energieverbruik van mixer

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 6

energieverbruik van mixer

Stel je maakt een product in een mixer zoals een cake. Je meet het energieverbuik van de mixer, maar deze houdt geen rekening met temperatuurstijging van het cakebeslag. Hoe moet je dat temperatuursverschil in je verbruik in rekening brengen als je de begin- en eindtemperatuur weet?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: energieverbruik van mixer

Als je het elektrisch energieverbruik van de mixer meet, dan weet je hoeveel energie door de mixer omgezet is.
Afgezien van een beetje geluid (verwaarloosbaar wat betreft energie) wordt al die energie omgezet in warmte, binnen de mixer zelf en in het deeg.

Berichten: 6

Re: energieverbruik van mixer

Bedankt!

Berichten: 12.262

Re: energieverbruik van mixer

Maar niet de verhouding daartussen. Je kunt dat wellicht bepalen door te kijken hoeveel het beslag opwarmt door het mixen (als je weet hoeveel het is, en de warmtecapaciteit voor deeg).

Ik weet niet of het echt was, maar ik zag eens een video waarbij iemand het presteerde om met een blender het water daarin aan te kook te krijgen... en de viscositeit van water is relatief laag tov deeg. Het duurde overigens wel 5 a 10 minuten voor pakweg 200 ml water.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.781

Re: energieverbruik van mixer

Die verhouding zal steeds anders zijn - afhankelijk van de hoeveelheid en het soort deeg.

Dit deed me trouwens denken aan het apparaat van Joule, molentje in water wordt aangedreven door zakkend gewicht en het water wordt warmer.

Reageer