[biologie] Evolutie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 250

Evolutie

Ik vroeg mij eigenlijk af wat het grote verschil is tussen het darwinisme en neodarwinisme? Is dit dan vooral dat genetica nog niet was uitgevonden en men later aan de hand van genetica achter veel meer is achtergekomen?

En mag ik struggle for life en survival of the fittest als hetzelfde beschouwen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.362

Re: Evolutie

Met Darwinisme wordt de evolutietheorie van Darwin zelf bedoeld, de verklaring van het ontstaan van de soorten door natuurlijke teeltkeus, die hij zelf in 1859 formuleerde in zijn boek "On the origin of species by means of natural selection, or the presentation of favoured races in the struggle for life"<i>,</i> namelijk hoe planten, dieren en zelfs de mens zijn ontstaan uit een voorouder en zich dankzij natuurlijke selectie aan hun omgeving hebben aangepast. 
 
Neodarwinisme slaat op Darwinisme met daaraan gekoppeld Mendels erfelijkheidsleer en populatiegenetica, met als centrale gedachte dat de combinatie van mutatie en natuurlijke selectie de drijvende kracht zijn achter de evolutie.
 
Hier lees je meer er over.
 
De "struggle for life" wordt door Darwin omschreven als de drijvende kracht achter het ontstaan en het veranderen van de soorten.
 
"Survival of the fittest" is bedacht door Spencer en betekent tegenwoordig zoveel als natuurlijke selectie, niet "het recht van de sterkste" wat vaak wordt gedacht. Iets hoeft niet sterk te zijn om betere overlevingskansen te hebben. Ook beter vluchtgedrag, betere camouflage of meer intelligentie kunnen de overlevingskansen vergroten en dus een grotere voortplantingskans geven.
 
In het kort dus:
struggle for life is de dagelijke strijd met soortgenoten om te overleven
survival of the fittest is de natuurlijkse selectie waarbij alleen de best aangepaste organismen overleven
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer