automutilatie

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 5

Re: automutilatie

aan windsurfer

je hebt volkomen gelijk dat je zegt dat het een vorm is van zelfbescherming

ik weet niet of je bekend bent met het borderline syndroom of persoonlijkheidsstoornis

dat heb ik met als gevole dat ik veel anders ga reageren op dingen dan ( normale mensen )

ik ga veel feller reageren en als er iets heel slecht gaat kan ik inderdaad een gevaar vormen voor mezelf en anderen

voorbeeld: voor ik naar kortenberg gegaan ben had ik een vriend de anvond dat het gedaan is geraakt ben ik in het ziekenhuis terecht geraakt met let goed op he

een gebroken teen, gekneusde rug, wonden in mijn handen van door een glazen raam te duwen, bijna gebroken rib en een blauw oog

ik had toen veel gedronken en heb een woede aanval gehad omdat mijn vriend zei dat het gedaan was tussen ons en dat kon er bij mij niet in op dat moment

mijn vriend heeft toen geen vinger naar mij uitgestoken

alle verwondingen waren door mezelf op een of andere manier aangebracht

heb hem ook bedreigd, en het feit dat ik zo deed is omdat ik gedronken had

als mensen zoals ik veel alcohol gebruiken is het niet vreemd dat ze dit gedrag gaan vertonen

je weet niet meer wat je doet en hebt geen controle

als je zo een moment hebt dat je niet gedronken hebt ga je jezelf verwonden om zo'n dingen eigenlijk te vermijden

je moet nu ook niet denken van alle wa zegt die hier allemaal

deze site is voor mij een uitweg om mensen mijn ervaring mee te delen zonder mezelf te moeten vertonen of face to face iets te zeggen

ik kan anoniem blijven en dat maakt het gemakkelijk

ik hoop dat iemand er iets mee is :P :roll: :P

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: automutilatie

je moet nu ook niet denken van alle wa zegt die hier allemaal  

deze site is voor mij een uitweg om mensen mijn ervaring mee te delen zonder mezelf te moeten vertonen of face to face iets te zeggen  

ik kan anoniem blijven en dat maakt het gemakkelijk
He Benton,

mag ik je doorverwijzen naar psycholoog.net, ik weet dat daar een aantal van de leden ook automutileren en dat forum leent zich juist voor het doeleinde om ervaringen te delen.

Dit prikbord niet (zie bijsluiter bovenaan), niet lullig bedoeld BTW.
Let er in dit forum ook op dat het de bedoeling is om wetenschappelijke discussies te voeren. Dit is dus niet de plaats om persoonlijke problemen te bespreken. Dat is niet alleen zo omdat dit een wetenschapsforum is, maar bovendien omdat de mensen hier nu eenmaal niet zijn opgeleid om anderen met problemen te helpen, met als mogelijk gevolg dat iemands toestand verder achteruit zal gaan.  

Wellicht betere sites om met je verhaal terecht te kunnen zijn:  

http://www.hetforum.nl/psychologie/index.p...hp?showtopic=91  

http://www.pratenonline.nl/

Berichten: 5

Re: automutilatie

ik vind het heel vriendelijk dat je de site doorstuurt maar ik vind niet omdat ik er niet voor gestudeerd heb ( nog niet ben bezig ) zoals jullie dat ik mijn ervaring niet mag meedelen

je leert ten slotte het beste van de ervaring zelf en misschien helpt het wel iemand met zijn studies

:roll:

Berichten: 28

Re: automutilatie

@Benton

Ik vind het voor dit topic wel nuttig dat er een ervaringsdeskundige (jij dus) meepraat. Ik heb ook niet het idee dat jij hulp vraagt voor je persoonlijke problemen maar dat jij juist beschrijft hoe jij automutilatie ervaart.

Berichten: 547

Re: automutilatie

Mag ik dan stellen dat automutilatie een vorm van zelfbescherming is?  

En zo ja, mag ik dan ook stellen dat automutileren in het geval van behoefte aan spanningsreductie gezonder is dan niet automutileren?  

Ik begrijp dat (mits mogelijk) het noodzakelijk is de onderliggende problematiek aan te pakken om de spanning te reduceren.  

Maar is tot die tijd het niet hartstikke gezond om te automutileren? (niet sarcastisch bedoeld)


Ja, op korte termijn kan het positieve gevolgen hebben. Dit zou je onder de noemer "gezond" kunnen zetten. Alhoewel ik vind dat je hiermee voorzichtig moet zijn, te stellen positieve gevolgen = gezond.

Op langere termijn weer niet: littekens, zelfhaat, gevoelens van schuld, waardeloosheid etc. Kans dat je in een vicieus cirkeltje terecht komt. Etc.

