Flitspaal

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Flitspaal

Dude mat schreef:Maar hoe kunnen ze aan de hand van de frequentie de snelheid van een voertuig bepalen?

gr.
Dopplereffect.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Flitspaal

Dit is ook wel een leuke, met mooie plaatjes http://www.flitsservice.nl/algemeen/index_...repo.php?id=550

Re: Flitspaal

Kan iemand mij dan uitleggen wat het dopplereffect inhoud? Het heeft met straling te maken enz. maar veel meer weet ik niet....

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Flitspaal

If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton


Re: Flitspaal

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Do...pplereffect.png

Is dit ook de manier die gebeurd bij het flitsen van auto's? Er worden singalen naar een auto gestuurd met een hoge frequentie, die weerkaatsen en komen terug met een lagere frequentie afhankelijk van de snelheid van de auto? en met behulp van het verschil van frequentie tussen verzonden singalen en ontvangen singalen kan de snelheid bepaalt worden?

Of heb ik het nou helemaal fout?

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Flitspaal

Er worden singalen naar een auto gestuurd met een hoge frequentie, die weerkaatsen en komen terug met een lagere frequentie afhankelijk van de snelheid van de auto?
Ja. Tenminste, ervan uitgaand dat je van achteren flitst. Maar je hebt 't goed begrepen inderdaad!
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Re: Flitspaal

Dopplereffect.[/quote]

Maar hoe word met het verschil in frequentie tussen verzonden en ontvangen singalen de snelheid bepaalt? Is daar geen formule voor of zo? Ik heb wel gelezen over het dopplereffect maar daar word niet uitgelegd hoe het omgerekend kan worden tot een snelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Flitspaal

Heb jij mijn link niet gezien op de vorige pagina?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Dopplereffect

Je kon zelf natuurlijk ook even zoeken op internet
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Flitspaal

Bart,

Dan mag jij mij zeggen waar dat staat op die site van jou...er staan alleen maar formules bij waarmee je de frequentie van de toon kunt berekenen als de auto zich verwijdert of dichterbij komt. Niet hoe je van de hoogte van de frequentie naar snelheid gaat...

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Flitspaal

Je kunt een formule altijd omschrijven.

Staat er nu Fw = Fb V / (V + Vb)

dan is dat om te schrijven tot Vb = (Fb/Fw - 1) V

Simpele elementaire wiskunde.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: Flitspaal

En hoeveel foto's maakt zo'n flitspaal dan? per voertuig?

Ik dacht zelf aan 2.

Gebruikersavatar
Berichten: 420

Re: Flitspaal

Kan iemand mij dan uitleggen wat het dopplereffect inhoud? Het heeft met straling te maken enz. maar veel meer weet ik niet....


Het werd in dit topic ook al uitgelegd op basis van radar, maar geldt net zo goed voor geluid.

Re: Flitspaal

Is het mogelijk om de signalen afkomstig van de flitspalen zodanig te beinvloeden dat de flitspaal niet flitst bij te hoge snelheden?

Ik weet dat Mythbusters dit getest heeft, maar het wetenschappelijke karakter van de mannen en het programma is nou niet bepaald hoogstaand...

mvg

Peter

Gebruikersavatar
Berichten: 1.460

Re: Flitspaal

Peterrr schreef:Is het mogelijk om de signalen afkomstig van de flitspalen zodanig te beinvloeden dat de flitspaal niet flitst bij te hoge snelheden?  

Ik weet dat Mythbusters dit getest heeft, maar het wetenschappelijke karakter van de mannen en het programma is nou niet bepaald hoogstaand...

mvg

Peter
Je zal niet geflitst worden bij snelheden groter dan 270 km/h, maar ja...
<i>Iets heel precies uitleggen roept meestal extra vragen op</i>

Reageer