Antimaterie als brandstof?

Moderator: physicalattraction

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Antimaterie als brandstof?

Bladerunner schreef: di 16 jun 2020, 14:45
Niet volgens dit artikel:
https://www.symmetrymagazine.org/articl ... antimatter
E=m*c2=15E-12 kg * 9E18 = 1,35E6 J.
Maal twee, want je vernietigt evenveel gewone materie.

cw = 4200 J/kg.K
Aan de kook vanaf kamertemperatuur: ΔT=80
m = 2 * 1,35E6 / (80*4200)= 8,04 kg.

Berichten: 1.367

Re: Antimaterie als brandstof?

Wilde "-" intypen bij KWh. De getallen zijn overgenomen uit het artikel en slaan op 1 gram, niet op 15 nanogram zoals ook in het oorspronkelijke bericht staat.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Antimaterie als brandstof?

Bladerunner schreef: di 16 jun 2020, 15:00 Wilde "-" intypen bij KWh. De getallen zijn overgenomen uit het artikel en slaan op 1 gram, niet op 15 nanogram zoals ook in het oorspronkelijke bericht staat.
Met 1 g in plaats van 15 ng kun je natuurlijk nog heel veel meer water aan de kook brengen, niet minder.

Maar goed, in het artikel hebben ze het over alle anti-materie die ooit door de mens gemaakt is. Dat is dan op z'n minst die 15 ng, en daarmee krijg je een emmer water aan het koken.

Als je een fout in mijn berekening ziet hoor ik het graag.

Berichten: 1.367

Re: Antimaterie als brandstof?

Je berekening klopt. Dus wat in dat artikel staat is nogal ruim genomen beeldspraak vermoed ik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: Antimaterie als brandstof?

Bladerunner schreef: di 16 jun 2020, 17:02 Je berekening klopt. Dus wat in dat artikel staat is nogal ruim genomen beeldspraak vermoed ik.
Ik vermoed dat er simpelweg slecht gerekend is.

Er is wel meer aan te merken op het stuk:
Small amounts of antimatter constantly rain down on the Earth in the form of cosmic rays, energetic particles from space. These antimatter particles reach our atmosphere at a rate ranging from less than one per square meter to more than 100 per square meter.
Als er niet bijverteld wordt per welke tijdseenheid dit is, is het volkomen betekenisloos.

Van "A joint Fermilab/SLAC publication" zou je wat beters verwachten.

Reageer