De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 510

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Vraag 5: Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?

A. Het stijgt.

B. Het blijft gelijk.

C. Het daalt.


Met je antwoord ben ik het niet eens, volgens mij daalt het waterpeil. Je hebt b.v. een glas met 10 ml water er in. Je doet nu een spons in het glas, de spons absorbeerd al het water. Nu is je waterpijl 0! Waarom zou dit anders zijn in een (grotere) emmer?

Gebruikersavatar
Berichten: 259

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Als je de keus hebt op het trekken uit een zak die of rood+wit of wit+wit heeft. Dan is de kans op 2x wit 50%

De kans dat je in dit experiment een wit-wit zak hebt is groter door de verstrekte informatie over de eerste bal.

Vergelijk dit met het volgende geval:

Je kent een familie met 2 kinderen. Tenminste 1 jongen en een broertje of zusje.

Je ziet bij de familie een jongen lopen, hoe groot is de kans dat de familie 2 jongens heeft?

antw: 2/3
Je kijkt alsof je vuur ziet branden!

Berichten: 718

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

K. Jansen schreef:
Vraag 5: Een droge spons drijft in een emmer met water en zuigt zich langzaam vol. Wat gebeurt er met het waterpeil?

A. Het stijgt.

B. Het blijft gelijk.

C. Het daalt.


Met je antwoord ben ik het niet eens, volgens mij daalt het waterpeil. Je hebt b.v. een glas met 10 ml water er in. Je doet nu een spons in het glas, de spons absorbeerd al het water. Nu is je waterpijl 0! Waarom zou dit anders zijn in een (grotere) emmer?


Het verschil tussen jouw voorbeeld en de vraag uit de wetenschaps quiz is dat bij de laatste de spons blijft drijven, dat is een essentieel verschil want in dat geval blijft het waterpeil constant.

Berichten: 510

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Dus eerst leg je de spons op het water, het waterpijl zal als gevolg van de wet van Archimedes stijgen. Naarmate de spons meer water absorbeerd zal het waternivo dalen, totdat het nivo gelijk is aan het nivo waar je mee begon. Klopt het zo wel?

Berichten: 718

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Dus eerst leg je de spons op het water, het waterpijl zal als gevolg van de wet van Archimedes stijgen. Naarmate de spons meer water absorbeerd zal het waternivo dalen, totdat het nivo gelijk is aan het nivo waar je mee begon. Klopt het zo wel?


Nee. De eerste zin klopt maar daarna blijft het niveau constant.

Berichten: 510

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Deze site geeft weer een andere uitleg, wat is nu het goede antwoord?? :shock: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....article&sid=815

Berichten: 718

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Deze site geeft weer een andere uitleg, wat is nu het goede antwoord?? :shock: http://www.natuurwetenschappen.nl/modules....cle&sid=815


Het niveau blijft constant. De redenering klopt niet (wat moet ik me er eigenlijk bij voorstellen dat het inwendige volume van de spons groter is dan het uitwendige volume?)

Berichten: 52

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Ik ga het nu proberen. Een keukensponsje zal toch ook wel voldoende zijn?

Hmmm, valt tegen, zelfs geen keukenspons meer in huis. Tot morgen wachten dan maar. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

DetectedDestiny schreef:Vraag 7: Plak stippen op alle zestig hoekpunten van een voetbal. Verplaats de stippen naar het midden van de naden. Heb je voldoende aan zestig stippen?

A.      Ja, je hebt precies zestig stippen nodig.

B.      Ja, je houdt zelfs dertig stippen over.

C.      Nee, je hebt negentig stippen nodig.


Een voetbal heeft 12 vijfhoeken en 20 zeshoeken. De vijfhoeken zitten nergens tegen elkaar aan maar zijn omringd door zeshoeken. De vijfhoeken hebben al 60 hoeken en 60 ribben, maar er zitten ook nog ribben van de zeshoeken tegen elkaar aan (en dus tegen geen enkele vijfhoek. Er zijn dus meer ribben dan hoekpunten.
Dit is correct. Dit kun je wiskundig zelfs bewijzen, namelijk met Euler: F - E + V = 2

waarbij F het aantal vlakken is (12 + 20 = 32), E het aantal ribben (de vraag) en V het aantal stippen (60) => E = 90
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Vraag 15: Een trein rijdt tijdens het passeren van een station met vijftig kilometer per uur van het begin naar het eind van een perron van honderd meter. Halverwege schiet je een tennisbal met vijftig kilometer per uur naar achteren vanaf de achterkant van het laatste rijtuig. Waar komt die bal terecht?

A. Rond het begin van het perron.

B. Rond het midden van het perron.

C. Rond het eind van het perron.

De schutter beweegt met een snelheid van 50 km/uur voor een toeschouwer op het perron. Als hij een tennisbal afschiet die vanuit zijn perspectief met 50 km/uur naar achter beweegt dan zal die bal voor een toeschouwer op het perron stil staan. Eventueel (door de luchtverplaatsing van de trein) zelfs een beetje meegesleept worden in de rijrichting.

