[Column] Natuurlijk hartstikke goed! Of niet?

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

[Column] Natuurlijk hartstikke goed! Of niet?

Voeding wordt soms aangeprezen als "zonder kleur-, geur- of smaakstoffen." Maar als er echt geen kleurstoffen inzitten, hoe ziet het er dan uit? En als er echt geen smaakstoffen inzitten, hoe smaakt het eten dan? Andere producten worden soms aanbevolen als "zonder chemische ingrediënten". Maar als er geen chemische ingrediënten inzitten, wat dan wel?


Mensen die deze uitdrukkingen gebruiken bedoelen vaak dat ze geen toevoegingen in hun producten (willen) hebben die in een fabriek als zuivere stof zijn gemaakt. In andere woorden "alleen natuurlijke ingrediënten". Maar is dat een goed idee? Zijn natuurlijke ingrediënten lekkerder? Laten ze je langer en gezonder leven?


Noem me bevooroordeeld als chemicus, maar ik denk dat het onderscheid tussen natuurlijk en synthetisch eerder in de omgekeerde richting hoort!


Veruit de meeste dingen die we kunnen vinden in de natuur zijn heel gevaarlijk als je ze eet. Hoe zou dat komen? De competitie in de evolutie heeft ervoor gezorgd dat de natuur chemische wapens heeft uitgevonden. Immers, planten die gifstoffen produceren hebben betere overlevingskansen in de buurt van hongerige dieren. De gifstoffen van planten zijn gericht tegen alle mogelijke planteneters. Veel planten maken insecticiden. Vingerhoedskruid maakt verschillende giftige verbindingen waaronder digitoxine om te zorgen dat de planten niet door gewervelde dieren worden gegeten. De in het wild groeiende gevlekte scheerling is nog veel gemener: deze plant is zeer giftig doordat hij nicotine-achtige verbindingen maakt, maar hij lijkt uiterlijk op kervel. Ook de meeste paddestoelen zijn giftig, en ook die niet alleen voor mensen: schimmels zijn de oorsprong van onze antibiotica. In de evolutie overleefden schimmels die die stoffen maakten beter omdat die ze tegen parasitaire bacteriën beschermen. De natuur is wreed: er is maar beperkte ruimte en de meest succesvolle organismen zijn daarom goede vechters!


Tegenover de natuurlijke ingrediënten staan synthetische stoffen die zijn goedgekeurd als toevoeging in ons eten. Deze zijn vaak jarenlang aan uitgebreide tests onderworpen om er zo goed mogelijk zeker van te zijn dat ze hun doel bereiken zonder schadelijke bij-effecten. De stoffen worden zo zuiver mogelijk geproduceerd en goed in de gaten gehouden.


De industrie heeft niet altijd de beste naam. Als maatschappij moeten we ervoor zorgen dat we netjes produceren. Als we dat doen dan heb ik graag zuivere chemische stoffen in onze producten, en laat ik me liever niet verleiden tot oncontroleerbare "natuurlijke alternatieven". Ik roep iedereen op: laat je niet beetnemen door onwetenschappelijke reclamemakers, blijf zelf nadenken over wat je eet.

Meer lezen:

Reageer