[scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Voor een onderzoek kijken wij naar de geleiding van zoutwater. Nu ontstond er bij ons experiment chloorgas, omdat er een reactie ontstond toen we er een stroom doorheen lieten gaan. Bij een temperatuur van 80 graden en een hoeveelheid van 40 gram zout in 200 ml water, ging de spanning ineens van 9,4 volt naar 5,8 volt en de stroomsterkte werd ook lager. Nu willen wij dit verklaren, want we dachten zelf dat chloorgas misschien de stroomkring heeft verbroken en dat er spanning is vrijgekomen in het chloorgas of bij deze reactie. Wij kunnen hier alleen geen enkele ondersteunende bron bij vinden. Is er iemand die mij kan helpen en die wel een bron heeft ter ondersteuning?

Berichten: 3.943

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

hallo26 schreef: di 23 apr 2024, 10:10 Voor een onderzoek kijken wij naar de geleiding van zoutwater. Nu ontstond er bij ons experiment chloorgas, omdat er een reactie ontstond toen we er een stroom doorheen lieten gaan. Bij een temperatuur van 80 graden en een hoeveelheid van 40 gram zout in 200 ml water, ging de spanning ineens van 9,4 volt naar 5,8 volt en de stroomsterkte werd ook lager. Nu willen wij dit verklaren, want we dachten zelf dat chloorgas misschien de stroomkring heeft verbroken en dat er spanning is vrijgekomen in het chloorgas of bij deze reactie. Wij kunnen hier alleen geen enkele ondersteunende bron bij vinden. Is er iemand die mij kan helpen en die wel een bron heeft ter ondersteuning?
je meet blijbaar met een gelijkspanning. dan heb je te maken met een chemische celspanning die zich opbouwt want je bent feitelijk met elektrolyse bezig. en ja als je dan chloor krijgt krijg je aan andere bronspanning. ik weet niet wat je dan onder 'mate van geleiding' verstaat, want je krijgt dan een niet lineair verband tussen spanning en stroom.
normaal gesproken wordt geleidbaarheid gemeten via wisselspanning zodat de gemiddeld spanning 0V blijft en je een weerstandskarakteristiek krijgt via de AC compinent van de sapanning die dan een AC stroom geeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.012

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Wat voor spanningsbron gebruikte je en wat waren de stromen bij 9,4 V en 5,8 V?

Als de inwendige weerstand van de spanningsbron niet te verwaarlozen is, dan kan de spanning zakken als er meer stroom gaat lopen. Als zowel spanning als stroom dalen, dan is er iets anders aan de hand, waarschijnlijk met de spanningsbron of de bedrading.

Zelfs als de opstelling een beetje als spanningsbron zou gaan werken (wat voor elektroden gebruik je?) kan dat geen verschil van 3,6 V verklaren.

Berichten: 3.943

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

dus voor je gaat meten zou ik me eerst verdiepen in hoe je geleidbaarheid moet meten en definieren. geleidbaarheid druk je uit in siemens.meter=1/(weerstand.meter)=AC stroomamplitude/AC spanningsamplitude bij een optimale frequentie en amplitude en gecorrigeerd voor de vorm van de meetelektrode.

Berichten: 3.943

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Xilvo schreef: di 23 apr 2024, 11:15 Wat voor spanningsbron gebruikte je en wat waren de stromen bij 9,4 V en 5,8 V?

Als de inwendige weerstand van de spanningsbron niet te verwaarlozen is, dan kan de spanning zakken als er meer stroom gaat lopen. Als zowel spanning als stroom dalen, dan is er iets anders aan de hand, waarschijnlijk met de spanningsbron of de bedrading.

Zelfs als de opstelling een beetje als spanningsbron zou gaan werken (wat voor elektroden gebruik je?) kan dat geen verschil van 3,6 V verklaren.
je moet zowizo de spanning meten bij de elektrodes. dus als de spanning in elkaar zakt zal de stroom ook zakken. je meet immers de verhouding. maar zoals ik al zei is het een niet lineair verband als je dat met DC spanning doet, dus meet je geen geleidbaarheid maar iets anders.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.012

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

HansH schreef: di 23 apr 2024, 11:18 je moet zowizo de spanning meten bij de elektrodes.
Vanzelfsprekend.
HansH schreef: di 23 apr 2024, 11:18 dus als de spanning in elkaar zakt zal de stroom ook zakken.
Niet als de spanning daalt door veranderende eigenschappen van de oplossing. Daar gaat de vraag volgens mij over. Dan zou de stroom juist moeten toenemen.

Berichten: 3.943

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

ok, maar geleidbaarheid is gerelateerd aan verhouding van stroom en spanning, dus wat spanning en stroom los van elkaar doen kun je nog niet veel mee.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.276

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Xilvo schreef: di 23 apr 2024, 11:23 Niet als de spanning daalt door veranderende eigenschappen van de oplossing. Daar gaat de vraag volgens mij over. Dan zou de stroom juist moeten toenemen.
Ik vraag mij af of elektrodepotentialen van het aan de kathode gevormde natrium en het aan de anode gevormde chloor er niet iets mee te maken hebben. Geeft dat geen tegenwerkende spanning?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.012

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

Jan van de Velde schreef: di 23 apr 2024, 21:21 Ik vraag mij af of elektrodepotentialen van het aan de kathode gevormde natrium en het aan de anode gevormde chloor er niet iets mee te maken hebben. Geeft dat geen tegenwerkende spanning?
Dat er potentiaalverschillen aan de elektrodes ontstaan sluit ik niet uit.
Maar je meet aan de elektrode-aansluitingen, hoe dan ook, de klemspanning van de externe spanningsbron.
Die is, bij het gebruikelijke vervangingsschema, gelijk aan de onbelaste spanning min de geleverde stroom maal de inwendige weerstand. Een lagere spanning en een lagere stroom is dan niet mogelijk, wat het bad met elektrodes ook doet.
Dat zou betekenen dat de spanningsbron een negatieve inwendige weerstand zou hebben. Dat is niet onmogelijk maar heel onhandig voor een laboratoriumvoeding.

Berichten: 3.943

Re: [scheikunde] Kan chloorgas de geleiding van elektriciteit belemmeren?

hallo26 schreef: di 23 apr 2024, 10:10 Voor een onderzoek kijken wij naar de geleiding van zoutwater. Nu ontstond er bij ons experiment chloorgas, omdat er een reactie ontstond toen we er een stroom doorheen lieten gaan. Bij een temperatuur van 80 graden en een hoeveelheid van 40 gram zout in 200 ml water, ging de spanning ineens van 9,4 volt naar 5,8 volt en de stroomsterkte werd ook lager. Nu willen wij dit verklaren,
misschien handig om een foto te posten van de opstelling. de combinatie spanning ineens van 9,4 volt naar 5,8 volt en de stroomsterkte werd ook lager zou duiden op een labvoeding met een negatieve weerstand inderdaad. Dus het lijkt erop dat je wat anders aan het doen bent dan gedacht wordt.

Reageer