Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Ik heb net naar twee vergrootglazen gekeken. De brandpuntsafstanden zijn 15 resp. 18 cm.
 
Als je langzaam de afstand tussen voorwerp en vergrootglas laat toenemen zie je het voorwerp steeds groter. Aan gezien je zo'n ding juist gebruikt om iets beter, groter, te zien zal je die afstand dus groter maken. 
Dat gaat goed totdat je het voorwerp wel groot, maar niet meer scherp ziet. Dan heb je de afstand vergrootglas-voorwerp net iets groter dan de brandpuntsafstand gemaakt.
 
In de praktijk zal een gebruiker dus die afstand kiezen waarbij de vergroting maximaal is maar het beeld nog wel scherp: de brandpuntsafstand.
Extra voordeel is dat het beeld dan in het 'oneindige' ligt, wat betekent dat je met een ongeaccommodeerd oog kunt kijken, wat de minste inspanning voor het oog oplevert.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Xilvo schreef: In de praktijk zal een gebruiker dus die afstand kiezen waarbij de vergroting maximaal is maar het beeld nog wel scherp: de brandpuntsafstand.
 
Ik heb een test bedacht om objectief te bepalen wie van ons beiden gelijk heeft. Een ouderwetse diaviewer uit een kringloopwinkel of zo ga ik demonteren om de brandpuntsafstand f en de voorwerpsafstand v te meten. Hij zal ontworpen zijn om tegemoet te komen aan de wens van de consument. Jouw stelling is v=f omdat mensen de maximale vergroting verlangen. Mijn stelling is v<f omdat mensen de voorkeur geven aan binoculair kijken boven de maximale vergroting, zoals in bericht #5.  Ik ben benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 663

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

jkien schreef: Op schilderijen van Georges de la Tour gebruikt Hiëronymus zijn leesbril op een vreemde manier. De beste plaats voor je bril is op je neus. De bril ver weg houden van je ogen heeft alleen maar nadelen. Hoe valt het brilgebruik van Hiëronymus te verklaren? De enige verklaring die ik kan bedenken is dat hij een tweedehands leesbril gebruikte van de verkeerde sterkte. De bril was te sterk en daarom moest hij hem ver weg houden.
 
Is het ook mogelijk dat deze man altijd al bijziend was, en daarom een negatieve sterkte (-) bril had? Misschien had hij alleen deze - bril, en kon hij op oudere leeftijd alleen lezen op korte afstand door zijn - bril verder van zijn neus te houden? (bij gebrek aan leesbril)
het heeft alleen zin om veel fouten te maken als je er iets van op steekt

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Prima voorstel. Ik ben benieuwd naar het resultaat!
 
Ik hoop niet dat ik straks moet gaan klagen over de kwaliteit van die viewers van tegenwoordig .. eh, kringloop ... van vroeger  ;)

@tuander
 
Ik denk dat hij dan, om te lezen, beter die hele bril opzij had kunnen leggen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.547

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Een oude Agfascop 100 diaviewer van marktplaats.nl heb ik nu gedemonteerd en opgemeten. De voorwerpsafstand van de diaviewer, 7.4 cm, is ongeveer de helft van de brandpuntsafstand, 12.9 cm. 

Hieronder heb ik de lens op beide afstanden boven ruitjespapier gefotografeerd. Bij de rechterfoto is de voorwerpsafstand gelijk aan de brandpuntsafstand, dus met de maximale vergroting, de maximale vervorming en de maximale parallax. De parallax heb ik weergegeven met twee gele rondjes op de lens: een op het papier getekende stip zie je op de lens van het ene naar het andere rondje verspringen als je afwisselend met linker- en rechteroog kijkt. De parallax is zo groot dat geen enkel punt van het papier binoculair zichtbaar is.

Bij de linkerfoto is de voorwerpsafstand 7.4 cm, wat normaal is voor deze diaviewer. De vergroting is half zo groot als bij de rechterfoto; de vervorming is minimaal, en de parallax is zo gering dat je het grootste deel van een dia binoculair kunt zien.

 
diaviewer2.jpg
diaviewer2.jpg (46.24 KiB) 1110 keer bekeken
Ruitjespapier gezien door diaviewerlens (1 hokje = 0.5 cm). Doordat de lens op een glazen plaat is gelegd lijkt hij in de lucht te zweven.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Waarom wordt een vergrootglas niet dicht bij het oog gehouden?

Bedankt voor deze test.
Het is duidelijk dat een loep niet altíjd gebruikt wordt zoals ik het doe, en zoals ik het geleerd heb.
De mogelijkheid tot binoculair kijken alsmede beperking van de vertekening zijn hier goede redenen.
 
Ik vraag me af of bijvoorbeeld een viewmaster - voor wie het niet kent:
https://en.wikipedia.org/wiki/View-Master
de fotootjes mogelijk wèl vrijwel op brandpuntsafstand van de lensjes plaatst. Daar heeft ieder oog z'n eigen 'loepje'.
 
Als je iets kleins zo goed mogelijk wilt zien (of b.v. heel kleine lettertjes zo goed mogelijk wilt kunnen lezen) en kijken met één oog geen probleem is, dan blijft de maximale voorwerpafstand de beste keus. Veel illustraties bij vorige berichtjes in dit draadje lijken te tonen dat er maar met één oog gekeken wordt. 
 
Je ziet, ik geef m'n standpunt niet helemaal op maar je hebt hier een sterk argument!

In het geval zal de mogelijkheid om met beide ogen te kunnen kijken een belangrijke rol spelen, samen met de wens om de vertekening te beperken.

Reageer