[scheikunde] berekeningen labo vitamine c bepaling

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] berekeningen labo vitamine c bepaling

Hallo!

Ik moet voor een labo een paar berekeningen uitvoeren maar weet niet precies hoe ik hier aan zou moeten beginnen. Dus indien er iemand mij hier wat mee kan helpen zou heel fijn zijn!

Ze gaan als volgt:

1. Bereken hoeveel mg vitamine C er overeenkomt met 1 mL 2,6-dichloorfenolindofenoloplossing (DCPIP).

2. Bepaal hoeveel mg vitamine C in het filtraat, en vervolgens hoeveel in de maatkolf, aanwezig was.

3. Bereken het gehalte vitamine C in mg per 100 g kiwi.

Dit is nog wat informatie (weet niet precies wat er nuttig is of niet).
massa kiwi: 14,7518 g
gem verbruikt bij titratie (DCPIP): 34,79 mL
^^ hiervoor: 25 mL standaard opl vit c
M vit c: 175,1256 g/mol
vit c: 0,1149 g/L
titratie voor koken, kiwifiltraat: 2,89 mL
^^ hiervoor: 50 mL (25 mL azijnzuuropl + 25 mL filtraat)
Tillmans reagens: 100 mg 2,6-dichloorfenolindofenol in 100 mL demi-water + 84 mg natriumwaterstofcarbonaat. Aanlengen met +-300 mL demi-water.

Dit is de eerste keer dat ik iets plaats dus hopelijk is het formaat een beetje leesbaar.
Alvast bedankt! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: [scheikunde] berekeningen labo vitamine c bepaling

Bij titraties, en bij eigenlijk alle chemische berekeningen zijn er een paar stappen die je altijd moet zetten:

1. Schrijf de reactievergelijkingen op
2. Reken de gegevens die je hebt om naar mol.
3. Bereken het gevraagde in mol
4. Bereken het gevraagde in de gevraagde eenheid.

Maar eigenlijk is het hier nog wat makkelijker gemaakt. Een deel van de rekenstappen kun je overslaan en doe je eigenlijk "vanzelf" als je vraag 1 beantwoordt.

Vraag 1 is: hoeveel mg vitamine C komt overeen met 1 mL DCPIP oplossing. Die haal je uit de titratie van de standaard oplossing.

Je hebt een titratie gedaan, met een bekende vitamine C oplossing. Bekend als in: gegeven is hoeveel g vitamine C er per L aanwezig is, en je weet hoeveel mL van die vitamine C-oplossing er bij de titratie is gebruikt. Dus dan kun je berekenen hoeveel mg vitamine C er in totaal was (laten we dat even X noemen).

Je weet ook hoeveel mL DCPIP oplossing er nodig was voor die X mg. Dan kun je als laatste uitrekeken hoeveel mg vitamine C er zou reageren met 1 mL van die DCPIP oplossing.

Begin eerst eens hiermee, dan kijken we aan de hand daarvan hoe je verder moet.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer