ATP-bioluminescentie

Moderator: ArcherBarry

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: ATP-bioluminescentie

In dat geval denk ik dat we alles hier hebben gezegd wat er te zeggen is. Misschien dat de producent nog een goed woordje kan doen voor dit apparaat, ik heb een reclamepraatje voor zo'n ding op het net gevonden.

Het enige dat daar nog in staat is dat ATP zo fantastisch stabiel is en lang na de celdood nog aanwezig is. Hetgeen ik in twijfel trek, en bovendien het nut van het apparaat eigenlijk vermindert (het nut van een apparaat dat geen verschil kan maken tussen dode en levende materie lijkt me minder).

Berichten: 266

Re: ATP-bioluminescentie

Op de site van J&J

Validatie van de ATP-Bioluminescentie techniek voor snelle microbiologische analyse van geneesmiddelen



Aard en omschrijving project

Gebruik makende van de traditionele microbiologische techniek kunnen producten slechts vrijgegeven worden na 5-7 dagen analysetijd doordat groei visueel waargenomen wordt. Door gebruik te maken van de ATP-bioluminescentie techniekkan de vrijgave gereduceerd worden tot 2-3 dagen. Tevens wordt door gebruik van deze techniek het aantal verschillende media gebruikt in het labo sterk gereduceerd, alsook het aantal handelingen, wat de kans op bijcontaminatie enorm vermindert. De implementatie van deze techniek is veelbelovend voor het labo microbiologie. Deze nieuwe techniek kan pas in het labo in gebruik genomen worden nadat validatiewerk uitgevoerd is (op 3 verschillende batchen) en er aangetoond is dat de nieuwe methode minstens equivalent is met de traditionele methode.

Meer stond er niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.330

Re: ATP-bioluminescentie

Toepassingen in de industie zijn toch wel duidelijk. Je kunt er zelf wel wat van maken het heeft vooral met microbiologisch zuivering te maken. Je kunt snel en makkelijk controleren of er microbiologisch groei is.

ATP website

nog een type

meer info...

MvG Ron

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

Dank je allemaal om me een beetje verder te helpen. Ik denk dat ik het hier wel mee kan doen. Ik ben nu bezig met kleine laboproefjes om te kijken of het wel werkt en bij welke temperatuur en pH. + vanaf welke concentratie het ATP detecteert.

Groetjes lot
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Berichten: 2

Re: ATP-bioluminescentie

Ik heb behoorlijk wat ervaring met de ATP-bepaling (al is dat weer enige tijd gelden)

Je moet er ook rekening mee houden dat sommige reingingsmiddelen (met quaternaire ammonium verbindingen) storend werken!! [!]
Nederlandse Laboratorium Site

www.laboratorium.nl

Berichten: 28

Re: ATP-bioluminescentie

Hey, sorry twas al een tijdje geleden dat ik had kunnen kijken op dit forum.

Eum, ondertussen ben ik al heel wat verder geraakt in het uitzoeken wat ATP-bioluminescentie is. Ik heb zelf testen gedaan om te controleren of de methode werkt en welke factoren eventueel storend kunnen werken. Enja, reinigingsmiddelen werken dus soms tegen é!

Ik heb ook oude eindwerken op de kop kunnen tikken waar alles mooi beschreven staat, dus ik zie er nu verder doen aan.

In ieder geval zijn jullie heel erg bedankt om te helpen é!!

Groetjes lotteke 8-[
I used to think maybe I'm crazy but now I am sure!

Berichten: 383

Re: ATP-bioluminescentie

lotteke schreef: Ik doe mijn stage in een voedingsbedrijf en daar hebben ze nu een nieuw toestelletje gekocht. Als opdrachtje moet ik proberen uitzoeken hoe dit werkt. Het toestelletje is een luminometer die via swabs ATP detecteert. De swabs worden in een reagens ondergedompeld en er wordt licht gedetecteerd. Ik veronderstel dat dit dmv het enzym luciferase gaat. Luciferase zal met ATP luciferin omzetten in oxyluciferin waardoor je licht kan meten. Nu mijn vraag is eigenlijk ATP is in ieder levend organisme aanwezig bij allerlei processen in het lichaam als energiedrager maar wat gebeurd er nu bij een dood organisme. Of eigenlijk als het organisme sterft? Verliest het dan direct al zijn ATP of gaat dit geleidelijk aan bijvoorbeeld gaan alle processen nog door tot alle ATP is opgebruikt en wordt er geen nieuw meer gevormd? Of hoe gaat dit? Kan iemand mij hiermee helpen? Of heeft iemand nog andere informatie over ATP-bioluminescentie? Ik heb al veel gevonden maar toch is alles welkom. Afbeelding
 Ik geef hier een voorbeeld van "sterfte" bij een mens - stel dat je verdrinkt, onder water krijgen wij geen O2 in ons lichaam. Is het gebrek aan O2 dan de doodsoorzaak? Op de ene manier wel maar een bioloog is niet tevreden met deze uitspraak! Zuurstof is de laatste elektronen-acceptor in de elektronentransportketen en vanaf dan wordt ATP gemaakt. Zonder zuurstof geen ATP, hetgeen cruciaal is voor het onderhouden en bestaan van alle cellen. Dus, vanaf er geen zuurstof meer is gaan alle cellen dood omdat ze geen ATP kunnen krijgen. Na zowat 3 minuten zonder zuurstof zit je in grote problemen, het zal slechts duren tot alle ATP is opgebruikt en dat is even later en dan ben je dood.
Voor planten geldt hetzelfde, ook al geven hun bovengrondse delen O2 af, toch komt dat O2 van de opname van H2O door (vnl.) hun wortels!

Reageer