Elektricien-schroevendraaier vraag

Moderator: physicalattraction

Berichten: 12.262

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Dat risico heb je altijd, maar de kans dat zowel de nul als de aarde onderbroken zijn maar de fase niet is niet enorm groot. Anderzijds denk ik je dat je een groep sowieso spanningsvrij wilt maken voor je er aan gaat sleutelen, dus is het vooral een kwestie van bepalen welke automaat dat specifieke circuit afschakelt (tenzij je alles wilt afschakelen, maar dat is meestal wat onhandig).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

klazon schreef: zo 19 jan 2020, 09:03 In alle gevallen is het nuttig om je instrument te testen, ongeacht of het een tweepolig meetinstrument is of zo'n spanningzoeker-schroevendraaier.
Misschien zou het dus beter zijn om het gebruik van de eenpolige spanningzoeker toe te staan aan professionele elektromonteurs, want die hebben zoveel ervaring dat ze er verstandig mee om zullen gaan, en te verbieden voor amateurs, omdat die de spanningzoeker zo weinig gebruiken dat het regelmatig mis zal gaan.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Juist voor de kleine amateur klusjes zijn ze zo makkelijk. Stopcontact vervangen, welke groep was dat ook alweer, spanningzoeker er bij, lampje aan, iemand anders groep er af laten halen, lampje uit, klussen maar.

Berichten: 270

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Die spanningszoekers zijn onbetrouwbaar. Wil je dat stopcontact vervangen, sluit er dan een schemerlamp oid op aan. Bij het uitschakelen van de groep gaat het licht uit.
Heb je een groepenkast met smeltpatronen, draai die patroon er dan uit. De wipschakelaars die daar in kunnen zitten, daar wil de fase wel eens vastgebakken zitten, zodat alleen de nul geschakeld wordt en dan krijg je nog een optater.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

De methode van Shimmy heeft ook mijn voorkeur. Je kijkt naar het lampje, je maat zet de groep uit en je ziet het lampje uit gaan.
En die spanningzoeker verbieden voor amateurs omdat ze er niet mee om kunnen gaan? Dan moet je alle elektrische meetinstrumenten ook verbieden, want daar kunnen ze ook niet mee omgaan.
Er wordt door profs vaak heel negatief geoordeeld over spanningzoekers, maar dat vind ik onterecht. Als je weet hoe je de indicatie moet beoordelen is het een heel nuttig ding.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Eigenlijk zou ik naast een spanningzoeker ook een "kortsluitstekker" willen hebben, omdat je meestal geen zicht hebt op de meterkast. De kortsluitstekker op een stopcontact in de kamer waar je klust, waar je wel zicht op hebt, zou een praktische veiligheidsmaatregel zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

jkien schreef: zo 19 jan 2020, 15:08 De kortsluitstekker op een stopcontact in de kamer waar je klust,
In een modern huis waar nooit geklust is, ja. Eén centrale verdeeldoos per ruimte. Maar bijvoorbeeld bij mij thuis is een kleine slaapkamer in gebruik voor wasmachine en droger. Die twee extra stopcontacten zijn erbij geklust vanaf de zolder.

Dan toch maar mijn spanningzoekertje. Kwestie van testen voor gebruik. In 40 jaar nog geen defecte gehad (ben ze ruim voor die tijd kwijt :( )

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Rola schreef: zo 19 jan 2020, 14:19 Die spanningszoekers zijn onbetrouwbaar.
Als je er bewust mee omgaat is dat absoluut niet mijn ervaring. Bovendien is het stopcontact natuurlijk maar een voorbeeld. Als het volgende voorbeeld een schakelaar is, het motortje van het zonnescherm, enz, sta jij mooi te kijken met je schemerlamp.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Inderdaad, er zijn zat situaties te bedenken waar helemaal geen nul of aarde in de buurt is. Ga je dan met een verlengsnoer aan de gang? Dat heb ik nog nooit iemand zien doen.

