Droppler

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Droppler

Ik hoorde pas geleden iets over de "Droppler" van SunGlacier, een manier om in droge streken water uit de lucht te halen, zie link en link.
Water uit een vat wordt nu gekoeld tot onder het dauwpunt en in een lange pijp gespoten. Warme lucht wordt automatisch meegezogen en koelt af tot ­onder het dauwpunt. Dat levert condenswater op dat zich bij de waterstroom voegt. ‘Het is een ­waterval die blijft groeien en wordt opgevangen in een ­reservoir. We hebben een prototype getest in een klimaatkamer van Defensie, en daaruit blijkt dat het echt werkt.’
[de Ingenieur]

Ik vond die groeiende waterval nogal een claim en heb wat zitten rekenen.
Als ik begin met een kubieke meter lucht van 35 °C met relatieve vochtigheid van 60% (dus echt niet zo droog) en een liter aan waterdruppels met een temperatuur van 10 °C, dan kom ik op een eindtoestand met een temperatuur van ca 19 °C.
Er is dan iets van 7 à 8 milliliter water uit de lucht gecondenseerd. Dat vind ik nogal karig.

Jullie ideeën?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Droppler

Geen idee, ik snap het niet helemaal. Als ik een fles water van 10°C in de woestijn zet, dan zullen daar natuurlijk dauwdruppels aan de buitenkant vormen. Ik snap niet helemaal wat zijn apparaat meer doet dan gewoon die dauwdruppels opvangen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Droppler

physicalattraction schreef: vr 15 okt 2021, 13:34 Geen idee, ik snap het niet helemaal. Als ik een fles water van 10°C in de woestijn zet, dan zullen daar natuurlijk dauwdruppels aan de buitenkant vormen. Ik snap niet helemaal wat zijn apparaat meer doet dan gewoon die dauwdruppels opvangen.
Dat dacht ik ook, waarom zo moeilijk. Je moet lucht koelen om er water uit te laten condenseren.
Maar ook de claim van een groeiende waterval lijkt me nogal overdreven. je zult de druppels tijdens het vallen echt niet zien groeien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Droppler

Maar ook de claim van een groeiende waterval lijkt me nogal overdreven
Natuurlijk, als je warme lucht door koud water stuurt, dan treedt condensatie en vermeerdering van de hoeveelheid water op. Tegelijk verwarmt het water, en dus zal je het water moeten laten circuleren en tussentijds continue koelen. Dan kan er, bij goede isolatie, water gewonnen worden. Dat eist dus een koelinstallatie (op zonne-energie). In het artikeltje wordt de suggestie gewekt dat dat automagisch gaat, curieus.

Lucht van 35 graden bij een luchtvochtigheid van 60% bevat per m3 lucht ongeveer 25 gram water. Als dat terug gekoeld wordt naar zeg eens 20 graden, dan zit er nog ongeveer 10 gram in, dus we winnen 15 gram per m3 lucht. Voor 1 liter water moeten we dus ongeveer 65 m3 lucht koelen.

De energiekosten zijn dan te schatten op:
Koelen 65 M3 lucht (met 15 graden): ~1250 KJ
Koelen 1 liter water (idem): ~ 60 KJ
Condensatiewarmte 1 liter: 2250 KJ
Bruto energie kosten: ~3600 KJ
COP koelinstallatie: 2 (wat mij aan de hoge kant lijkt)
Uit zonnepanelen te halen energie per liter water is dan ruwweg 1800 KJ.

Voor de (minimale) waterbehoefte van een gezin van 4 personen, moet je (inclusief beregening land) toch rekenen op een waterverbruik van zeg eens 4 personen maal 20 liter plus pakweg 50 liter voor de gewassen. Ik schat minimaal 130 liter, maar vrees dat ik daar te laag mee zit.

Dan kan je die daarvoor benodigde 230.000 KJ energie per dag bij een (optimistische) 1,5 kWh per dag per paneel met iets meer dan 40 zonnepanelen opwekken. Nogal veel dus..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Droppler

Michel Uphoff schreef: vr 15 okt 2021, 16:24 Nogal veel dus..
Inderdaad. En het is nog wat erger, bij een graad of twintig zit er nog ongeveer 17 gram water in een m3 lucht (die is dan verzadigd). Dus de energiekosten worden nog eens bijna twee keer zo hoog.

Edit: Als er minder water condenseert hoeft er ook minder gekoeld te worden. De energiekosten zullen dus minder dan het dubbele zijn. Maar de verhouding opbrengst/energiekosten ligt wel nog steeds een stuk ongunstiger.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Droppler

Ik heb meneer Verheggen gemaild om hem uit te nodigen voor deze discussie.

Opmerking moderator

Beste meneer Verheggen,

Ik ben moderator op het Nederlandstalige Wetenschapsforum. Daar is een gebruiker een artikel over uw uitvinding, SunGlacier TM01, tegengekomen, maar geen van de gebruikers snapt de fysica hierachter waarom dit zo revolutionair zou zijn. Zou ik u mogen uitnodigen aan deze discussie om uw expertise te delen met wetenschappelijk geïnteresseerden?

Link naar topic: viewtopic.php?p=1161843

Met vriendelijke groet,
...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Droppler

Op de SunGlacier site klik staat:
With a cooling capacity from 80 – 620W, this highly intelligent system produces up to 3 liters of water per kWh.
Ik kwam op 2 liter per kWh, maar er staat 'up to', dus soit.

Voor die mijns inziens wel erg minimale 130 liter water per dag per gezin is dan minimaal 45 kWh per dag nodig. Dat is minimaal 4 keer het elektriciteitsverbruik van een Nederlands gezin van 4 personen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.782

Re: Droppler

physicalattraction schreef: za 16 okt 2021, 14:12 Ik heb meneer Verheggen gemaild om hem uit te nodigen voor deze discussie.
Nog geen enkele reactie, vrees ik?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.081

Re: Droppler

Nope, niks meer van gehoord.

Reageer