Schroefdraad berekening

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 5

Schroefdraad berekening

Beste,

Voor een opdracht ben ik bezig met het ontwerpen van een zuiger accumulator in de hydrauliek.
Deze moet op 300 bar geteste worden en gemaakt van staal S355.
Nu moeten de einddoppen met schroefdraad in de mantel bevestigd worden maar ik kan nergens vinden hoe dit berekent zou kunnen worden hoe lang de draad moet zijn, ik kan alleen boutberekeningen vinden maar deze cilinder is natuurlijk hol.
De afmetingen zijn 200mm hoog en 100 mm doorsnede en de wanddikte van de cilinder is 15mm.
Is er iemand die mij hier mee zou kunnen helpen? Alvast bedankt.

Berichten: 3

Re: Schroefdraad berekening

Je zult de schroefdraad op afschuiving moeten berekenen.
Ik zit al heel lang in de hydrauliek en reken zoiets niet meer uit maar doe het op gevoel.
Ik denk als zo'n einddeksel een schroefdraad heeft van M100 x 1,5 of M100 x 2 dat je dan met een dikte van ca
25mm goed uitkomt. Plus nog een stukje erbij waar een afdichtende O-ring in ligt. Dat is wat ik onderweg tegen kom. Bijv als bodem in een zware hydrauliekcilinder die op 400Bar werkt.

Berichten: 5

Re: Schroefdraad berekening

bink12 schreef: za 30 mar 2024, 15:34 Je zult de schroefdraad op afschuiving moeten berekenen.
Ik zit al heel lang in de hydrauliek en reken zoiets niet meer uit maar doe het op gevoel.
Ik denk als zo'n einddeksel een schroefdraad heeft van M100 x 1,5 of M100 x 2 dat je dan met een dikte van ca
25mm goed uitkomt. Plus nog een stukje erbij waar een afdichtende O-ring in ligt. Dat is wat ik onderweg tegen kom. Bijv als bodem in een zware hydrauliekcilinder die op 400Bar werkt.
Beste,
Alvast erg bedankt is zeker al nuttig.
Maar heeft u toevallig enig idee met wat voor formule de afschuiving berekent zou kunnen worden, of op welke manier?
Alvast bedankt.

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Schroefdraad berekening

Kijk eens goed naar de berekening van een bout, en schets/teken dan van elke check welk stukje staal je op welke manier/bezwijkvorm toetst.

Dan zie je snel genoeg welke bout-checks identiek zijn aan jouw situatie, óf wat er afwijkt en hoe je dat dan aan kan passen.

Berichten: 5

Re: Schroefdraad berekening

Zou er misschien iemand weten hoeveel kracht er op 1 gang van M95X2 zou kunnen komen voor dat deze bezwijkt met een materiaal van staal S355?

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Schroefdraad berekening

Ja dat weten wij wel, maar daar heb jij niks aan. Je zal immers zelf een constructiedossier moeten opstellen voor het verplichte CE-kenmerk. En “die mensen op internet zeiden” lijkt me dan niet afdoende.

Kijk eens in de nen-en 1993-1-8 voor de te gebruiken formules.
Of hier voor een rekenhulpje: https://www.werktuigbouw.nl/calculators/e3_6f.htm

Berichten: 5

Re: Schroefdraad berekening

Maar dit rekenhulpje werkt helaas maar tot M42 zou u mij misschien wel een indicatie kunnen geven van in welke richting het getal zou moeten zitten waar ik ongeveer aan zou moeten denken?
En eventueel welke formule er dan gebruikt zou kunnen worden?

Berichten: 5

Re: Schroefdraad berekening

De wanddikte is trouwens nog aangepast van 15 naar 5mm en er wordt dan gebruik gemaakt van M95x2

Technicus
Berichten: 1.167

Re: Schroefdraad berekening

nick_monsieurs schreef: wo 24 apr 2024, 08:06 Maar dit rekenhulpje werkt helaas maar tot M42 zou u mij misschien wel een indicatie kunnen geven van in welke richting het getal zou moeten zitten waar ik ongeveer aan zou moeten denken?
En eventueel welke formule er dan gebruikt zou kunnen worden?
Maar in dat rekenhulpje staan ook alle gebruikte formules.
Als je die overneemt en daar de waardes voor M95x2 invult, kom je vast een heel eind.

De formules staan overigens ook in de eerder genoemde eurocode waar je als student vast wel toegang toe hebt.

Reageer