Berichten: 270

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Bij een motortje van een zonnescherm zit gewoon een nul en als het goed is ook een aarde. Als jij een spanningzoeker betrouwbaar vind, gewoon blijven gebruiken, ik raad ze af, de Duitsers noemen het een Lügenstift.
Test zo'n ding eens als je met rubber zolen op een houten vloer of trap staat.

Een droger en een wasmachine horen op een aparte groep dus het is niet vreemd dat daar spanning op staat terwijl de rest van de ruimte zonder stroom staat. Meet voor de aardigheid eens in een keuken. Daar behoren de wcd ook verdeeld te zijn over meerdere groepen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 816

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Controle met een schemerlamp of een andere gebruiker is niet echt betrouwbaar. Je meet namelijk geen spanning maar stroom. Wanneer de nul is onderbroken loopt er geen stroom en is de lamp uit, maar er is wel gevaarlijke spanning. Een kortsluitstekker heeft hetzelfde bezwaar.
Eigenlijk is een spanningszoeker veel betrouwbaarder. Je moet wel even controleren of dat ding nog werkt, maar dat zou je ook met die schemerlamp moeten doen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Rola schreef: zo 19 jan 2020, 19:36 Test zo'n ding eens als je met rubber zolen op een houten vloer of trap staat.
Dan werkt de spanningzoeker nog steeds goed, want het gaat meestal om de capacitatieve verbinding van je lichaam naar aarde, niet om een ohmse verbinding (zelden staat iemand die de spanningzoeker gebruikt met zijn blote voeten in een plas water). Binnenshuis is de capaciteit van een persoon naar geaarde voorwerpen in de omgeving vaak in de orde van 100 pF. Bij 50 Hz is dat een impedantie van 30 megaohm. 230 V wekt dan een stroom op van 0.01 mA.

Gebruikersavatar
Berichten: 768

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Allen,

interessante en leerrijke discussie die ik heb opgestart, zo lijkt het wel :-) FYI: het probleem bij mijn vriend is opgelost. Het schroevendraaiertje heeft zijn dienst bewezen, en - het voornaamste wellicht - er gebeurden geen ongelukken en ik leef dus nog.
Bedankt alvast voor jullie enthousiasme, zoals gewoonlijk !

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

Rola schreef: zo 19 jan 2020, 19:36 Test zo'n ding eens als je met rubber zolen op een houten vloer of trap staat.
In zo'n geval licht het lampje zeer zwak op, zo zwak dat je het nauwelijks ziet. Ik leg dan mijn andere hand tegen de muur of het plafond om mijn impedantie naar aarde te verkleinen.

Berichten: 12.262

Re: Elektricien-schroevendraaier vraag

De zichtbaarheid is inderdaad ook een issue: in een redelijke donkere omgeving zie je dat lampje wel branden, maar in de volle zon via een raam waarschijnlijk niet. Een LCD blijft onder die omstandigheden echter prima leesbaar.

Overigens ben ik helemaal niet voor een verbod op dit soort 'spanningszoekers': er zijn situaties waarin ze handig zijn. Als ze van onberispelijke kwaliteit zouden zijn dan is er zelfs wel iets te argumenteren voor het gebruik ervan. Probleem is dat ze dat vaak niet echt zijn: goedkoop geproduceerd en bovendien bruikbaar als schroevendraaier is geen optimale combinatie om te garanderen dat de inwendige electrische verbindingen altijd behouden blijven.

Maar goed, je kunt het natuurlijk testen door direct voor een meting een draad aan te raken waarvan je zeker weet dat er fase op staat, en als het lampje dan brandt dan zal het wel goed zitten.

Dat is allemaal gebruik waarbij er over is nagedacht. Praktische kwestie is hoe mensen zoiets gebruiken: als ze lukraak uitgaan van 'lampje brandt niet dus kan ik dat veilig vastpakken' zou het vervelend kunnen aflopen...

Reageer