Ontlading van spanning is maar 1 van de betekenissen van automutilatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: automutilatie

benton schreef:aan windsurfer

je hebt volkomen gelijk dat je zegt dat het een vorm is van zelfbescherming

ik weet niet of je bekend bent met het borderline syndroom of persoonlijkheidsstoornis

ik hoop dat iemand er iets mee is  (...)
Ik heb niet gezegd dat het een vorm van zelfbescherming is, maar dat het een manier is om spanning te ontladen. JDR maakt er 'zelfbescherming' van. Daar ben ik het niet mee eens. Jezelf beschadigen zou dan op zelfbescherming neerkomen :roll: ... Het is geen zelfbescherming, maar zelfdestructie.

Automutilatie is een inadequate manier om negatieve gevoelens en emoties uiting te geven. Het 'lucht' de patient even op, geeft als het ware uiting aan de spanning, een ontlading, maar feit blijft dat dit natuurlijk ongezonde gedrag betreft. Met Louise ben ik het dan ook pertinent oneens. Je kunt automutilerend gedrag onder geen voorwaarde als 'gezond' kwalificeren.

groeten,

Berichten: 547

Re: automutilatie

Ik vind zelf het woordje gezond een beetje vreemd gekozen; maar als je kijkt naar de positieve gevolgen op korte termijn, die mogelijk zijn, zoals ontspanning, gevoel van controle, weer voelen dat je leeft, afname negatieve gevoelens, dan zou je kunnen zeggen, dit is positief op KORTE termijn, is gezond.

Ik heb het gelezen als "wat is gezonder" binnen een bepaalde situatie? Spanning blijven opbouwen of spanning ontladen.

Doch ik zou er zelf niet voor kiezen om in termen van gezond te praten bij automutilatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: automutilatie

JDR maakt er 'zelfbescherming' van.
Dit maak ik er niet van, ik vraag of ik dat mag stellen.

Het was geen retorische vraag, hij was oprecht.

Nu geef je een heel duidelijk antwoord: "automutilatie is geen zelfbescherming, het is zelfdestructie".
Automutilatie is een inadequate manier om negatieve gevoelens en emoties uiting te geven. Het 'lucht' de patient even op, geeft als het ware uiting aan de spanning, een ontlading, maar feit blijft dat dit natuurlijk ongezonde gedrag betreft.
Ik begrijp best dat automutilatie een inadequate manier is om negatieve gevoelens en emoties uiting te geven of zoals je zelf stelde: 'de spanning te reduceren'.

Maar je zult met mij eens zijn dat de personen die automutileren niet een beter alternatief kunnen hanteren om dit te bewerkstelligen.

Vandaar mijn vraag:

Is de spanning niet reduceren niet veel destructiever dan de spanning wel te reduceren door automutilatie?

Waarom hebben wij de behoefte om die spanning te reduceren en heeft dit een noodzaak?

Wat zijn de gevolgen van een langdurige overmatige spanning?

Berichten: 547

Re: automutilatie

Jantje, verstandelijk 3 jaar, blind, kan niet praten, communiceert d.m.v. automutileren: slaat zijn hoofd tegen een raam om duidelijk te maken dat hij honger of dorst heeft bv.

Zelfbescherming of zelfdestructie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: automutilatie

Louise schreef:Ik vind zelf het woordje gezond een beetje vreemd gekozen; maar als je kijkt naar de positieve gevolgen op korte termijn, die mogelijk zijn, zoals ontspanning, gevoel van controle, weer voelen dat je leeft, afname negatieve gevoelens, dan zou je kunnen zeggen, dit is positief op KORTE termijn, is gezond.

Ik heb het gelezen als "wat is gezonder" binnen een bepaalde situatie? Spanning blijven opbouwen of spanning ontladen.

Doch ik zou er zelf niet voor kiezen om in termen van gezond te praten bij automutilatie.
nee, ook op korte termijn is het ongezond, omdat het inadequaat is. volgens jouw redenering zou gedrag dat op korte termijn 'even helpt' gezond zijn. Een lijntje coke? een fles whiskey? zelfmoord? een verkrachting? Het is veel gezonder om de spanning verder op te bouwen en te kunnen verdragen of er op een adequate wijze uiting aan geven, dan te vervallen in zelfdestructief gedrag of anderzins impulsief gedrag dat jezelf of de ander schade berokkent.
jrd schreef:Maar je zult met mij eens zijn dat de personen die automutileren niet een beter alternatief kunnen hanteren om dit te bewerkstelligen.  

Vandaar mijn vraag:  

Is de spanning niet reduceren niet veel destructiever dan de spanning wel te reduceren door automutilatie?  

Waarom hebben wij de behoefte om die spanning te reduceren en heeft dit een noodzaak?  

Wat zijn de gevolgen van een langdurige overmatige spanning?
Feit is dat die mensen het doen OMDAT ze geen beter alternatief kunnen hanteren. Het is een gedrag dat voortkomt uit onvermogen. Het niet kunnen verdragen van die spanning, of die niet of niet voldoende op een andere manier kunnen ontladen, DAT is net het punt.

