Dam

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 768

Dam

Een vraag die ik kreeg van mijn dochter die bijles fysica geeft aan een buurmeisje.
 
Hoe moet een dam eruit zien die een meer afsluit. Het meer heeft een lengte van 900m, breedte van 650m en diepte van 80m.
 
Het is me duidelijk dat die dam onderaan best dikker is dan bovenaan, omdat de hydrostatische druk stijgt met de diepte.
 
Maar een bijvraag luidt: wat moet er aan de dam veranderen als het meer ipv. 900m verlengd wordt naar 1500m.
 
Qua druk verandert er volgens mij niets want het meer blijft even diep. Ook de kracht verandert niet, als we aannemen dat de dam de breedte van 650m overspant en dus niet in de lengerichting van het meer staat.
 
Moet er dan niets aan de dam veranderen, of zie ik iets over het hoofd ?
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Dam

Je geeft zelf het antwoord al. De krachten op de dam zijn alleen afhankelijk van de diepte. Dus er hoeft niks aan te worden veranderd. 
Alleen als de dam over de lengte ligt moet hij mee verlengd worden. Maar de dwarsdoorsnede kan gelijk blijven.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Dam

Bedankt Klazon.
In the beginning, there was nothing. Then he said:"Light". There was still nothing but you could see it a whole lot better now.

Reageer