Plasmabol vs elektronica

Moderator: physicalattraction

Berichten: 3

Plasmabol vs elektronica

Kan iemand mij helpen met een verklaring.

Ik keek net "the big bang theory" op netflix. Naast mijn pc stond een plasmabol (die al even aanstond) en een magnetische piramide (tussen de pc en de plasma bol). Toen ik de plasmabol per ongeluk een keer aanraakte begon mijn mechanisch toetsenbord raar te doen en sprong de aflevering weer helemaal naar het begin.

Ik was benieuwd of dit inderdaad door de plasmabol kwam. Ik besloot dus om een paar testjes te doen.
Dit is wat ik weet:
- Elke keer als ik de plasmabol aanraak, doen de lichten van mijn toestenbord raar en gaat mijn toestenbord in lock. De aflevering op mijn pc spoelt (met kleine schokjes) terug.

-Zonder de piramide ertussen gebeurd het ook maar op veel kleinere schaal. De aflevering begint gewoon te haperen. (ligt 100% zeker niet aan de wifi)

Ik denk dus dat de piramide een zeker signaal versterkt maar ben niet zeker wat er juist gebeurd.
Logischer wijs, zal het te maken hebben met een elektro-magnetisch veld maar verder kom ik niet...
Kan iemand mij een uitleg geven?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Plasmabol vs elektronica

Ik heb iets dergelijks met een digitale schuifmaat, als ik die in de buurt van mijn plasmabol houd gaat het display knipperen met random waardes. De plasmabol zendt een stoorsignaal uit, en de schuifmaat is niet goed afgeschermd tegen stoorsignalen. Ik heb er geen piramide bij nodig.

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Het is gewoon de statische electriciteit van ding dingen, en/of het gebrek aan fatsoenlijk afscherming daartegen in een toetsenbord of schuifmaat.

Wat er precies gebeurt zal afhangen van wat je toetsenbord doet met die statische lading, en lijkt me een vrij random fenomeen: wellicht simuleert het de aanraking van een of andere toets, bijvoorbeeld die om een stukje terug te gaan, of helemaal naar het begin, einde, of wat er ook maar mogelijk is.

Wat de invloed van een magneet ergens midden in het verhaal is weet ik niet, al hebben die op zich wel een effect op plasma(bollen) waardoor je wellicht een sterker of zwakkere lading krijgt op een deel van het oppervlak.

Overigens zou ik je afraden te experimenteren met een plasmabol en een toetsenbord dat bedraad verbonden is met een computer: hoewel zo'n plasmabol niet direct heel gevaarlijk is voor je gezondheid heb je wel kans dat het electronica vernielt. Bij een draadloos toetsenbord zal het wellicht bij het toetsenbord blijven, maar als het via usb verbonden is aan een computer zou je maar zo schade kunnen doen aan pakweg het moederbord.

Op zich zou er redelijke ESD beveiliging aanwezig moeten zijn, maar of dat daadwerkelijk het geval is merk je meestal pas als het te laat is...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Plasmabol vs elektronica

Benm schreef: zo 29 sep 2019, 02:06 Het is gewoon de statische electriciteit ..
De plasmabol werkt op een wisselspanning van ~30 kHz, dat is niet statisch. Ruim boven de gehoorgrens, opdat niemand geirriteerd raakt door een pieptoon.

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Wat zou het dan zijn, wellicht capacitieve koppeling of iets dergelijks?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Plasmabol vs elektronica

Benm schreef: zo 29 sep 2019, 15:48 Wat zou het dan zijn, wellicht capacitieve koppeling of iets dergelijks?
Waarschijnlijk wel; wat kan het anders zijn?
Hoge spanning, tamelijk hoge frequentie, daar krijg je niet voldoende afgeschermde elektronica wel mee van slag.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plasmabol vs elektronica

Het kan ook inductieve koppeling zijn. De ontladingen veroorzaken scherpe stroompieken. Maar wie zet er nou zo'n ding vlak naast zijn computer.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Plasmabol vs elektronica

Dat zou ook kunnen maar de stromen zullen bijzonder klein zijn.

Mijn inschatting is dat capacitieve koppeling hier de boosdoener is.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plasmabol vs elektronica

Dan zou het effect moeten verdwijnen of op zijn minst verminderen als je er een geaarde metalen plaat tussen zet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Plasmabol vs elektronica

Ja, mee eens. Helaas heb ik niet zo'n ding, dus ik kan het experiment niet uitvoeren :cry:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Plasmabol vs elektronica

Ik heb de plasmabol ingepakt in geaard aluminumfolie, en de digitale schuifmaat had niet meer last van storing.
Bovendien heb ik het stralingsniveau gemeten met de elektromagnetische stralingsmeter van een topic van vorig jaar (link). Zonder inpakken was het veld dichtbij de plasmabol 700 V/m en 20 μT; na inpakken in geaard aluminiumfolie was de veldsterkte dichtbij de plasmabol volgens de stralingsmeter nul.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Plasmabol vs elektronica

Dat magnetisch veld is toch nog sterker dan ik had verwacht.
En bijzonder dat ook dat helemaal tegengehouden wordt door die aluminiumfolie.

Berichten: 12.262

Re: Plasmabol vs elektronica

Dat magnetische veld valt toch wel mee? Het aardmagnetische veld is, afhankelijk van waar je bent ook wel in de orde van tientallen uT, dus het zou kunnen dat je domweg dat veld meet. Ook als het een 'extra' 20 uT is dan zou dat electronica geen probleem moeten geven afgezien van specifieke magnetometers zoals hall sensors etc - het soort in mobiele telefoons die je richting aangeven bij gebruik van kaarten en dergelijke, en grondig van slag raken als je een hoesje gebruikt met een sluiting die werkt met magneetjes.

Aluminiumfolie blokkeert magnetische velden niet echt, zelfs niet bij frequenties van een handvol kHz. Als je naar GHz gebieden kijkt wel, maar dat is een ander verhaal.

Ik vermoed echter de combinatie van een fors electrisch veld met de frequentie waarop die plasmabollen werken: 700V/m is niet gering.

Het is ook een beetje het frequentiebereik waar schakelende voedingen in usb-laders beginnen (al zitten ze meestal nog wel een pak hoger), en die kunnen zeker de werking van een apparaat verstoren: met een "slechte" lader heb ik wel eens ervaren dat bijvoorbeeld het touchscreen nauwelijks werkte tijdens het opladen, zelfs afhankelijk van of ik de lader omdraaide in het stopcontact of niet (live/neutral verwisseling).

In mijn ervaring heeft een dusdanig lader nooit een apparaat permanent beschadigd, maar het geeft wel te denken hoe goed zoiets dan zal zijn op gebied van galvanische isolatie van netstroom etc.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Plasmabol vs elektronica

Het veld is inderdaad niet bijzonder sterk, maar wel vele malen sterker dan ik verwachtte.
Blijft vreemd dat jkien het ziet verdwijnen na de bol met alufolie afgeschermd te hebben.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Plasmabol vs elektronica

Zo vreemd vind ik dat niet. Als de bol helemaal is ingepakt zullen er in de folie inductiestromen gaan lopen als gevolg van de ontladingsstromen. Die lopen tegengesteld aan elkaar en zullen elkaars magneetveld dus opheffen. Principe van de kooi van Faraday.

Reageer