Tijdrelais 24 volt dc

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 30

Tijdrelais 24 volt dc

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Een relais heeft normaal een stroombron, een stuurstroom en een maak- en/of breekcontact. Nu wil ik een relais aansluiten op een vaste stroombron en een stuurstroom die van een schakelaar zal komen (dit is een drukschakelaar, dus kan lang of kort worden ingedrukt). Het maak-contact zal vervolgens mijn lampje laten branden. Nu het voor mij onduidelijke deel, ik wil dat het maak-contact voor een bepaalde tijd (3-10 minuten) wordt vastgehouden, ook al valt de stuurstroom weg.

Simpel voorbeeld met 230 v toepassing: Op de badkamer wil je dat de afzuiging nog een tijdje blijft nalopen nadat je het licht hebt uitgedaan, dat principe.

Ik ben er volgens mij uit dat dit een afvalvertraagd relais is, maar dit weet ik niet zeker. Daarnaast moet het ook nog op 24v dc functioneren. Wie kan mij helpen met een relais hiervoor te vinden? Liefst een relais dat niet op een DIN-rail o.i.d. hoort, maar 'gewoon' een simpel autorelais.

Alvast bedankt!
Joep

Gebruikersavatar
Berichten: 4.546

Re: Tijdrelais 24 volt dc

Misschien zou je hier eens mee kunnen experimenteren.
Relais met tijdvertraging.png
Relais met tijdvertraging.png (44.61 KiB) 1816 keer bekeken

Berichten: 3.934

Re: Tijdrelais 24 volt dc

De vraag is inderdaad of zelfbouw binnen jouw mogelijkheden ligt.
wat is het probleem met een DIN rail relais? daar is wel veel in te krijgen wat doet wat jij wil, alleen 230VAc en 24VDC beide compatible zal niet meevallen.

Reageer