wit konijn

Moderator: ArcherBarry

Reageer

wit konijn

Zijn witte konijnen schichtiger dan donker gekleurde konijnen misschien omdat ze minder camouflage hebben?
 
Allesinds dit is al ons tweede wit konijn en het is al even schuw als het ander .
 
 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: wit konijn

Wij hadden twee witte konijnen los in de tuin lopen (nu nog maar een). Er is geen hek want ze lopen niet weg; het is er groot genoeg. Ze zijn helemaal niet schuw maar willen liever niet geaaid worden. Zodra ze ons zien rennen ze naar ons toe; je mocht eens wat lekkers bij je hebben.
dat wel natuurlijk

Berichten: 12.262

Re: wit konijn

Ik vermoed dat het wit-zijn er niet zoveel mee van doen heeft. Voor zover ik weet zijn de meeste witte konijnen die als huisdier gehouden worden albino (witte vacht, rode ogen). Dit is een genetische mutatie die tot gevolg heeft dat het konijn wit is, en mogelijk minder goed ziet vergeleken met een wildtype.

Albino dieren (en mensen for that matter) zijn verder niet wezenlijk verschillend van soortgenoten die wel pigment hebben - het is geen losstaand ras dat apart geevolueerd is of iets dergelijks.
Victory through technology

Re: wit konijn

Het is geen albino het konijn heeft zwarte vlekken en het ander heeft bruine vlekken.
Toch zie ik een verschil in (schuw) gedrag.
Maar het zou niets met de kleur te maken hebben.
 
Het zwarte en het bruine konijn willen wel geaaid worden en rennen niet weg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: wit konijn

Hoe lang heb je de verschillende konijnen al?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: wit konijn

1 jaar geleden hebben we 2 konijnen gekocht een zwart en wit/bruin konijn. Het wit was zeer schuw en vluchte meteen weg als zij mij zag.
 
Dit konijn is onlangs gestorven en daarom hadden we beslist om er toch nog 2 andere aan te schaffen nl. 1 bruin en 1 wit met wat zwarte vlekjes. 
 
Het gedrag van het wit konijn is bijna identiek als het andere, dus zeer schuw.
Raar toeval of niet? Daarom dacht ik dat in de natuur zo een wit konijn meer zou opvallen dan een bruin of zwart en daarom wat schuwer is.
 
Ook de verkoopster in de winkel zij dat het onmogelijk was om zo maar vreemde konijnen bij elkaar te zetten.
Toch is dit eigenlijk zeer goed gelukt met wat voorzichtigheid en goed advies van verschillende websites.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: wit konijn

Lijkt mij dat de nieuwe konijn schuw is ook omdat deze niet vertrouwd met de omgeving is.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Re: wit konijn

ja maar raar dat het 2 keer de witte zijn

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: wit konijn

Kwestie van toeval. Witte konijnen zijn niet schuwer dan welk ander konijn.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer