Tangentiële kracht roterende schijf

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Tangenti

Hoi ,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een vacuümtafel. Daarop komt een schijf met een diameter van 150mm en een massa van + 200gr. Deze schijf zal met 600tpm roteren.

Ik wil nu graag berekenen wat de vacuümkracht moet zijn , zodat het voorwerp blijft liggen. Dit kan berekend worden met de formule: F = P ·¼· ;) ·

Nu zit ik echter met de kracht die ontstaat in de schijf tijdens het rond draaien. Geldt de formule voor tangentiële kracht in dit geval?

F = m·at

Waarvoor geldt : at= v² ÷ r

In de dynamica boeken zie ik alleen voorbeelden met een koortje en een massa aan het einde van het koortje die je laat slingeren. Ik vraag mij dus af of dit voor massieve schijven ook zo is?

Met de kracht moet het volgens mij nodig zijn om te berekenen hoeveel onderdruk je minimaal nodig hebt, zodat het voorwerp er niet afvliegt.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.112

Re: Tangenti

Verdiep je eerst in de centripetaalkracht

Berichten: 3

Re: Tangenti

ok bedankt,

Is het dan niet meer nodig om me bezig te houden met de tangentiële kracht?

Re: Tangenti

Welke kracht is er nodig voor een eenparige cirkelbeweging?

En welke krachten zijn er nodig voor een versnelde cirkelbeweging?

Berichten: 3

Re: Tangenti

Bartjes schreef:Welke kracht is er nodig voor een eenparige cirkelbeweging?

En welke krachten zijn er nodig voor een versnelde cirkelbeweging?
Dit heeft dan toch weer te maken met je tangentiële kracht ?

Re: Tangenti

Dit heeft dan toch weer te maken met je tangentiële kracht ?
Begin eens met een eenparige cirkel-beweging, heb je daar een tangentiële kracht voor nodig? Stel dat er zo'n tangentiële kracht op een in een cirkel bewegend gewicht wordt uitgeoefend, waar blijft dan de arbeid die deze kracht levert? Kijk ook eens naar de kinetische energie. Maak zo nodig een schetsje...

Kortom: heb je een tangentiële kracht bij een eenparige cirkel-beweging wel nodig?

(Opmerking: heb je ook een tekening van de vacuümtafel, bij de uiteindelijke berekeningen is dat wel zo handig.)

Reageer