Warmte verdeling in oven

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3

Warmte verdeling in oven

Beste wetenschappers,
 
Ik ben bezig met een afstudeeropdracht waar ik een (moffel)oven ontwerp voor het uitharden van poedercoating.
De oven heeft een interne afmeting van 1100 breed x 1350 diep x 2000 hoog.
 
Er komen onderin elektrische elementen met een vermogen van 17.5kW die de oven verwarmen.
Om de warmte te verdelen in de oven wordt er een ventilator geplaatst die warmte lucht van boven afzuigt, en beneden weer erin blaast. 
 
Mijn vraag is: Hoe vaak moet ik de inhoud van de oven rondpompen om een egale temperatuur te krijgen in de oven?
 
Met vriendelijke groet,
Brouwer3
Bijlagen
oven concept.JPG
oven concept.JPG (71.43 KiB) 1041 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Warmte verdeling in oven

Hoe vaak moet ik de inhoud van de oven rondpompen om een egale temperatuur te krijgen
 
Die vraag lijkt mij zonder detailgegevens over de bouw, isolatie, plaatsing verwarmingselementen enzo niet te beantwoorden.
 
Algemeen geldt natuurlijk dat een echt egale temperatuur niet haalbaar is, en dat hoe sneller je de lucht rondpompt hoe egaler de temperatuur zal zijn, maar dat je tevens de poedercoating niet verstoren wil met te veel luchtstroom.

Berichten: 3

Re: Warmte verdeling in oven

Dank voor u reactie,
 
De oven wordt gemaakt van blankstaal 1.5mm
Rondom wordt 150mm glaswol in de muren geplaatst voor de isolatie. 
 
In de oven mag een temperatuur verschil van 10 graden zijn. 
 
Zijn dit gegevens waarmee kan worden gerekend?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Warmte verdeling in oven

Wat mij opvalt is dat topicstarter niet vertelt op welke temperatuur zijn moffeloven moet werken.
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar als ik moffeloven google zie ik temperaturen van minstens 1000 oC. Ik kan me niet voorstellen dat er ventilators bestaan die zulke temperaturen aankunnen. Ik bewijfel zelfs of meer dan 200 oC haalbaar is voor een ventilator.

Berichten: 3

Re: Warmte verdeling in oven

De temperatuur die wordt gebruikt is 200 C. 
 
Moffelen is het uitharden van lakken of coatings boven 150 C. 
 
De ventilator kan 250 C aan. 
 
Ik moet een onderlegde keuze van type ventilator kunnen bewijzen. vandaar mijn vraag hoe dit te berekenen. 

Reageer