hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 3.940

hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

van de middelbare school kan ik me nog vaag herrinneren dat het mogelijk was om via het hall effect op in een min of meer geleidende vloeistof zoals wat aangezuurd water de stroomsnelheid (flow) te meten via de hall spanning. want als het goed is zien de positive ionen een kracht de ene kant op en de negatieve ionen een kracht de andere kant op. klopt dat en zo ja is dat een bruikbare methode. (waarom wel of waarom niet?)

Berichten: 3.940

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

ik wil daarmee een sensor maken die een flow moet kunnen meten van ca 15ml/s van waterige vloeistof met een pH van ca 5.3-5.5. wat is dan de beste constructie en hoeveel spanning levert zo'n cel dan op bij een gegeven magneetveld van bv een neodynium magneet van bv 500mT. En is die spanning dan alleen bepaald door de flow of ook door de samenstelling van de vloeistof?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.003

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

De spanning, alleen afhankelijk van de flow, is \(\epsilon=B\cdot l\cdot v\) met \(l\) de afstand tussen de elektroden.
Neem je een cilindervormige buis met een diameter van 1 cm, dan kom je net niet aan 1 mV.

Berichten: 3.940

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

Xilvo schreef: do 18 apr 2024, 17:39 De spanning, alleen afhankelijk van de flow, is \(\epsilon=B\cdot l\cdot v\) met \(l\) de afstand tussen de elektroden.
Neem je een cilindervormige buis met een diameter van 1 cm, dan kom je net niet aan 1 mV.
1mV is goed te meten. en als die spanning inderdaad niet afhankelijk is van de preciese samensteling van de vloeistof dan is het zeker de moeite waard om te bouwen. voor de hoogste spanning zou ik de buis van rechthoekig moten maken en in de richting van de spanningsopbouw breed en loodrecht daarop dun om l te maximaliseren bij gelijkblijvende v.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.003

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

HansH schreef: do 18 apr 2024, 19:16 ...zou ik de buis van rechthoekig moten maken en in de richting van de spanningsopbouw breed en loodrecht daarop dun om l te maximaliseren bij gelijkblijvende v.
Door hem smal te maken loodrecht op de meetrichting verhoog je ook de stroomsnelheid v.

Berichten: 3.940

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

Xilvo schreef: do 18 apr 2024, 21:06
Door hem smal te maken loodrecht op de meetrichting verhoog je ook de stroomsnelheid v.
toch niet als je het oppervlak gelijk houdt? dus 2 x zo breed en de helft zo hoog geeft 2 x de spanning bij gelijkblijvend oppervlak dus bij gelijkblijvende snelheid.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 10.003

Re: hall effect in vloeistof gebruiken als stromingssensor

HansH schreef: do 18 apr 2024, 21:24 toch niet als je het oppervlak gelijk houdt?
Dan uiteraard niet.

Reageer