Hier ben ik het niet mee eens, de bal word in het midden van het perron afgeschoten, hoe kan die dan op dezelfde plek terchtkomen? Dit is volgens mij niet mogelijk.

Berichten: 212

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Vraag 16: Je hebt een zak met een witte bal. Je doet er blind een rode of witte bal bij. Vervolgens haal je één bal uit de zak. Die blijkt wit te zijn. Hoe groot is de kans dat de resterende bal ook wit is?
Ik hou het op 50%

Je hebt namelijk 3 ballen, twee witte en 1 rode.

1 witte bal is uit de zak gehaald, dus blijven er 2 ballen, een witte en een rode over.

De kans dat 1 van deze 2 ballen in de zak achterblijft is dus 50%

Je zou het ook nog anders kunnen zien, de vraag welke kleur de achtergebleven bal heeft, hangt af van de kleur van de toegevoegde bal.

Dat kan rood of wit zijn, 50% kans dus op wit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Hier ben ik het niet mee eens, de bal word in het midden van het perron afgeschoten, hoe kan die dan op dezelfde plek terchtkomen? Dit is volgens mij niet mogelijk.


De bal heeft al een snelheid van 50 km/h in de richting van de trein. Als de bal dan in precies de tegengestelde richting met 50 km/h wordt geschoten dan heffen deze snelheden elkaar precies op en vanaf het perron gezien valt de bal recht naar beneden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Berichten: 52

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Vraag 16: Je hebt een zak met een witte bal. Je doet er blind een rode of witte bal bij. Vervolgens haal je één bal uit de zak. Die blijkt wit te zijn. Hoe groot is de kans dat de resterende bal ook wit is?
Ik hou het op 50%

Je hebt namelijk 3 ballen, twee witte en 1 rode.

1 witte bal is uit de zak gehaald, dus blijven er 2 ballen, een witte en een rode over.

De kans dat 1 van deze 2 ballen in de zak achterblijft is dus 50%
Huh? Je hebt een zak met 1 witte en 1 rode bal, óf een zak met 2 witte ballen hoor. Hoe kom jij nu aan 3 ballen? :?:
Ponyhaar schreef:Je zou het ook nog anders kunnen zien, de vraag welke kleur de achtergebleven bal heeft, hangt af van de kleur van de toegevoegde bal.

Dat kan rood of wit zijn, 50% kans dus op wit.
:shock:

Je hebt 50% kans om een ongeluk te krijgen, je krijgt het of je krijgt het niet....

Ik heb de spons ook net getest en het peil blijft gelijk. Het lijkt eerst alsof het omhoog gaat, omdat je eigenlijk alleen het waterpeil zonder spons (drijvend of nat) rustig kan bekijken. Als je vervolgens de spons erin legt klotst dat een beetje en de spons begint meteen te zinken, waardoor het waterpeil met een drijvende spons erg moeilijk te bepalen is. Het waterpeil met een natte spons erin is natuurlijk hoger dan dat zonder spons, drijvend of nat. Maar het waterpeil met een drijvende spons is natuurlijk ook hoger dan dat zonder spons. Dus dan stel ik mijn vertrouwen toch maar op Archimedes.

Berichten: 212

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Huh? Je hebt een zak met 1 witte en 1 rode bal, óf een zak met 2 witte ballen hoor. Hoe kom jij nu aan 3 ballen?
Gewoon even tellen, in de zak zit 1 witte bal.

Dat is bal 1

Verder hebben we een tweede witte bal,

dat is bal 2

En ook nog een rode, dat is bal 3

Bal 1 zit in de zak.

Dan wordt bal 2 OF bal 3 er bij gegooid.

Wordt bal 1 er daarna uitgehaald, dan blijft 2 OF bal 3 achter

Wordt echter bal 2 er daarna uitgehaald, blijft 1 OF bal 3 achter.

In beide gevallen is er dus 50% kans op een witte bal die achterblijft.(bal 3 wordt er niet uitgehaald!)

Berichten: 142

Re: De Nationale Wetenschapsquiz 2004

Vraag4

Een geoefend zwemmer probeert in water van 37 graden Celsius snel zes kilometer te zwemmen. Wat gebeurt er?

A. Hij gaat langzamer dan hij verwacht, want in warm water geven zijn slagen hem minder stuwkracht.

B. Hij gaat sneller dan hij verwacht, want zijn spieren hebben de optimale temperatuur.

C. Hij haalt de finish niet.
puur op gevoel zou ik zeggen dat de zwemmer de finish niet haalt, maar waarom zou dit zijn?

Stel zijn lichaamstemperatuur is 37 graden, als hij gaat bewegen word dit hoger, maar zou het water niet genoeg capaciteit hebben om dit op 37 graden te houden? Gevolg is dan dat de zwemmer niet oververhit raakt....maar of hij dan sneller gaat?:S

Reageer