Product vreemde delen in levensmiddelen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 12.262

Product vreemde delen in levensmiddelen

Ik weet het niet geheel zeker, maar ik vermoed dat het na verloop van tijd vanzelf weer uit komt. Waarom het vast zou gaan zitten is me niet duidelijk, dat gebeurd toch ook niet met iets compleet onverteerbaars als zand?
 
Magneten kunnen wel vast komen te zitten trouwens, als je er meer dan 1 doorslikt althans. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Zelfs een splinter van glas komt er na verloop van tijd weer uit maar toch is er een risico en dat zal men niet willen lopen, daarom dat met glassplinters vervuilde conserven uit de verkoop haalt. Zo kan ijzer ook scherp zijn denk maar eens aan een naald, het gaat ook niet om de poeder maar de grovere delen. De kans is klein dat zich iets vastzet maar volgens mij niet uitgesloten. 
 
Dan zal er ook wel extra vitamine c in de cornflakes zitten om te voorkomen dat het ijzer neerslaat. Zo is bekend dat ijzerchloride tot verstopping leidt en dat is wel wat zich vormt in de maag. Dus een heel gedoe en dat alleen om op de verpakking te kunnen zetten dat cornflakes extra ijzer bevatten. 
 
Relatief gezien zal het wel meevallen maar dat is altijd zo toch hoort volgens mij metallisch ijzer niet in voedsel te zitten net zoals heel veel andere stoffen. 

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

De Europese wet verondersteld dat voorwerpen die product vreemd/ hard en scherp zijn niet groter mogen wezen dan 7mm, voor kinder/baby voeding ligt deze norm op 2mm. Echter voor een glas/ijzer splinter is 7mm behoorlijk groot en doen fabrikanten zo veel mogelijk om de kans op aanwezigheid van product vreemde delen in consumentenproducten te reduceren. Voorbeelden kunnen zijn:
 
metaaldetectie
x-ray scanning
zeven
bezinken (denk aan ontstenen van aardappelen voor chips/friet)\
etc,
 
Welke van de methoden gebruikt word(en) is volledig afhankelijk van de eigenschappen van het product en de schaal van de productie/verpakkingen.
 
Helaas is het natuurlijk altijd mogelijk dat er wat doorglipt zoals bij de laatste recall van Sligro/Emte betreffend plastic in het brood.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 12.262

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Zoiets wil je inderdaad niet in je eten cq product hebben. 7mm is inderdaad best groot, maar zelfs op een stukje glas of een steentje van een paar mm kan je bijvoorbeeld letterlijk je tanden stukbijten. Misschien niet direct levensgevaarlijk, maar mogelijk wel kostbaar om te herstellen, en slecht voor de reputatie van het product. 
 
Glasscherven van 7mm lijken me dan ook echt niet acceptabel, zeker als ze scherp zijn. Een (zacht) plastic bolletje van dat formaat is denk ik minder problematisch.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Plastic (zacht/hard), hout, steen, metaal, pitdelen/dorens etc maakt allemaal niet uit volgens de Europese verordeningen. Een fabrikant zal een recall moeten uitvoeren. En recalls zijn erg duur!
 
Natuurlijk doet een fabrikant alles aan om product vreemde delen te voorkomen, maar helaas hoewel de kans zeer gering is, wordt er door het pure volume aan levensmiddelen dat geproduceerd wel eens een recall uitgevoerd.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 656

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Heb zelf enkele jaren in een laboratorium in de keramische industrie gewerkt en weet dus uit ervaring dat het bijna onmogelijk is om alle ijzer uit de gebruikte massa's te halen. 
 
Doch een keramisch product is iets anders dan voedsel. Bewust ijzer toevoegen vind ik uit den boze immers er kan zelfs een overschot onder bepaalde omstandigheden.in het lichaam komen, daarom een verbod in Denemarken. En wie zegt mij waar dat ijzer vandaan komt, het leek veel op ijzerpoeder/vijzel dat je ook krijgt als een kogellager versleten is. 

Berichten: 12.262

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Het komt heus niet uit de carterpan als ze iemands olie wisselen of iets dergelijks ;)
 
Overigens is het feit dat je de deeltjes eruit kunt vissen met een magneet geen bewijs dat het om metallisch ijzer gaat, een oxides als Fe2O3 en Fe3O4 worden net zo goed aangetrokken door een magneet. Nu weet ik niet of het wenselijker is dat er roest ipv ijzer in cornflakes zit, maar vooralsnog is het een optie. Biologisch zijn ze allemaal in zekere mate beschikbaar, al lijkt het vrij onzinnig dit aan cornflakes oid toe te voegen. 
Victory through technology

Berichten: 656

Re: Product vreemde delen in levensmiddelen

Heb dit hele verhaal destijds gemist, het zou om een gezuiverd metallisch ijzer gaan, dus geen oxide. 
 
Hier de reactie van kellogg's in de volkskrant en commentaar van de hoogleraar Tiny van Boekel. 
 
http://www.volkskrant.nl/economie/in-cornflakes-zitten-geen-spijkers-zegt-kellogg-s~a371454/
 
Men voegt het dus kort samengevat toe omdat het mag, kan en dus goed verkoopt want verder heeft het nauwelijks tot geen toegevoegde waarde. 
 
IJzergebrek komt net als vitamine c gebrek volgens mij alleen in specifieke gevallen voor. 

Reageer