Herstel van zenuwen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 73

Herstel van zenuwen

Ik vraag me al een tijdje af hoe het nu zit met het herstel van zenuwen. Want als iemand zijn rug breekt zit hij waarschijnlijk de rest van zijn leven in een rolstoel. Maar ik heb op tv ook wel eens gezien dat iemand een donor hand kreeg en dat hij deze na een tijdje redelijk kon "besturen". In dat geval zijn de zenuwen toch weer aangegroeid of zo lijkt me. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit kan en waarom niet als je je rug breekt.

Re: Herstel van zenuwen

In je ruggenmerg loopt een dikke bundel met zenuwuitlopers, waarmee je hersenen met de rest van je lichaam in contact staan. Dit is dus een erg kwetsbare plek. Als er met je rug of je nek iets gebeurt waarbij deze zenuwbundels beschadigd raken is het bijna onmogelijk om al die zenuwen weer te herstellen. Op plekken waar de zenuwdichtheid minder groot is is het makkelijker om de zenuwcellen te vinden en te herstellen. Bij je hand hoef je maar een paar zenuwen weer werkend te krijgen om toch enigszins je hand weer te kunnen besturen.

Re: Herstel van zenuwen

Ik vraag me al een tijdje af hoe het nu zit met het herstel van zenuwen. Want als iemand zijn rug breekt zit hij waarschijnlijk de rest van zijn leven in een rolstoel. Maar ik heb op tv ook wel eens gezien dat iemand een donor hand kreeg en dat hij deze na een tijdje redelijk kon "besturen". In dat geval zijn de zenuwen toch weer aangegroeid of zo lijkt me. Kan iemand mij misschien vertellen hoe dit kan en waarom niet als je je rug breekt.
het is wetenschappelijk bewezen dat zenuwen na een ruptuur of breuk nog enkele mm groeien (niet meer dan 1,5 a 2mm)

vaak is het bij een fractuur in de rug wat een dwarsleasie tot gevolg heeft gehad dat de afstand na de breuk groter is dan deze afstand die de zenuwen nog langer kunnen worden.

wat dus ook kan gebeuren is dat als zenuwen die mm langer worden een andere zenuw raakt dan zijn eigen verlengstuk met als gevolg dat een andere functie voor die zenuw is weggelegd, fysiotherapie kan hier een helpende hand in bieden om zo de hersenen een beetje voor de gek te houden en de beweging als natuurlijk door de hersenen.

als een chirurg de zenuwen weer tegen elkaar kon leggen dan zou het probleem wellicht een stuk kleiner zijn, maar dat is voor het ruggemerg een onbegonnen zaak.

dus de handoperatie is mogelijk maar zo'n ingreep duurt tussen de 9 en 14 uur, ga dus maar na hoeveel werk dit is...

is dit een antwoord op je vraag?

groet

Berichten: 4

Re: Herstel van zenuwen

Een zenuw bestaat uit een cellichaam dat zich bevindt in de wervelkolom. Het is alsware het 'hart' van de zenuw. Daarnaast heeft deze zenuw een uitloper (dendrieten/vezels) die zich vertakt tot helemaal in de tenen of vingertopjes. De zenuwvezel kan zich herstellen als je hem doormidden snijdt, doordat het cellichaam nog in leven is. Mits de afstand van de doorgesneden zenuw niet te groot is. Soms kan de zenuw afhankelijk van de noodzaak dan gehecht worden. Als het cellichaam (het 'hart' van de zenuw) kapot gaat dan hebben we een heel ander verhaal, want dan zal de hele zenuw afsterven. Helaas heeft een zenuw niet het vermogen om zich te kunnen delen zodat er weer een nieuw cel voor in de plaats kan komen. Er treden dan neurologische uitvalsverschijnselen op. Als je je rug breekt dan heeft dat dus veel ernstiger gevolgen.

Als je en wervelkolombreuk krijgt hoeft dat overigens niet te leiden tot uitvalsverschijnselen; een wervel bestaat uit uitsteeksels. Als die bijvoorbeeld afbreken dan heeft dat geen consequenties voor het zenuwcellichaam.

Reageer