

Wat mogelijk ook een beetje een rol speelt is dat ter hoogte van de ladder de dakgoot niet 100% is, waardoor er water van de muur loopt. Dat wordt uiteraard ook opgelost. Ik ga nieuwe roofing in de zinken goot bevestigen. Intussen dacht ik er ook aan om de muur buiten te behandelen met een transparante verf is die vochtafstotend is.
Bijlagen
IMG_20240324_102300.jpg

Berichten: 3.934

Re: vochtprobleem in huis

wij hebben een stenen muur buiten tussen ons en de buren die onder een overkapping zit. die muur was vroeger ongehandeld steen, maar hebben we ooit wit geschilderd, idem aan de kant van de buren. sindsdien hebben we vochtproblemen omdat water wat in die uur trekt er vrijwel niet meer uit kan verdampen. Dus ik zou geen buitenmuur behandelen als die niet meer kan ademen. vochtafstotend maken maar wel kunnen ademen zou wel kunnen denk ik, maar weet niet of dat middel wat je errop wil smeren die eigenschappen heeft. Idem voor binnen: alles wat je afsluit van de mogelijkheid om te drogen (zoals een waterkeringslaag) maakt dat er niets kan verdampen en dus gaat schimmelen. Ik denk beter om het bij de oorzaak aan te pakken en dat is waarschjnlijk een lek ergens in de goot of op het dak waardoor water de muur in kan en er niet meer snel genoeg uit.

Reageer