Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Bedankt voor de tip.
 
Primair kortsluiten denk ik om de lamp aan te krijgen. Secundair kortsluiten gaat nogal wat vuurwerk geven :-)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Ik denk dat Benm secundair wil  kortsluiten als extra test of de trafo echt werkt.
 
Primair kortsluiten heeft helemaal geen zin, tenzij je de lamp nog even wilt testen  ;)

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Inderdaad, deze trafo ziet er wel uit alsof hij voldoende stroom aan kan om een lamp van 60 watt in serie tussen lichtnet en primair aan te krijgen door hem secundair kort te sluiten. Voordeel van deze manier van testen is dat je in 1 proef meteen kunt zien of beide windingen goed zijn. 
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Update, 
 
Hoofdtransformator gestript tot de spoel in kwestie. 14 wikkelingen vrij dikke draad zonder kortsluiting :-(. Denk een spoel om een ampère meter te voeden. Zal een toer worden om de secundaire spoelen terug te zetten en netjes te verpakken. Bijna formaat platgeslagen waterleiding formaat.  

Berichten: 12.262

Re: Pracht van een transformator gekocht maar geen idee

Enig idee hoeveel wikkelingen de dunne grofweg windingen hebben? 
 
Als het een transformator van ~220 naar ~12 volt is zou dat iets in de orde van 20 op 1 moeten zijn. Als de verhouding veel groter is dan dit dan is het ding wellicht bedoelt voor een heel andere toepassing. Ik denk echter niet dat dat het (galvanisch gescheiden) meten van stroomsterkte of spanning is, daarvoor heb je geen dergelijke grote transformator nodig. 
 
Blijft de vraag wat het dan wel is: op de foto lijkt het erop dat de secundaire (dikke) wikkelingen in een driehoeksschakeling zijn verbonden. Het lijkt ergens iets dat bedoelt is om vanaf netspanning een enorme stroom te produceren in 3 fasen, maar waar dat goed voor is ontgaat me vooralsnog. Het zou wellicht onderdeel van een zware acculader kunnen zijn geweest, maar bij gebrek aan de rest van dat systeem (bijvoorbeeld diodes etc) is dat lastig vast te stellen. Misschien was het iets om een grote motor (iets als in een tank?) mee te starten vanaf netspanning.
Victory through technology

Reageer