Glijdende balk los van muur

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Glijdende balk los van muur

Natuurlijk houdt die simulatie daar rekening mee. Die rekent gewoon alle veranderingen in het model sequentieel door.
Ik zal hem vanavond nog eens doen, maar dan met zeer kleine tijdstapjes.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Glijdende balk los van muur

Hier een grafiek van de simulatie, de tijdsduur, de normaalkracht van de balk tegen de muur, en de hoek van de balk die 10 cm dik is. Ook met integratiestapjes van 0,1 ms en bij hoge rekennauwkeurigheid is er 1,57 seconde verstreken en is de hoek 40,3 graden op het moment dat de normaalkracht nul wordt.

 
Image1.jpg
Image1.jpg (100.1 KiB) 1017 keer bekeken
klik om te vergroten.

Geen wrijving, volledig inelastische materialen, g = 9,81 m/s2

Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: Glijdende balk los van muur

Vond dit op het internet.
sliding ladder.jpg
sliding ladder.jpg (47.83 KiB) 1017 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: Glijdende balk los van muur

Wolfram Demonstrations Project (wolfram Mathematica)
https://demonstrations.wolfram.com/PhysicsOfASlidingLadder/

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Glijdende balk los van muur

Overigens heeft de gegeven massa van de balk geen invloed op de uitkomsten, maar de breedte (die niet gegeven is) wel degelijk. De x en y positie van het zwaartepunt veranderen dan immers terwijl de positie van de raakpunten met de bodem en wand niet wijzigen. Dat is ook makkelijk in te zien; als we de balk bijvoorbeeld 10 meter breed maken, dan glijdt hij helemaal niet meer weg maar kantelt hij de andere kant op.
 
In mijn vorige grafiekje heb ik een balk met een dikte van 10 cm aangenomen. Daar rolde bij 0 N contactdruk balk-wand uit: 1,57 seconde en 40,3 graden.
 
Neem ik de balk 1 meter breed, dan wordt het 1,72 seconden en 42,2 graden:
 
Image1.jpg
Image1.jpg (96.29 KiB) 1018 keer bekeken
Klik voor vergroting

Berichten: 863

Re: Glijdende balk los van muur

Rik Speybrouck schreef: die stelling klopt toch niet hoor
 
ik zie het al niet goed gelezen geen wrijving

Gebruikersavatar
Berichten: 891

Re: Glijdende balk los van muur

Michel Uphoff schreef: Overigens heeft de gegeven massa van de balk geen invloed op de uitkomsten, maar de breedte (die niet gegeven is) wel degelijk. De x en y positie van het zwaartepunt veranderen dan immers terwijl de positie van de raakpunten met de bodem en wand niet wijzigen. Dat is ook makkelijk in te zien; als we de balk bijvoorbeeld 10 meter breed maken, dan glijdt hij helemaal niet meer weg maar kantelt hij de andere kant op.
 
In mijn vorige grafiekje heb ik een balk met een dikte van 10 cm aangenomen. Daar rolde bij 0 N contactdruk balk-wand uit: 1,57 seconde en 40,3 graden.
 
Neem ik de balk 1 meter breed, dan wordt het 1,72 seconden en 42,2 graden:
 
Hallo, heb alles nog eens bekeken en inderdaad bij het berekenen van de de nodige tijd zit een verkeerde redenering. De formule b op het eerste blad is is de hoeksnelheid op het moment van het loskomen. Volgens mij als je het vanuit dit standpunt bekijkt de hoeksnelheid op dat moment aan het teruglopen  vandaar mijn onderschatting van de snelheid over het ganse parcours. Op het moment van de kritische hoek zou je kunnen zeggen dat de balk een beetje aan het balanceren is tussen ga ik nu vallen of niet (beetje overdreven idee maar kom) Verder klopt de korte samenvatting perfect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Glijdende balk los van muur

Ok, maar wat zijn nu jouw uitkomsten (bij een breedte van de balk van 10 cm en 1 meter)?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.545

Re: Glijdende balk los van muur

Rik Speybrouck schreef: do 28 feb 2019, 15:16 Stel een onbuigzame stalen balk van 10 meter lang en een gewicht van 50 kg staat tegen een muur onder een hoek  van 75 graden met met de grond. We laten  de balk los en ze zal onder invloed van de zwaartekracht naar beneden gaan glijden . Na hoeveel tijd bereikt de balk de zogenaamde kritische hoek, zijnde de hoek waaronder de bovenkant van de balk van de muur loskomt ? We gaan aan uit van mooie gladde muur en ondergrond en verwaarlozen de wrijvingskrachten even.
Nog eens nagerekend.. ik denk dat het 0,625976003sec is (g=9,81m/s2)

Reageer