Welke bacterieen zouden kunnen overleven op een andere planeet?

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 3

Welke bacterieen zouden kunnen overleven op een andere planeet?

Beste microbiologen

Ik ben nieuwsgierig of het mogelijk zou zijn om andere pmaneten/manen zoals europa, titan of enceladus te koloniseren met gecryopreserveerde bacterien. De aanwezige voedingsstiffen verschillen nogal tussen deze manen maar zouden er bacterieen zijn die daar ziuden kunnen aarden?

Hartelijke groet

Rogier Thurlings

Berichten: 12.262

Re: Welke bacterieen zouden kunnen overleven op een andere planeet?

Er is speculatie dat encelcladus een voeibare oceaan onder het ijs heeft, met mogelijk daarin uitkomende vulkanische activiteit. Dit soort situaties zijn er op aarde ook, en waren waarschijnlijk de plaats waar leven begon. 
 
Het lijkt me dus logisch dat op aarde levende microorganismen uit dergelijke hydrothermal vents de meeste kans maakt, al moet je wel eerst door een hele ijslaag heen boren en dan met een soort duikbootje op zoek gaan naar een geschikte plaats. Geen eenvoudige opgave gezien de afstand en trage communicatie, voor zover je uberhaupt radiocontact kunt maken door een laag ijs en water. Misschien kan het met een autonoom werkende onderzeeer die geschikte plaatsen kan herkennen. 
 
Vooralsnog lijkt het me verstandiger om steriele probes te sturen om te kijken wat naar nou eigenlijk onder het ijs zit. Het zou kunnen dat er leven is ontstaan onafhankelijk van dat op de aarde, hetgeen een extreem belangrijke ontdekking zou zijn, ook als is het slechts microbiologisch. 
 
In die zin moet je juist oppassen dat soort plekken niet te 'besmetten' met aards leven dat meelift op ruimtesondes. 
 
De kans daarop lijkt aanwezig, apollo 12 bracht een camera terug van de maan die daar een jaar of 3 gestaan had, en men vond sporen van aardse bacterien. Het is niet geheel zeker of die de reis overleefd hebben of achteraf bij recuperatie of analyse de boel vervuild hebben. 
 
MIR had nogal een probleem met schimmel die ook aan de buitenkant leek te groeien, helaas is dat niet meer na te gaan gezien dat station destructief naar beneden is gebracht, maar het geeft wel te denken of microorganismen blootstelling aan de ruimte overleven zelfs zonder beschermende maatregelen. 
Victory through technology

Reageer