Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Op station Haarlem zag ik dit treinaanwijzerbord met bruine vlekken. Weet iemand wat die bruine vlekken zijn? Ik heb het ook wel eens op een ander station gezien.
CTA met bruine vlekken.jpg

Berichten: 3.944

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

schroeivlekken van de lamp die erachter zit?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.013

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

HansH schreef: wo 24 apr 2024, 20:04 schroeivlekken van de lamp die erachter zit?
Op een beeldscherm?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Met google vond ik nog een voorbeeld van zo een bord, als een detail in een spoorforum-topic van vorig jaar over station Ede-Wageningen, met de opmerking "de CTA heeft zijn beste tijd gehad." (CTA is Centraal bediende Treinaanwijzer).

spoorforum.png
spoorforum.png (47.68 KiB) 3378 keer bekeken

Het is blijkbaar een bekend verouderingsverschijnsel van LCD schermen. Maar wat precies is onduidelijk.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.013

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Ik ben benieuwd wat de oorzaak is. Ik heb er bij tv's nooit over gehoord.
Ze staan natuurlijk wel vrijwel de hele dag aan en hebben behoorlijke temperatuurwisselingen te verduren.

Maar vreemd is wel dat het zo'n vlek is die geleidelijk vanaf de rand in intensiteit toeneemt, inderdaad als een schroeivlek. Het is niet een groep pixels die uitgevallen is.

Berichten: 3.944

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Xilvo schreef: wo 24 apr 2024, 20:09
HansH schreef: wo 24 apr 2024, 20:04 schroeivlekken van de lamp die erachter zit?
Op een beeldscherm?
daar zit ook verlichting achter. tegenwoordig LEDS, maar vroeger CCFL (cold-cathode fluorescent lamp)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.013

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Ik sluit niet uit dat het een degradatie van het scherm is die door warmte veroorzaakt werd.
Maar schroeien is echt iets anders.

Berichten: 3.944

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

of je het schroeien moet noemen of anders weet ik niet. dat is een beetje stoeien met definities. maar het gaat blijkbaar om een effect wat een chemische degradatie oplevert tgv een temperatuurverhoging. net zoals aanbranden van vlees, bruin kleuren van broodjes via een maillard reactie of anders soortgelijke reactie die bruinkleuring geeft.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.013

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

HansH schreef: do 25 apr 2024, 17:37 ...maar het gaat blijkbaar om een effect wat een chemische degradatie oplevert tgv een temperatuurverhoging.
Hier is iets dergelijk te zien bij een MacBook scherm:
Apple_screen.jpg
[apple.stackexchange.com]
Die vlek verschijnt en verdwijnt weer, soms op andere plaatsen op het scherm.

Of het hetzelfde effect is, of het dezelfde oorzaak heeft, dat weet ik niet. Maar je kunt niet zonder meer beweren dat het een scheikundige degradatie is door hoge temperaturen. Het valt niet uit te sluiten maar het kan ook iets heel anders zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

De vlekken op het bord in Haarlem en in Ede zijn ongeveer op dezelfde plaats. Als ik een warmtebeeldcamera had zou ik gaan kijken of het de warmste plekken van het bord zijn.

Berichten: 3.944

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Xilvo schreef: do 25 apr 2024, 18:15 Maar je kunt niet zonder meer beweren dat het een scheikundige degradatie is door hoge temperaturen. Het valt niet uit te sluiten maar het kan ook iets heel anders zijn.
die degradatie door temperatuur gaf ik aan in verband met de term ''schroeien'' om het wat breder te trekken dan alleen schroeien. maar het kan natuurlijk ook iets compleet anders zijn zoals bv het vermogen van pixelgebieden om al of niet de polarisatierichting op de vereiste manier te verdraaien. al daar iet degradeert krijg je ook plaatselijk vlekken. maar dat zou je dan moeten kunnen zien als je een polariserende bril meeneemt naar Haarlem of Ede en die rond draait om te zien of daar wat opvallends gebeurt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Ik heb nu ook de achterkant van het bord bekeken. Daar blijken vergelijkbare bruine plekken op dezelfde plek te zitten (of op de spiegelbeeldpositie, zou je ook kunnen zeggen). Het moet haast wel dat er op die plek aan de binnenkant een component, zoals een voeding of een motor, zit die soms teveel warmte produceert waardoor het LCD-scherm bruin wordt.

CTA schroei duo.jpg

Als je goed kijkt is ook inbranden zichtbaar, met name als het bord blanko is omdat er voorlopig geen trein aankomt. De ingebrande tekst is een mengsel van twee bestemmingen: Sprinter naar "Hoorn..oort aan Zee".

CTA ingebrand.jpg

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

als daar iets degradeert krijg je ook plaatselijk vlekken. maar dat zou je dan moeten kunnen zien als je een polariserende bril meeneemt .. en die rond draait om te zien of daar wat opvallends gebeurt.
Ik heb door een polariserende bril gekeken, die horizontaal gepolariseerd licht blokkeert. Normale treinaanwijzerborden op stations zijn lineair gepolariseerd, die stralen alleen verticaal gepolariseerd licht uit, zodat reizigers met een polariserende bril het bord goed kunnen lezen (tenzij ze hun hoofd en bril 90° zouden kantelen). Bij zulke borden produceert de bril geen kleuren.
Maar bij dit speciale treinaanwijzerbord met de schroeivlek verschijnen mooie regenboogkleuren als je door een polariserende bril kijkt, wat er bij lcd-schermen meestal op wijst dat de fabrikant bovenop het lcd-scherm een doorzichtige dubbelbrekende folie heeft geplakt.

CTA polarisatie duo.jpg
Foto gemaakt door polarisatiefilter in twee loodrechte orientaties. Als je het polarisatiefilter 90° draait krijgt iedere pixel van het LCD scherm zijn complementaire kleur

De bruine vlek vertoont op deze foto's geen bijzonder gedrag.

Of er echt een dubbelbrekende folie op het bord zit valt te controleren door te zoeken naar het kenmerkende "bullseyes" patroon als je van dichtbij door een polarisatiefilter naar het beeldscherm kijkt.(link) Ik heb mijn telefoon met een fisheye-lens en een polarisatiefilter op een selfie-stick vlak voor het bord gehouden. Op de foto zijn de twee ogen van het bullseyes patroon inderdaad zichtbaar. Waarom de fabrikant een dubbelbrekende folie over dit lcd-scherm geplakt heeft is onduidelijk. Bij treinaanwijzerborden die altijd horizontaal hangen is de toevoeging van de dubbelbrekende folie zinloos.


CTA bullseyes.jpg

Berichten: 3.944

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

het lijkt dan een inbrandeffect wat samenhangt met het aansturen van de pixels. je zou eigenlijk moeten weten wat voor display het precies is: LCD, plasma, oled ? lijkt me dan toch grote kans dat het een display is waar de dissipatie in de pixels zelf zit. dat zou dan plasma of OLED moeten zijn lijkt mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.557

Re: Bruine vlekken op treinaanwijzerbord

Het is TFT, dus een soort van LCD. Misschien kan ik een macrofoto van de subpixels maken, dan verwacht ik dat er een stukje van de rechthoek donker is omdat de transistor daar zit.

Reageer