[natuurkunde] PLC

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 817

[natuurkunde] PLC

of poort.PNG
Klopt dit voor de relaisschakeling. Het is een of-poort

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

Wat voor poort het is hangt van je definities af. Noem je een open schakelaar waar/true/1 of onwaar/false/0?

Wat is de spanning op de linkerdraad, op de rechterdraad? Welke spanning noem je waar, welke onwaar?

Een of-poort wordt een and-poort bij andere definities.

Berichten: 49

Re: [natuurkunde] PLC

Xilvo schreef: za 15 mei 2021, 12:35 Wat voor poort het is hangt van je definities af. Noem je een open schakelaar waar/true/1 of onwaar/false/0?

Wat is de spanning op de linkerdraad, op de rechterdraad? Welke spanning noem je waar, welke onwaar?

Een of-poort wordt een and-poort bij andere definities.
Niets van bovenstaande aantrekken, die denkt veel te moeilijk. Wat je getekend hebt kun je inderdaad een of-poort noemen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

Annelogica schreef: ma 17 mei 2021, 14:13 Niets van bovenstaande aantrekken, die denkt veel te moeilijk. Wat je getekend hebt kun je inderdaad een of-poort noemen.
Maak de spanning op de rechter verticale draad hoog en noem een hoge spanning "waar".
Wat je verder ook doet, het is dan nooit een of-poort.

Berichten: 49

Re: [natuurkunde] PLC

Xilvo schreef: ma 17 mei 2021, 14:27
Annelogica schreef: ma 17 mei 2021, 14:13 Niets van bovenstaande aantrekken, die denkt veel te moeilijk. Wat je getekend hebt kun je inderdaad een of-poort noemen.
Maak de spanning op de rechter verticale draad hoog en noem een hoge spanning "waar".
Wat je verder ook doet, het is dan nooit een of-poort.
In een PLC ladder diagram en op school is in dit soort schema's links hoog en rechts laag. Net zoals in een stroomkringschema boven de fase is en onder de nul. Daar hoef je niets bij te zetten, het gaat om het principe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

Annelogica schreef: ma 17 mei 2021, 23:09 In een PLC ladder diagram en op school is in dit soort schema's links hoog en rechts laag.
In een PLC ladder diagram is links "waar". Dat is vaak, maar niet noodzakelijk, een hoge spanning.
Het hoeft zelfs geen elektrische spanning te zijn, je kunt ook logische schakelingen met, bijvoorbeeld, pneumatische componenten bouwen.
Bovendien is dit geen PLC ladder diagram maar een elektrische schakeling.

Juist op school moet je leren nauwkeurig te werken en alle relevante informatie te geven.
Dit is net zo slordig (en potentieel gevaarlijk) als getallen zonder eenheden te geven.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [natuurkunde] PLC

Xilvo, je bent aan het mierendingesen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

klazon schreef: di 18 mei 2021, 11:29 Xilvo, je bent aan het mierendingesen.
Weet ik, maar juist op school moet je leren precies te zijn.

Berichten: 49

Re: [natuurkunde] PLC

Xilvo schreef: di 18 mei 2021, 11:23 In een PLC ladder diagram is links "waar". Dat is vaak, maar niet noodzakelijk, een hoge spanning.
De Verticale lijnen links en rechts stellen de spanningsrails voor waarbij links de plus is en rechts de min. Dat dit vaak een hoge spanning is, is onzin. Een PLC werkt meestal op 24V en de logica werkt op 5V. De stuurspanning die vaak apart wordt aangeboden is ook 24V.
Waar, onwaar, hoog, laag, 0, 1 zijn statussen van in, en/of uitgangen bij een PLC en kom je tegen bij logische schakelingen.

Om het maar weer even on-topic te houden......

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

Annelogica schreef: di 18 mei 2021, 15:29 Dat dit vaak een hoge spanning is, is onzin.
Dat zeg ik niet. Ik heb het over de hoge spanning t.o.v. de lage spanning. Dat dat vaak +5 V en 0 is, zoals bij TTL, weet ik.
Ik probeer alleen duidelijk te maken dat, zolang je niet aangeeft wat wat voorstelt, je geen eenduidig antwoord kunt geven.

Berichten: 49

Re: [natuurkunde] PLC

Ik snap nu wat je bedoeld maar zo staat het er niet, hehe.
Maar elke techneut die een basis elektronica opleiding heeft gehad ziet meteen wat de tekening voorstelt.
Dus jou eerste reactie was wat mij betreft (is mijn mening) totaal niet nodig.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.783

Re: [natuurkunde] PLC

Annelogica schreef: di 18 mei 2021, 15:45 Maar elke techneut die een basis elektronica opleiding heeft gehad ziet meteen wat de tekening voorstelt.
Jij herkent het als zodanig. En het is inderdaad de meest waarschijnlijke interpretatie, links hoog, rechts laag, hoog=waar, gesloten schakelaar=waar. Maar dat wordt niet vermeld.
Er wordt alleen een schema met drie schakelaars een een weerstand gegeven.

En het is mierendingesen, zoals Klazon al schreef. Maar het lijkt me niet verkeerd als TS weet dat je een vraagstuk volledig moet omschrijven.

Laat ik nu een techneut zijn met (meer dan) een basisopleiding elektronica ;)

Berichten: 49

Re: [natuurkunde] PLC

Ohw, gaan we op onze strepen staan. :D Ja ik ben zelf niet zo'n mierendingeser maar inderdaad, het idee van de tekening is goed maar er moeten nog wel wat puntjes op de I.

Ikzelf werk nu al 25 jaar bij een internationaal reparatiebedrijf van industriële elektronica. Ik ben teamleider van de PLC afdeling (jaja) Dus wel een beetje mijn ding. ;)

Reageer