De vraag waarom wij behoefte hebben om spanning te reduceren en wat de gevolgen van langdurige spanning zijn, is weer iets heel anders, en als je het niet erg vindt laat ik dat hier buiten. Open er een apart topic voor als je wilt.

groeten,

Gebruikersavatar
Berichten: 790

Re: automutilatie

Zelfbescherming of zelfdestructie?


Ik zou zeggen, zelfbescherming, vanwege dat ik het als 'instinctief gedrag' zie. Instinctief vanwege de drang om 'uit' een noodsituatie te komen. Vanwege het ontbreken van mogelijkheden keert dat instinct dan tegen zichelf. De link naar het dierlijke, tonen dieren vervolgens aan, gezien ze datzelfde gedrag ook doen. Een hond, beer of ander dier begint aan zichzelf te knagen, bijten en vreten (tot bloedens toe), wanneer ie bijvoorbeeld in een kooi zit waarin ie zich niet kan bewegen (10 : 9).

Gebruikersavatar
Berichten: 1.413

Re: automutilatie

De vraag waarom wij behoefte hebben om spanning te reduceren en wat de gevolgen van langdurige spanning zijn, is weer iets heel anders, en als je het niet erg vindt laat ik dat hier buiten. Open er een apart topic voor als je wilt.
Ik wil hier best een aparte topic voor openen ook al ben ik van mening dat dat dit een essentieel onderwerp is in relatie tot automutilatie.

Voor ik dit doe wil ik me eerst in het onderwerp verdiepen, maar kom op google tot nu toe niet erg ver.

Iemand suggesties? (steekwoorden, psychologen, experimenten)

Berichten: 547

Re: automutilatie

Ook wat is gezondheid zou iets zijn voor een andere topic.

Gezondheid kun je individueel benaderen, professioneel, en gemeenschapsgericht.

Je kunt ook stellen gezondheid is het vermogen tot normaal functioneren in de samenleving.

Individueel bekeken: gezondheid is een evenwicht tussen wat een individu kan en wil.

Proffesioneel: afwezigheid van ziekte

Gemeenschappelijk: deelnemen aan de samenleving.

En zo kun je het nog verder uitsplitsen.

Iemand die automutileert om te communiceren omdat hij niet anders kan, doet dit niet per definitie om spanning te reduceren. Zie het voorbeeld dat ik geef. Hij voert juist spanning op, op momenten dat er geen gehoor wordt gegeven aan zijn communicatie.

Zelfdestructief gedrag dat voorkomt uit zelfbescherming: Ik heb eten nodig, zoals in het voorbeeld dat ik stelde. Gecondioneerd.
Feit is dat die mensen het doen OMDAT ze geen beter alternatief kunnen hanteren. Het is een gedrag dat voortkomt uit onvermogen
Hier ben ik het zeker mee eens. Ik bekeek het vanuit een situatie waarin je moet kiezen tussen 2 "slechte."

Het valt heel ver door te voeren het begrip gezondheid. Net alsof een lading medicijnen zo gezond is, omdat we zo snel mogelijk weer normaal moeten functioneren, ik noem maar wat.

Maar zoals ik al zei, dat is weer een hele andere discussie.

Misschien heb je hier wat aan JDR:

http://noorderlicht.vpro.nl/dossiers/10720...dstuk/10726905/

Berichten: 28

Re: automutilatie

Louise schreef:Jantje, verstandelijk 3 jaar, blind, kan niet praten, communiceert d.m.v. automutileren: slaat zijn hoofd tegen een raam om duidelijk te maken dat hij honger of dorst heeft bv.

Zelfbescherming of zelfdestructie?
Dit is sowieso geen automutilatie. Het doel van Jantje is niet zichzelf pijn te doen maar het verkrijgen van eten en drinken. Zelfbescherming of zelfdestructie lijken me hier ook niet aan de orde aangezien het voor Jantje de enige vorm van communiceren is.

Berichten: 547

Re: automutilatie

Is dat zo?? Dan is er op korte termijn wat veranderd aan de omschrijving.



Bij mijn weten wordt dit ook automutilatie genoemd, in de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking is het een gangbaar begrip voor bv dit gedrag.

In dit voorbeeld is het een uiting van onduidelijkheid of onbegrip van iemand. Als de persoon iets duidelijk wil maken maar dit lukt niet, door zichzelf te verwonden wordt hij wel begrepen. Het gevolg hiervan is dat als diegene aandacht voor iets wilt hij zich bij voorbaat al gaat verwonden.

Zo zijn er wel meer oorzaken.

Zie bv.

http://communities.zeelandnet.nl/data/auti...&showpage=37466

Reageer