Draaiend ei in koekenpan

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Draaiend ei in koekenpan

Mijn koekenpan (RVS) heeft een volkomen vlakke bodem.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Draaiend ei in koekenpan

Professor Puntje schreef: Bij het bakken van een eitje draai ik de koekenpan regelmatig in het horizontale vlak in een cirkeltje rond om aanbakken te voorkomen. Daarbij valt het mij op dat het ei zelf in tegengestelde richting draait. Is dat bij andere mensen ook zo, en zo ja hoe kan dat dan?
 
Ik heb die ervaring niet.
 
PS.
Daarbij op die manier draaien voorkomt het aanbranden niet.
Je moet juist heen en weer gaan, dan verdeelt de olie/vet zich weer onder het ei.
Xilvo schreef: @Tempelier
 
Blijft bij jou het ei vloeibaar tijdens het bakken?
Nee, maar het vast worden heeft wel wat tijd nodig.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Draaiend ei in koekenpan

@Tempelier
 
Ik zie niet in waarom een heen-en-weer-gaande beweging het vet wel zou verdelen en een cirkelvormige niet.
(cirkelvormig in de zin van een cirkelvormig traject afleggen, niet op één plaats om z'n as draaien)
 
En inderdaad, vast worden duurt eventjes maar gebeurt het eerst en al vrij snel aan de onderkant van het ei.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Draaiend ei in koekenpan

Xilvo schreef: @Tempelier
 
Ik zie niet in waarom een heen-en-weer-gaande beweging het vet wel zou verdelen en een cirkelvormige niet.
(cirkelvormig in de zin van een cirkelvormig traject afleggen, niet op één plaats om z'n as draaien)
 
En inderdaad, vast worden duurt eventjes maar gebeurt het eerst en al vrij snel aan de onderkant van het ei.
Omdat het een vorm van schudden is, wat iets anders is als draaien.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Draaiend ei in koekenpan

Draaien is schudden in twee loodrechte richtingen waarbij de twee richtingen 90 graden in fase schelen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Draaiend ei in koekenpan

@ tempelier
 
Omdat het ei bij mij wel in tegengestelde richting in de pan gaat draaien voorkomt die cirkelbeweging van de pan het vastbakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Draaiend ei in koekenpan

Professor Puntje schreef: @ tempelier
 
Omdat het ei bij mij wel in tegengestelde richting in de pan gaat draaien voorkomt die cirkelbeweging van de pan het vastbakken.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met draaien en hoe je eieren bakt.
 
Als je voor het draaien een andere as kiest als van de verwarming dan zal dat min of meer elliptisch worden.
Ook zal het ei daardoor tegen de opstaande rand van de pan gaan opklimmen, op een bepaalde plaats.
Hiermee is de symmetrie verbroken en stat de weg open voor draaiing.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Draaiend ei in koekenpan

Professor Puntje schreef:  
Ach ja, ik zal dit topic dan ook wel op grond van leugens gestart zijn...
 
 
 
Voor zover wrijving tegen de rand van invloed is zou het ei dezelfde kant op moeten draaien.
De wrijving is het probleem niet zo zeer.
Als je gaat rommelen met die koekenpan dan zal het ei tegen de wand opkruipen.
Natuurlijk doen we het allemaal net een beetje anders, dus zijn de resultaten ook verschillend.
 
PS.
Met wat handigheid kun je je ei ook laten draaien zonder de pan te draaien.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Draaiend ei in koekenpan

tempelier schreef: De wrijving is het probleem niet zo zeer.
Als je gaat rommelen met die koekenpan dan zal het ei tegen de wand opkruipen.
Natuurlijk doen we het allemaal net een beetje anders, dus zijn de resultaten ook verschillend.
 
PS.
Met wat handigheid kun je je ei ook laten draaien zonder de pan te draaien.
 
Daarom zou het ook beter zijn als iemand het experiment dat ik eerder voorstelde (of iets soortgelijks) zou uitvoeren.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Draaiend ei in koekenpan

Rik Speybrouck schreef: ik blijf gewoon bij de beginstelling ik giet een roerei, giet het in de pan en draai met de steel en ik neem een tegengestelde draairichting vast.
Hier zit toch wel een probleem.
Ik heb in mijn leven al heel wat eieren gebakken zowel spiegel als gekluts, maar ik heb dat terugdraaien nooit waargenomen.
Ik vermoed dat het komt door de manier waarop Puntjes bakt (draait/schut) een andere is zoals ik dat doe.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: Draaiend ei in koekenpan

Opmerking moderator

Een topic kan door het ontbreken van intonatie of lichaamstaal gemakkelijk ontaarden in geruzie zonder dat iemand die intentie had. Wees voorkomend en maak af en toe een de-escalerende opmerking. Het topic wordt heropend, zonder beschuldigingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Draaiend ei in koekenpan

Hieronder een plaatje dat volgens mij de kern van de zaak vangt:
 
essentie.png
essentie.png (77.43 KiB) 947 keer bekeken
 
We stellen ons een massaloze grijze schijf voor met daarop excentrisch een loodrecht opstaande grijze as waarop een vrij draaiende halter met een rood en een groen gewicht bevestigd is. De schijf bevindt zich in het horizontale vlak zodat we verder geen rekening hoeven te houden met de invloed van de zwaartekracht. In de startsituatie bewegen noch de schijf noch de halter. Vervolgens brengen we de schijf aan het roteren. Dan zal het draaipunt van de halter noodgedwongen langs een cirkelbaan met de schijf mee bewegen. Maar wat doen dan het rode en groene gewicht?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Draaiend ei in koekenpan

Volgens mij blijft de halter zijn oorspronkelijke oriëntatie houden, zoals getekend.
 
Een dergelijke halter, in een baan om bijvoorbeeld de zon gebracht, zal ook zijn oriëntatie t.o.v. de vaste sterren behouden (er van uitgaand dat hij om te beginnen al niet in draaiing was).
 
Het is niet helemaal waar wat ik schrijf, omdat de halter in het zwaartekrachtsveld van de zon getijdenkrachten ondervindt, Dat is ook de reden dat de maan tegenwoordig een vaste oriëntatie (zelfde kant naar de aarde) t.o.v. de aarde heeft. Op de draaischijf zijn er geen getijdenkrachten.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.463

Re: Draaiend ei in koekenpan

Heeft de halter wanneer die niet om zijn eigen as gaat draaien maar wel de door de draaiende schijf opgelegde beweging langs een cirkelbaan volgt nog steeds een impulsmoment van nul (zoals dat ook vóór het in beweging komen van de schijf het geval was)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Draaiend ei in koekenpan

De halter op zich niet (daarmee bedoel ik inderdaad een impulsmoment nul). De halter als onderdeel van de draaischijf natuurlijk wel.
 
Ik zit ook stil op m'n stoel, met lokaal geen merkbaar impulsmoment.
Maar, zelfs als ik de draaiing van de aarde vergeet, dan heb ik t.o.v. de zon een impulsmoment van 3E17 kg.m2/s.

Reageer