[biologie] proefje genetische modificatie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[biologie] proefje genetische modificatie

Hallo,
Voor mijn pws moet ik een proefje uitvoeren met mijn onderwerp. Mijn onderwerp is genetische modificatie. Ik vroeg aan mijn begeleider wat voor proefjes er allemaal zijn en hij zei dat je op de website van leiden of Nijmegen allemaal leuke proefjes kunt vinden met mijn onderwerp, maar ik vond er geen een. Dus ik vroeg me af of iemand weet hoe ik een proefje kan uitvoeren met genetische modificatie op vissen of planten of een ander organisme (geen gewervelde dieren).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.521

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

Zelf gmo materiaal maken is waarschijnlijk niet haalbaar. Je zou misschien aan je docent kunnen voorstellen om samen via internet gmo voedsel uit Amerika te bestellen (Quaker, Heintz, Kraft, Pepsi, enz), dat een week lang te consumeren, en te meten of je welzijn en prestatievermogen merkbaar verandert. Leuk voor de schoolkrant! :) In je PWS kun je bijvoorbeeld schrijven over het verschil tussen Amerika en de EU, en of Engeland post-Brexit na handelsoverleg met Amerika gmo voedsel zal gaan importeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

Vissen zijn gewervelde dieren...

Het beste is waarschijnlijk om te kijken naar bestaande mutanten (natuurlijke variatie) en niet zelf iets proberen te maken. Je kan dit doen in danwel een organisme dat snel en makkelijk te groeien is (bepaalde planten, fruitvliegjes etc.) of je zou onderzoek kunnen doen op bestaande generaties, je eigen familie bijvoorbeeld. Je zou in je familie kunnen kijken naar phenotypische eigenschappen die monoallelische eigenschappen vertonen. Denk bijvoorbeeld aan je oorlellen (of ze vast of los van je hoofd staan), of je een kuiltje in de kin hebt, bloedgroepen etc. Dit zijn dingen die mensen van zichzelf weten, of makkelijk uit te vinden zijn.

Berichten: 12.262

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

jkien schreef: zo 15 sep 2019, 17:35 Je zou misschien aan je docent kunnen voorstellen om samen via internet gmo voedsel uit Amerika te bestellen (Quaker, Heintz, Kraft, Pepsi, enz), dat een week lang te consumeren, en te meten of je welzijn en prestatievermogen merkbaar verandert.
Zou dat iets zeggen over gmo's?

Er zit wel verschil tussen de producten natuurlijk, amerikaanse cola zal gezoet zijn het HFCS, europese waarschijnlijk met sucrose. Bovendien kunnen producten door wetgeving of consumenten voorkeur verschillend zijn in de VS en de EU, bijvoorbeeld zoeter, zouter, andere geur/kleur/smaakstoffen en dergelijke.

Qua genetica en gewassen is de universiteit van Wageningen wellicht het beste startpunt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

Als achtergrond wil ik je ook graag de website van VIB aanraden. Ze hebben een tal van educatieve dossiers over genetische modificatie en je vindt er ook enkele eenvoudige experimenten die speciaal zijn uitgeschreven voor scholen. (Meer info lees je http://www.vib.be/nl/educatie/Pages/default.aspx.) Binnen je PWS zelf gerichte genetische modificaties aanbrengen zal moeilijk worden vrees ik.

Berichten: 12.262

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

Genetische modificatie aan bacterien, gisten en humane celculturen worden veelvuldig uitgevoerd.

Een middelbare school zal hiervoor niet de benodigde apparatuur en materialen hebben, maar aan veel universiteiten is het min of meer dagelijks werk. Sommige universiteiten hebben programma's voor middelbare scholieren waarbij ze een dag(deel) mee kunnen lopen en dergelijke, en wellicht zelf eens stapje van het proces kunnen doen.

Je zou hiervoor contact kunnen zoeken met een faculteit die "life sciences" (of gewoon biochemie) onder haar hoede heeft bij een universiteit in de buurt. Hebben ze geen dergelijk programma dan weten ze wellicht welke uni dat wel heeft.

Gebruikersavatar
Berichten: 967

Re: [biologie] proefje genetische modificatie

Zelf een genetische modificatie uitvoeren gaat je niet lukken. Daaromtrent geldt strenge wetgeving en je zal een vergunning moeten aanvragen bij de overheid, iets wat je mijns inziens als particulier - en zeker niet als middelbare scholier - verleent zal krijgen.

Als je per se iets experimenteels wilt doen zou ik je aanraden om onderzoeksinstituten aan te schrijven of je eventueel een keer mag meelopen op het lab en daar de nodige informatie op doet. Mocht dat niet lukken, dan zou ik meer de richting opgaan van het ethische dilemma waar men nu mee zit: enerzijds wil men meer genetische modificatie (bv. nieuwe gewassen, innovatieve voedselbronnen waarbij traditionele voedselbronnen worden ontzien) maar anderzijds er juist weer terughoudend mee zijn (ggo's brengen mogelijk gezondheidsrisico's met zich mee, kunnen eventueel andere organismen verdringen). Het uitvoeren van een multi-perspectieve analyse aan de hand van een literatuurstudie en inhoudelijke interviews met experts in het veld ligt daarbij voor de hand: belicht zienswijze van overheid, de industrie, het oogpunt vanuit de wetenschap, ethische vraagstukken.

Reageer