Benodigd koppel berekenen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Benodigd koppel berekenen

Hallo,

Ik heb als opdracht gekregen om een elektromotor uit te kiezen voor een machine. Daarin wil ik graag eerst het benodigde koppel berekenen.
De machine bestaat uit een bak met een 4 kettingen (tussen iedere 2 kettingen zitten meenemers) die het mengsel (droge mest) moeten meenemen. Deze 4 kettingen zitten bevestigd aan een doorlopende as. Op de doorlopende as zitten 4 kettingwielen die ieder een ketting aantrekt. Het totale gewicht dat de kettingen moeten kunnen trekken is een mengsel dat in totaal met 14880 kg op de kettingen werkt (gewicht). De kettingwielen hebben 6 tanden met een steek van 81,75 mm. We willen dat de as een toerental heeft circa 2 RPM. Wrijvingscoëfficiënt tussen ketting en bak (waar de ketting overheen geslepen wordt) is 0,8. Het rendement van de ketting is 100%.

Kunnen we met deze gegevens het benodigde koppel berekenen van de elektromotor die op de as wordt geplaats? Of mis ik nog iets?

Alvast bedankt!

Situatieschets (zie bijlage)
Bijlagen
ol.jpg

Gebruikersavatar
Berichten: 362

Re: Benodigd koppel berekenen

Volgens mij kan je hiermee prima het koppel op het kettingwiel bepalen. Bepaal met het gewicht de normaal kracht en met de wrijvingscoefficient de kracht waarmee je aan de kettingen moet trekken. Dat is de tangentiele kracht op het kettingwiel, dat maal de radius is het koppel.

Maar dat is het koppel op het kettingwiel, dan moet je nog het koppel op de motor hebben, daar zit neem ik aan nog een tandwielkast of andere overbrenging tussen neem ik aan. Want elektromotoren die op 2RPM kunnen draaien lijken me moeilijk te vinden.

Berichten: 3

Re: Benodigd koppel berekenen

Bedankt voor je antwoord.

Dan krijg ik het volgende als koppel voor de motor (Zie bijlage). Klopt dit?

Alvast bedankt.
Bijlagen
Afbeelding1.png

Gebruikersavatar
Berichten: 362

Re: Benodigd koppel berekenen

Waarom doe je

Trekkracht = Fn - Fw

?

Dit lijkt me niet juist. De trekkracht is gelijk aan Fw

Berichten: 3

Re: Benodigd koppel berekenen

Je hebt helemaal gelijk. Ik vraag me wel af of ik moet rekenen met het startkoppel wanneer de ketting in stilstand is. Hier zal denk ik meer koppel nodig zijn als in een situatie waar de ketting al in beweging is.

Gebruikersavatar
Berichten: 362

Re: Benodigd koppel berekenen

Ik denk dat de motor minimaal het startkoppel moet kunnen leveren, anders komt de ketting nooit op gang.

Verder kan je met de dynamische wrijvingscomponent en het toerental van het kettingwiel dan het vermogen uitrekenen. Dat is denk ik ook wel belangrijk om te weten bij het uitkiezen van een electromotor.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: Benodigd koppel berekenen

Het is 20 jr geleden dat ik in de machinebouw zat, maar toen ik dergelijke zaken tegenkwam was een belangrijke factor de tijd waartegen het systeem op nominale snelheid diende te komen. Hoe dit juist in de formules dient gestoken te worden, laat ik je zelf uitzoeken... Ik herinner me wel dat op de site van SEW Eurodrive enkele hele mooie uitgewerkte rekenvoorbeelden stonden, onder andere dit exacte probleem.

Gebruikersavatar
Berichten: 362

Re: Benodigd koppel berekenen


Reageer