Equivalente spanning in rechthoekig drukvat

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Equivalente spanning in rechthoekig drukvat

Beste allen, 
 
20190107_104407-min.jpg
20190107_104407-min.jpg (133.9 KiB) 938 keer bekeken
 
Voor een project moet ik de equivalente spanningen in de aluminium platen van een rechthoekig 'drukvat' berekenen (uiteraard is dit geen optimale vorm voor een drukvat maar dat is het in werkelijkheid ook niet, het wordt in dit geval zo beschouwd). Het vat is gevuld met een koelolie die constant wordt gecirculeerd door een pomp. De druk in het 'vat' waarmee ik op dit moment reken is 6 bar, echter komen de uitkomsten van de handberekening en die van een ANSYS-model niet overeen. 
 
Mijn methode nu is om via onderstaande formule de maximale spanning aan de rand van de lange kant van de plaat te berekenen (het gaat om de plaat waar je in de schets recht op kijkt).
 
Ingeklemde plaat.PNG
Ingeklemde plaat.PNG (18.84 KiB) 940 keer bekeken
 
Mijn aanname is dat hier nog een schuifspanning bij op moet worden geteld om zo een maximale spanning te krijgen. Klopt deze redenering en hoe zijn de buig- en schuifspanningen in dit geval bij elkaar op te tellen?
 
Alvast bedankt. 

Berichten: 270

Re: Equivalente spanning in rechthoekig drukvat

Er moet ook een trekspanning in 2 richtingen erbij geteld worden. De naar buiten gerichte belasting geeft een oplegreactie (schuifspanning) die opgenomen wordt als trek in de wand die hier loodrecht opstaat.

Uit een E.E.M. pakket kan je verschillende spanning uitdraaien, met welke spanning heb je het handmatige antwoord gecontroleerd?

Berichten: 3

Re: Equivalente spanning in rechthoekig drukvat

Dank voor dit antwoord. 
 
Ik heb in ANSYS de Von Mises spanning gebruikt om het antwoord te controleren. Als ik de simulatie voor 1 plaat maak die aan 4 kanten is ingeklemd en dit vergelijk met de handberekening van 1 plaat komt dit overeen maar ik moet dus nog de trekspanning die de andere platen uitoefenen op de plaat in kwestie erbij voegen. 
 
Kunt u mij helpen met hoe ik deze spanningen bij elkaar mag optellen?

Berichten: 270

Re: Equivalente spanning in rechthoekig drukvat

De von mises spanning is een vergelijkingsspanning, dus dat komt niet overeen met de buigspanning die je handmatig berekend. Tel hierbij de schuifspanning en de trekspanning op, wel op de juiste wijze, en je krijgt de vergelijkingsspanning.

Google op huber hencky of von mises en de vergelijkingen komen voorbij om deze spanning te berekenen.

Reageer