magnetometer op 'phyphox' applicatie

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

magnetometer op 'phyphox' applicatie

Beste,

Is er iemand die vertrouwd is met de 'phyphox' applicatie en meerbepaald met het gebruik van de magnetometer via deze app?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: magnetometer op 'phyphox' applicatie

Wat wil je erover weten? De magnetometer in je smartphone werkt op basis van het hall effect geloof ik maar ik ben niet zeker.

Berichten: 30

Re: magnetometer op 'phyphox' applicatie

Wel, we moeten dit gebruiken om een practicum te maken. Daarvoor moet je in het begin de plaatsbepaling van de magnetometer in de smartphone bepalen. Is het dan de bedoeling om het begin van de smartphone gelijk te leggen met het begin van de meetlat en dan de plaats te bepalen van de magneet wanneer de grafiek van de x-as door nul gaat? Ik begrijp niet goed hoe ik dit heel exact kan doen, want het werkt alleen als ik de magneet effectief boven de smartphone verschuif en niet als ik het erlangs, via mijn meetlat, verschuif.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: magnetometer op 'phyphox' applicatie

Ok, heb je al eens een magneet heen en weer bewogen en zie je dan in de output van de magnetometer het magneetveld veranderen?

Wat bedoel je in hemelsnaam met de "grafiek van de x-as"?

Berichten: 30

Re: magnetometer op 'phyphox' applicatie

Ja, dat verandert.
Met de x-as bedoel ik: je smartphone bezit een x, y en z as. Deze kan je experimenteel bepalen. Wij moeten de sterkte van het magnetisch veld in de richting van de x-as bepalen. Op de applicatie zelf zit er Bx (t) grafiek, een By (t) grafiek en een Bz (t) grafiek. Ik moet dus enkel kijken naar de Bx(t) grafiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 897

Re: magnetometer op 'phyphox' applicatie

Ok, het assenstelsel van de magnetometer in de smartphone bepalen dus.
Beweeg de magneet eens gestaag langs de hele lengte door het midden en dan over de breedte. Hoe zien deze grafieken eruit? Het magneetveld neemt sterk af met de afstand dus wanneer je de magnetometer passeert, zul je een piek zien.

Reageer