Golfenergie in het groot

Moderator: Astro

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Golfenergie in het groot

Wat het kost en opbrengt in euro's vind ik in eerste instantie niet eens een erg belangwekkende vraag: als we alles met goedkope olie blijven vergelijken schieten we ons op termijn tóch in de voet (sterker, naar mijn mening zijn we daar al decennialang mee bezig) .
De energiebalans vind ik, toch zeker voor een prototype, de belangrijkste vraag. 
en dan vind ik dit:
De hoofdcomponenten zitten in de beton- en staalproductie, de energiebalans komt ongeveer neer op 3,2 petajoule, met een energetische terugverdientijd van 3,5 jaar. De terugverdientijd van de CO2 footprint is ongeveer 1,5 jaar. 
 
.... er van uit gaande dat die cijfers kloppen, alleszins meevallen. Ik snap alleen niet dat verschil tussen energetische- en CO2-terugverdientijd. De meeste energie voor beton- en staalproductie komt toch uit de fossiele brandstoffen? 
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12.262

Re: Golfenergie in het groot

Erg leuk om iets te horen van een betrokkene!

 
Wat betreft de kosten en opbrengsten, hoewel we momenteel in een te vroeg stadium verkeren om dit nauwkeurig te bepalen (wat doen bijvoorbeeld de grondstofprijzen of energieprijzen over de komende tien jaar?), schatten we dat we ongeveer uitkomen tussen de € 0,10 tot € 0,20 per kWh, en als het meezit tussen € 0,10 en € 0,15. Off-shore wind zit meer richting de € 0,15 per kWh. De gemiddelde energieprijs zal inderdaad rond de € 0,05 liggen, waarbij bijvoorbeeld Gemini nog een subsidie van € 0,12 daarbovenop krijgt. Met andere woorden, onze prognose is dat we goed kunnen concurreren met off-shore windenergie en zonne-energie.
Hier heb ik toch wel moeite mee, zeker ook waar het windenergie betreft.
 
Subsidie is 1 ding, maar hier is de subsidie hoger dan de gemiddelde prijs van electriciteit. Je kunt voor die 12 cent per kWh subsidie gewoon hydropower uit scandinavie kopen, en dan krijg je nog 3 kWh voor 12 cent ook. 
 
Maar goed, continuproductie cq productie wanneer er vraag is is een ernorm voordeel vergeleken met windmolens. Bij ongeveer gelijke kosten is de ocean grazer hier duidelijk in het voordeel. Op piekmomenten is je concurrent feitelijk een open-ended gasturbine, en daarvan komen die kosten wellicht best in de buurt van 20 cent per kWh. 
 
Wat dat betreft heeft het dus 2 functies: generatie en opslag. Ik vraag me echter af of zo'n installatie echt goed kan zijn in beide. Opslag in een (kunstmatig) stuwmeer lijkt me goedkoper te realiseren. 
 
Is er eigenlijk iets bekend met wat de brede inzet van dit soort machines voor gevolgen heeft voor het leven in zee? Het verkleinen van golven zal toch wel iets uithalen?
Victory through technology

Berichten: 301

Re: Golfenergie in het groot

Grappig dat ik dit hier lees.

Afgelopen week vanuit de Innovatie Cluster Drachten een presentatie gehad van de RUG en de Ocean Grazer kwam daar ook even in naar voren :)
Plan? I don't need a plan, just a goal. The rest will follow on its own.

Clever waste of time: Level 31

Reageer